Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

dum fråga men måste ställa den

det här må vara världens dummaste fråga. jag har som jag tidigare skrivit noll koll på hur det fungerar när man inte kan betala sina räkningar.

Om jag låter ett lån gå till inkasso: hur fungerar det då? Har förstått att vissa långivare tillåter avbetalningsplan, hur fungerar det? Hur lång tid tar det att hamna hos kronofogden om man inte får beviljad avbetalningsplan? Några speciella aktörer som inte beviljar avbetalningsplaner?

Om det är någon som har ork och lust att förklara för mig hur det funkar vore jag jätte glad. Har sökt runt på nätet och här på forumet men inte hittat något.

Det är ju väldigt olika men oftast får du ett par påminnelser, kanske blir uppringd av någon. Ibland skickas det vidare till inkasso direkt vid första uteblivna betalningen, ibland efter ett par uteblivna. De finns de som skickar till KF direkt, en del låter ärendet ligga på långtidsbevakning hos inkasso och en del går via inkasso till KF. Så man kan liksom inte veta, alla gör olika. Samma sak med avbetalningsplaner, är de nya hos inkasso kan det vara svårt att få till en bra deal. En del är samarbetsvilliga och kan frysa räntan eller göra avskrivningar medans andra inte går med på nåt, inte ens avbetalningsplan. Vissa skickar ut erbjudande om avbetalningar per brev med jämna mellanrum och dessa blir bättre och bättre ju äldre skulderna blir. Det kommer hotas i breven om att de kommer skicka vidare till KF om du inte betalar, men alla gör inte det ändå. Men det är just detta som är så jobbigt, man vet aldrig riktigt vad som kommer att ske. Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga :)

Jag har bl a lån (Halens) och två krediter (Nordea f d Valutakortet och Kreditlinan) som gått till inkasso sedan ca två år tillbaka. Klarade inte att betala i tid det jag låg efter med (skitbelopp egentligen!) så det skickades vidare till Gothia och Intrum, fick ringa dem och göra upp avbetalningsplaner, inga svårigheter där, det gick bra!
Generellt tror jag att är ett lån går till Inkasso så får man ett brev från Inkassobolaget om att man ska betala hela lånet (förfärligt, man blir skräckslagen!) men det står också att man har ca 7 dagar på sig att höra av sig för att "diskutera" en lösning! Det är viktigt att man hör av sig inom den tiden. Jag har haft att göra med många olika Inkassobolag, har aldrig blivit nekad avbetalningsplan. HAr sjukt mkt att betala in varje månad så jag klarar inte av att betala i tid till alla men då ringer jag och ber om uppskov vilket oftast går att få med ca 14 dagar.

Två gånger har Inkasso skickat till Kfm då jag inte betalat i tid (och inte ringt) men båda gångerna har de återkallat när jag betalat 850 kr extra för deras kostnader till Kfm.
Det enda bolaget som vägrade att återkalla var Avida!
Efter flera år av Inkassoärenden så har jag lärt mig hur det fungerar, när är det okej att strunta i att ringa, när är det av högsta vikt att ringa etc. Man lär sig spelets regler och lite trix som är nödvändiga för att hålla sig flytande och inte drunkna!

PS. Det finns inga dumma frågor :)

Jag har inte varit med om att det inte kommit påminnelse! Däremot är det skillnad mellan själva Inkassobolagen om de skickar påminnelse INNAN de skickar till Kfm eller inte. Gothia och Intrum Justitia Investment skickar betalningspåminnelse men inte Intrum Justitia.

Dessutom kan hos en del vara "okej" att ligga efter med upp till 2-3 betalningar utan att de säger upp (det kommer påminnelsen men det händer inget mer) men man för vara försiktig hur man laborerar med detta, har bränt mig några gånger tyvärr!

Jag har inte varit med om att det inte kommit påminnelse! Däremot är det skillnad mellan själva Inkassobolagen om de skickar påminnelse INNAN de skickar till Kfm eller inte. Gothia och Intrum Justitia Investment skickar betalningspåminnelse men inte Intrum Justitia.
Tusen tack för svar. Men då kan det ta ett par månader innan det hamnar hos Inkasso ? Jag har räkningar jag inte kunnat betala nu men då bör det vara lugnt om dessa betalas nu i april när lönen kommer?

Tusen tack för svar. Men då kan det ta ett par månader innan det hamnar hos Inkasso ? Jag har räkningar jag inte kunnat betala nu men då bör det vara lugnt om dessa betalas nu i april när lönen kommer?
Om de förfaller till betalning nu så borde det vara lugnt med att betala sista april, du kommer att få påminnelsen om ca 7-14 dagar. Vad är det för sorts räkningar? Jag frågar eftersom det ibland går att ringa och göra upp en deal att man kan dela, betala hälften nu hälften i april eller man kan t o m få betalningsfri månad (om det är skulder), bara man hör av sig.

Om de förfaller till betalning nu så borde det vara lugnt med att betala sista april, du kommer att få påminnelsen om ca 7-14 dagar. Vad är det för sorts räkningar? Jag frågar eftersom det ibland går att ringa och göra upp en deal att man kan dela, betala hälften nu hälften i april eller man kan t o m få betalningsfri månad (om det är skulder), bara man hör av sig.
Det är lån samt smslån

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp