Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Men efter att en av 40-åringens fordringsägare hört av sig till kronofogden, beslutade myndigheten i vintras att hans skuldsanering skulle upphävas.

Skälen till detta var att 40-åringen hade fått en anställning – och därmed även hade ett betydligt större privatekonomiskt utrymme att kunna betala av på sina gamla skulder.

”Vi bedömer att beslutet om skuldsaneringen ska upphävas. Det innebär att vi avbryter XX:s skuldsanering och att skulderna finns kvar”, skrev kronofogden i beslutet.

Enligt lagen om skuldsanering får kronofogden antingen förlänga eller upphäva insatsen, om gäldenärens ekonomiska förhållanden ”förbättras väsentligt”.

Men efter att en av 40-åringens fordringsägare hört av sig till kronofogden, beslutade myndigheten i vintras att hans skuldsanering skulle upphävas.

Skälen till detta var att 40-åringen hade fått en anställning – och därmed även hade ett betydligt större privatekonomiskt utrymme att kunna betala av på sina gamla skulder.

”Vi bedömer att beslutet om skuldsaneringen ska upphävas. Det innebär att vi avbryter XX:s skuldsanering och att skulderna finns kvar”, skrev kronofogden i beslutet.

Enligt lagen om skuldsanering får kronofogden antingen förlänga eller upphäva insatsen, om gäldenärens ekonomiska förhållanden ”förbättras väsentligt”.
Yes!
Så hade han omprövat själv när han fick anställning hade han haft den kvar?

Om man omprövar själv att få betala mer ifall betalningsförmågan ökar med mer än 4000-5000 kr så får man troligen betala mer. Det man omprövar är det som prövas. Såvida man inte skriver att jag vill ompröva att avbryta min egen skuldsanering så kommer inte det inte prövas att avbryta skuldsaneringen.
Det leder väldigt sannolikt också till att man är skyddad om omprövan från borgenär kommer att avsluta saneringen eftersom man gjort rätt.

Problemet är att personen ökade sitt betalningsutrymme mer än 4000-5000kr och inte omprövade detta själv.

intressant... måste varit en rejäl ökning och att personen ej omprövat, kanske inte betalat något alls i saneringen,, sen haft inkomst från nya jobbet i 1år 1.5år

intressant... måste varit en rejäl ökning och att personen ej omprövat, kanske inte betalat något alls i saneringen,, sen haft inkomst från nya jobbet i 1år 1.5år
Personen hade haft 0-plan pga arbetslöshet.

Men varför förlängde dom inte betalplanen, tvingade honom att betala mer utan upphävde hela saneringen?
Det hör väl inte till vanligheterna?

Men varför förlängde dom inte betalplanen, tvingade honom att betala mer utan upphävde hela saneringen?
Som sagt, saknas lite info i artikeln.
Har han haft jobb i flera år? Kanske ett väldigt välbetalt jobb? Vem vet? xD

Gissar att tiden eller beloppet aldrig omprövades. Borgenär lämnade förmodligen bara in omprövan för att avbryta sanering. Då är bedömningen endast om gäldenär ska ha kvar skuldsanering eller inte.

Tror det gått till såhär:

1. Gäldenär har fått ett jobb och inkomst utökats med mer än 4000-5000 kr. G har inte omprövat
2. Följande år syns det på kreditupplysning som Borgenär tagit. B har omprövat för att endast avbryta skuldsanering
3. KFM: Bedömer om skuldsanering ska avbrytas eller inte. Inget annat

Tycker som dig att det är hårt beslut och man bör kunna kolla över tiden på betalplan och försöka hitta en mer rimlig lösning. Men om tiden på betalplan inte omprövats så är det inget man kollar på när omprövning hanteras.

Alternativt som @Lock sa - det kan vara så att det är ett väldigt välbetalt jobb och G anses kunna betala allt, det vet vi inte - men det är det mindre troliga scenario vill jag tro.

Konstig fråga.

Har Tele2 internet. Betalar det per månad idag. Kan jag betala för ett helt år i förskott?

Samma fråga gäller för min A-kassa och Fack-avgift.

Försäkring vet jag är möjligt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp