Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dyra krediter, betalningsanmärkningar

Hej!
Det är nämligen så att jag har hamnat i en situation som gör att jag mår jättedåligt och behöver tips och råd från er.
Sen jag skilt mig så har jag kämpat med min ekonomi. Jag pluggade då och hade inte så mycket i månaden , efter utbildningen har jag varit mellan tre olika jobb som gjort att vissa månader mellan jobb har varit utan lön. Det gjorde att jag gick back ganska mycket.
Nu när jag äntligen har fått bra jobb med bra månadslön så har allting hunnit ikapp mig. Tre av mina krediter har gått till inkasso, som gör att jag sammanlagt måste betala ca 8000kr bara till dem.
sen har jag andra lån som jag betalar av i månaden också. Det gör att jag knappt har något över i månaden.
Jag har fått 4 betalningsanmärkningar på 2 månader, fakturor som låg på 400-500 kronor. Så onödigt men i all min stress har de hamnat mellan stolarna och resulterat i detta. Har aldrig haft en betalningsanmärkning innan!
Jag kan inte få samlingslån pga det dåliga kreditbetyget och har ingen som kan vara med på lånet eller borgenär.
Vad är bästa sättet att komma upp på fötter igen och få mer stabil ekonomi?

Mitt tips är att:
1. Sortera alla utgifter du har och skriv ner dem! Så du inte missar. Stenkoll är livets bröd!
2. Kolla räntorna - ställ upp dem i ordning med den dyraste räntan först - nu ska här krigas!
3. Kolla om du KAN betala utan att hamna på gatan det som krävs varje månad. Går det inte runt så ring alla bolag och ge förslag/försök få dem att göra avbetalningsplaner eller frysa räntan. Går det så är det underbart! Få bort de små inkassoräkningarna fort som tusan och börja sedan planera för framtiden.
4. har du många små räkningar? Isåfall kan snöbollen vara effektfull. Det betyder att du satsar på den minsta först och låt säga att den är på 1200kr/mån och du betalar av den på 3 månader. När den är betalad och klar så tar du de 1200kr och hinkar in i nästa skuld i storleksordning. Jag tycker dock att det känns bättre inombords att satsa på den med dyrast ränta först istället för den minsta. Tror det kallas avanchemetoden. Det viktigaste är inte vad du väljer utan att det känns bra för just dig! Alla dessa tips har jag fått av andra här på forumet och det har hjälpt mig jättemycket. Se till att vara kvar här, lyssna på ekonomipoddar (tex avanzapodden eller ”rika tillsammans”. Även om man själv känner sig som en gröngöling så lär man sig mycket och kunskap är makt.

du fixar detta!

Mitt tips är att:
1. Sortera alla utgifter du har och skriv ner dem! Så du inte missar. Stenkoll är livets bröd!
2. Kolla räntorna - ställ upp dem i ordning med den dyraste räntan först - nu ska här krigas!
3. Kolla om du KAN betala utan att hamna på gatan det som krävs varje månad. Går det inte runt så ring alla bolag och ge förslag/försök få dem att göra avbetalningsplaner eller frysa räntan. Går det så är det underbart! Få bort de små inkassoräkningarna fort som tusan och börja sedan planera för framtiden.
4. har du många små räkningar? Isåfall kan snöbollen vara effektfull. Det betyder att du satsar på den minsta först och låt säga att den är på 1200kr/mån och du betalar av den på 3 månader. När den är betalad och klar så tar du de 1200kr och hinkar in i nästa skuld i storleksordning. Jag tycker dock att det känns bättre inombords att satsa på den med dyrast ränta först istället för den minsta. Tror det kallas avanchemetoden. Det viktigaste är inte vad du väljer utan att det känns bra för just dig! Alla dessa tips har jag fått av andra här på forumet och det har hjälpt mig jättemycket. Se till att vara kvar här, lyssna på ekonomipoddar (tex avanzapodden eller ”rika tillsammans”. Även om man själv känner sig som en gröngöling så lär man sig mycket och kunskap är makt.

du fixar detta!
Hej! Tack för alla dessa bra tips! Betyder så enormt mycket! Vissa dagar känns så tuffa och jobbiga och man känner sig som världens sämsta människa och mamma fastän jag gör allt för att min son inte ska känna av något. det känns så jobbigt när lönen kommer och försvinner så fort efter man betalat allting. Tycker du det är smart att jag samlar inkasso hos Svea skuldfinansiering? Sen fokusera på resten? Så slipper jag lägga ut 8000 varje månad.

Hej! Tack för alla dessa bra tips! Betyder så enormt mycket! Vissa dagar känns så tuffa och jobbiga och man känner sig som världens sämsta människa och mamma fastän jag gör allt för att min son inte ska känna av något. det känns så jobbigt när lönen kommer och försvinner så fort efter man betalat allting. Tycker du det är smart att jag samlar inkasso hos Svea skuldfinansiering? Sen fokusera på resten? Så slipper jag lägga ut 8000 varje månad.
Ja det är vidrig känsla :'(. Så vågar man knappt möta det för att det gör så ont… Men ändå är det att ”möta fienden” man måste. Jag tänker att det kan vara värt att samla om man får mycket bättre ränta och om man går under utan att samla. Men ett fel jag gjort under åren är att jag lånat för att samla och fått längre betalningar och sedan fortsatt likadant. Så nu har jag sagt till mig själv att jag aldrig mer samlar lån om det inte är via en vanlig bank med ”normala” räntor! Jag rekommenderar dig att lägga ut dina utgifter och räntor på varje lån här. Då är det lättare att se vad du slåss med^^
Tex
Intrum 7000kr 13% ränta
Xxx 27000 12% ränta

du kommer då få en massa bra tips från kunniga här inne. Vet tex inte alls vad de erbjuder för ränta där på Svea. Det kan rädda dig idag men skjuta dig i baken i framtiden så att säga.

En annan viktig sak som tipsare här lärde mig som jag gärna hade velat veta tidigare är skillnaden mellan annuitetslån och rak amortering. Lånar man blancolån är det nästan alltid annuitetslån men om man får ett lån via typ Nordea eller annan storbank så är det oftast rak amortering. Ska försöka förklara haha, nån annan får ta över om jag säger fel.

Rak amortering är att man har ett lån på exempelvis 30.000kr
Man betalar en fast summa varje månad så att skulden minskar i samma takt hela tiden. Kostnaden på skulden blir mindre i takt med
att tiden går så du betalar som mest i början, sedan minskar det allteftersom.

Annuitetslån är det som vi har, tyvärr.
Här blir kostnaden för räntan dyrare, så även totalsumman. Annuitetslån är så att man börjar betala en massa ränta i början så det känns som man bara står och betalar massa räntor men ingen skuld. Efterhand minskar räntan och storleken på själva avbetalningen ökar. Men om man gör som jag har gjort, hela tiden samlat lån, så står man mest och betalar svinhöga räntor hela tiden.

allt beror ju på din situation. Min egen plan är att jag surt får betala de höga räntorna nu (jag har 5 annuitetslån och en kredit på Klarna).
Den dagen min UC ser lite finare ut (det är en lärdom i sig haha), ska jag försöka låna ett vanligt lån på Nordea för att samla, men aldrig ett nytt annuitetslån… Dock finns det ju tillfällen där man måste rädda sig själv och är tvungen. Då ÄR det ju så.

Och OBS känner samma men du är absolut inte värdo och du är inte ensam, har samma känsla <3 :'( Man ba ”dessa 1000 kunde jag ha sparat till mitt barn”. Klart man får tokångest. Samtidigt så måste man få kliva fel. Det är skitsvårt att vara människa och vi alla har vårat bagage. Förhoppningsvis tar man sig ur sin sits och har lärt sig något fint och viktigt i slutändan.Tänker att det är ett så himla bra första steg att kliva in i detta forum, då är man på väg åt rätt håll!

Och OBS känner samma men du är absolut inte värdo och du är inte ensam, har samma känsla <3 :'( Man ba ”dessa 1000 kunde jag ha sparat till mitt barn”. Klart man får tokångest. Samtidigt så måste man få kliva fel. Det är skitsvårt att vara människa och vi alla har vårat bagage. Förhoppningsvis tar man sig ur sin sits och har lärt sig något fint och viktigt i slutändan.Tänker att det är ett så himla bra första steg att kliva in i detta forum, då är man på väg åt rätt håll!
Tack för peppen! <3 Ja, det är sant. man är bara en människa och man hoppas att på något sätt så kommer allt detta ordna sig. Man kan inte låta bli att oroa sig eller känna skulden. Det värsta är att ingen utav dessa pengar har jag använt till något som gör mig glad utan att livet ska gå runt helt enkelt.Jag ska skicka till svea om skuldfinansieringåtminstonne för inkassokraven för jag kommer inte ha råd att betala allt nästa månad. Hela min lön kommer då gå på räkningar. Får se vad de säger.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp