Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Vad är skillnaden på att pappan går i borgen och är medlåntagare?

Blir han inte betalningsskyldig om dottern inte betalar i båda fallen?

Vad är skillnaden på att pappan går i borgen och är medlåntagare?

Blir han inte betalningsskyldig om dottern inte betalar i båda fallen?
Om man är medlåntagare så har man väll alltid skylighet oavsett att betala på lånet.

En borgesman ska endast betala om den som står på lånet inte kan betala.

Säg att personen som står på lånet får utmätning/löneutmätning, då kan fortfarande den personen betala på lånet via tillgångar/lönen och den som gått i borgen har inget ansvar att betala. Någon som gått i borgen har endast ansvar att betala om inte den som tagit lånet kan betala.
Medlåntagare har alltid en skyldighet att betala. Slutas det betala på lånet så kan medlåntagare få utmätning/löneutmätning med.

I företagsvärlden finns moderbolagsgaranti om det är en koncern. Vid en sån får moderbolaget stå som borgen och tvungen att betala om ex ett bolag med betalningsansvar i koncernen går i konkurs. Då omfattar det mer än bara lån. Kan vara leverantörsfakturar, kostnader för lokal, terminer som är köp på el/gas/råvaror etc för lång tid framöver. Då behöver det inte alltid handla om direkta lån, utan kan vara andra betalningsåtaganden och kontrakt man skrivit på tid med moderbolagsgaranti. Då måste kontraktet och kontrakttiden oftast fullföljas även vid ex konkurs.

Någon får rätta mig om jag har fel

Extra bra när det uppenbarligen utmättes från en brottsaktiv/fd brottsaktiv.

Lumify höjer utlåningsbeloppet till 200 000 kr! Usch att låna så mkt hos dem!! och det som irriterar mig är att det inte går att stoppa deras sms. Vanligtvis brukar det stå Om du inte vill fortsätta få sms skicka STOPP till xxxx men Lumifys sms saknar detta :mad:

Lumify höjer utlåningsbeloppet till 200 000 kr! Usch att låna så mkt hos dem!! och det som irriterar mig är att det inte går att stoppa deras sms. Vanligtvis brukar det stå Om du inte vill fortsätta få sms skicka STOPP till xxxx men Lumifys sms saknar detta :mad:
Spåkula: kommer inlägg om "är dom lätta" och något senare "vilket inkasso kör dom med"

Tyvärr

Man får kontakta Lumify och be dom radera ens uppgifter, efter det så skickar dom ut ett formulär som du ska fylla i att du vill radera allt enligt GDPR, dom har 30 dagar på sig att färdigställa detta!

Dom kör väl Bisnode och historiskt tycker jag att Bisnode är svårare att få än vad lån via UC är.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp