Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dinfinans/Onea/monebuddy lån ej skickade till kronofogden

Hej,
Undrar angående dessa tre aktörer.
Mitt lån hos samtliga förföll typ för 3 månader sen och ingen har hamnat hos kronofogden än,
Vad beror detta på?
Kan det vara att dom vill att räntan ska ticka på eller vad är det frågan om tror ni?

Samma här!!

Jag undrar detsamma faktiskt..har dinfinans och onea som oxå förföll för 3-4 mån sen!
Att räntan tickar på kan vi ju vara säkra på iaf,men fattar inte att de inte kunnat gå med på avb plan för att sakta men säkert få in pengar!! Men som sagt ännu har inget hänt,dock är ju detta som en tickande bomb! Men hur ska man göra,bara vänta så länge det går ?
Hur tänker du göra?

Dom kommer alltid få tillbaka sina pengar på ett eller annat sätt.

Lån och krediter har 10 år på sig för preskibering.

Räntan är hög på dessa lån, ett sms lån på 5000 kan lätt bli 8000:- efter 1 år.

Håller med Gfg, finns egentligen ingen anledning att kräva in pengarna för fort. Räntan är monsturös och varför inte vänta lite och sedan kräva in allt?

Håller med Gfg, finns egentligen ingen anledning att kräva in pengarna för fort. Räntan är monsturös och varför inte vänta lite och sedan kräva in allt?
Att DinFinans och Moneybuddy gör så här förstår jag nykomlingar och relativt små jämfört med Onea(som kan låna ut upp till 15000) men Onea som tillhör 4finance group borde ju tillämpa samma regler för alla. Vissa har ju fått krav/inkasso redan efter 10dagar. Bara en spekulation kan de vara så att de mindre lånen kräver de in på en gång medan de större drar de ut på för att tjäna multum på räntan eller tror jag helt fel.

Nog för att det är ett ockerbolag men att de skulle kunna utkräva mer än 9% i årsränta på förfalletbelopp/obetaldskuld vill jag se, speciellt i en tingsrätt.

När vi tar ett sms-lån så kostar tex ett lån på 3000 kr 500 kr. Dessa 500 kr registreras som en avgift.

Hade ett förfallet sms lån, typ 4 månader gammalt som betalades ett par dagar innan utslag i tingsrätt. Kärande krävde självklart ersättning för räntan. När jag räknade om detta hamnade den på drygt 9%. Det kostnaderna hade de snyggt bakat in i lånet. Allt ifrån uppläggningsavgifter till dyra påminnelse avgifter men räntan som de krävde av mig översteg inte 9 %. :)

Någon annan kanske vet mer men såvitt jag vet så det skillnad på regler på räntor beroende på om det är ett AKTIVT lån eller förfallet lån, dvs en förfallen skuld.

När den väl inkommer till tingsrätten är den fryst och det är räntesumman som utkrävs som skall betalas även om tingsrätten har semester...

Nog för att det är ett ockerbolag men att de skulle kunna utkräva mer än 9% i årsränta på förfalletbelopp/obetaldskuld vill jag se, speciellt i en tingsrätt.

När vi tar ett sms-lån så kostar tex ett lån på 3000 kr 500 kr. Dessa 500 kr registreras som en avgift.

Hade ett förfallet sms lån, typ 4 månader gammalt som betalades ett par dagar innan utslag i tingsrätt. Kärande krävde självklart ersättning för räntan. När jag räknade om detta hamnade den på drygt 9%. Det kostnaderna hade de snyggt bakat in i lånet. Allt ifrån uppläggningsavgifter till dyra påminnelse avgifter men räntan som de krävde av mig översteg inte 9 %. :)

Någon annan kanske vet mer men såvitt jag vet så det skillnad på regler på räntor beroende på om det är ett AKTIVT lån eller förfallet lån, dvs en förfallen skuld. Det är en anledning till att många erbjuder förlängning av lån mm.

När den väl inkommer till tingsrätten är den fryst och det är räntesumman som utkrävs som skall betalas även om tingsrätten har semester...

Tog tid men nu har jag fått från fogden från moneybuddy

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp