Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Det är kört - hur gör jag nu?

Hej,
Har skulder på ca 1,5 miljon i dagsläget, årsinkomst på ca 550k.
Kommer från och med denna månad inte kunna betala alla mina skulder då jag nyligen dragit på mig nya och dyra lån.
Ca 8k denna månad jag inte löser.

inser att min väg framåt är att släppa till löneutmätning och sedan ansöka om skuldsanering.
Min tanke är att göra det via skuldrådgivare i kommunen.

vad är bäst att göra nu? Bara betala allt viktiga utan lån, alltså alla ”vanliga” räkningar? Låta alla lån gå obetalda och till slut hamna hos fogden?
Eller är det bättre att betala så mycket som möjligt tills jag inte har några pengar kvar att betala med?

Hej,
Har skulder på ca 1,5 miljon i dagsläget, årsinkomst på ca 550k.
Kommer från och med denna månad inte kunna betala alla mina skulder då jag nyligen dragit på mig nya och dyra lån.
Ca 8k denna månad jag inte löser.

inser att min väg framåt är att släppa till löneutmätning och sedan ansöka om skuldsanering.
Min tanke är att göra det via skuldrådgivare i kommunen.

vad är bäst att göra nu? Bara betala allt viktiga utan lån, alltså alla ”vanliga” räkningar? Låta alla lån gå obetalda och till slut hamna hos fogden?
Eller är det bättre att betala så mycket som möjligt tills jag inte har några pengar kvar att betala med?
Om du ändå kommer hamna hos kfm och inte har möjlighet att betala tillbaka på egen hand så är det lika bra att sluta betala på alla skulder.

Precis det som föregående skrev, strunta i allt helt enkelt, så gjorde jag när jag insåg att det inte gick längre. Läskigt till en början, men en befrielse sen.

MEN! Eftersom du ska söka skuldsanering så kan det vara bra att tänka på när i tiden du tog dina lån. Om du tex har flera större lån som är äldre och några mindre som är närmare i tiden, så KAN det vara till din fördel att betala bort de små skit lånen eftersom kronofogden tar hänsyn till hur gamla senaste lånen är i samband med en skuldsaneringsansökan.

Jag har tyvärr tagit tre nya lån i december som jag ej kommer kunna betala av, 3x30k.
Spelberoende och dum i huvet.

tänker att man behöver nog vara i löneutmätning i 6-12 månader och sedan söka skuldsanering för att lånen ska bli tillräckligt gamla eller så söker man direkt och söker på nytt efter nekad skuldasanering?

har läst att ålder och familjesituation kan påverka beslut. Är 38 år iår med 2 små barn. Behöver ta tag i livet så barnen kan få en bättre vardag om ett par år.

mentalt vill jag tro att jag kan vara fri med skuldsanering om 7 år, rimligt?

En fråga:
Om man har två banker idag, varav ena banken har man haft som sitt normala bankkonto, tex lön osv.
Sen har man en annan bank som varit till att spela med, alltså inga speltransaktioner på lönekontots bank.

om jag lyckas avsluta det kontot, kommer Kronofogden kunna se den historiken om det är avslutat innan jag hamnar hos dem?

En fråga:
Om man har två banker idag, varav ena banken har man haft som sitt normala bankkonto, tex lön osv.
Sen har man en annan bank som varit till att spela med, alltså inga speltransaktioner på lönekontots bank.

om jag lyckas avsluta det kontot, kommer Kronofogden kunna se den historiken om det är avslutat innan jag hamnar hos dem?
Kronofogden går nödvändigtvis inte via din bank för att se historiken kring lånen du fått beviljat. Osäker på om de ens ber om banktransaktioner i samband med ansökan om skuldsanering. Däremot kan man via en UC ta reda på när samtliga lån tagits. Baserat på hur nära i tiden lånen har tagits, kan påverka KFM bedömning kring om du tagit avstånd från aktiviteter som gjort att du hamnat i ekonomiskt obestånd.

Därav att kan det vara bra att fokusera på att släcka lånen som tagits i närtid, precis som @Frodda skrev. Det kan förbättra chanserna längre fram gällande ”skäligheten”.

Du behöver ta tag i detta först innan en skuldsanering skulle bli aktuell.
Precis. Om du (TS) ska söka skuldsanering ska du ha gjort allt för att bli av med spelberoendet, dvs det som gjort dig skuldsatt

Jag har tyvärr tagit tre nya lån i december som jag ej kommer kunna betala av, 3x30k.
Spelberoende och dum i huvet.

mentalt vill jag tro att jag kan vara fri med skuldsanering om 7 år, rimligt?
Inte alls orimligt.

Ta tag i spelandet först och främst.

Är det möjligt att du slutar spela, och under 6-8mån betalar allt vad det går på decemberlånen för att släcka dom, hur länge sedan är lånet innan då?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp