Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ni som kanske kan lite mer.

Hur är detta möjligt?

Person A
ÅrsInkomst ca 300 000 underskott ca -250 000
Har 2 ärenden vid kfm som nu är betalda.

Person B
ÅrsInkomst ca 16 000 underskott ca -180 000
Äger ett företag sedan 2-3år, nyligen gjort om det till AB
Har 44! Ärenden vid kfm. Varav 2 ej är betalda och en är ny på ca 40 000

Dessa är de mest slössamma paret jag vet. Varje månad lägga det ut nya dyra inköp. Bara iår har det varit nya pardörrar till huset, två nya firmabilar trots noll anställda, en ny privat bil (nyare v90), en EPA till ungen på 13år, ny kyl i "rätt färg", ny diskmaskin, resor, en gammal jänkare, enorma mängder märkesslalomutrustning till barnet, raskatt, nya utemöbler osv.
Utöver det ordnas naglar, köps småprylar hela tiden.

Hur kan man ens finansiera det?
Menar de lär ju inte få låna

Allt jag ser är hur KFM kommer knacka på vilken dag som helst.

Svartjobb eller sparade/ärvda pengar?

Ni som kanske kan lite mer.

Hur är detta möjligt?

Person A
ÅrsInkomst ca 300 000 underskott ca -250 000
Har 2 ärenden vid kfm som nu är betalda.

Person B
ÅrsInkomst ca 16 000 underskott ca -180 000
Äger ett företag sedan 2-3år, nyligen gjort om det till AB
Har 44! Ärenden vid kfm. Varav 2 ej är betalda och en är ny på ca 40 000

Dessa är de mest slössamma paret jag vet. Varje månad lägga det ut nya dyra inköp. Bara iår har det varit nya pardörrar till huset, två nya firmabilar trots noll anställda, en ny privat bil (nyare v90), en EPA till ungen på 13år, ny kyl i "rätt färg", ny diskmaskin, resor, en gammal jänkare, enorma mängder märkesslalomutrustning till barnet, raskatt, nya utemöbler osv.
Utöver det ordnas naglar, köps småprylar hela tiden.

Hur kan man ens finansiera det?
Menar de lär ju inte få låna

Allt jag ser är hur KFM kommer knacka på vilken dag som helst.
Det låter rent spontant som att man inte har rent mjöl i påsen :)

Min skuldsanering avslutades sista februari och nu sparar man för fullt till kontantinsats så man kan köpa något eget. Men jävlar vad tufft det verkar vara att få bolån om man är ensamstående och har barn varannan vecka? Har testat fylla i mina uppgifter hos flera storbanker med kontantinsatser på 20-30% av bostäderna men blir nekad. En bank skrev i testet att jag kunde få bolån för en bostad värd 600 tusen :facejoy: Nog att jag inte bor i en storstad men så billigt är det inte. Bockar jag i att jag inte har några barn får jag ta bolån på cirka 2,2 miljoner står det. Är man ensamstående och har barn är man dömd för att på i hyresrätt hela livet? :thinking:
Får ju såklart boka ett bankmöte i framtiden när det blir aktuellt och använda en förälder som borgenär eller nått när det blir dags men trodde verkligen inte det så hårt. Fan vet för längesen (15 år sen) när det diskuterades bolån på jobbet så låna folk ”utan problem” kändes det som och baka även in kontantinsatsen i bolånet. Kanske dom får sota för idag..

Min skuldsanering avslutades sista februari och nu sparar man för fullt till kontantinsats så man kan köpa något eget. Men jävlar vad tufft det verkar vara att få bolån om man är ensamstående och har barn varannan vecka? Har testat fylla i mina uppgifter och kontantinsatser på 20-30% av bostäderna men blir nekad. En bank skrev i testat att jag kunde få bolån för en bostad värd 600 tusen :facejoy: Nog att jag inte bor i en storstad men så billigt är det inte. Bockar jag i att jag inte har några barn får jag ta bolån på cirka 2,2 miljoner står det. Är man ensamstående och har barn är man dömd för att på i hyresrätt hela livet? :thinking:
Får ju såklart boka ett bankmöte i framtiden när det blir aktuellt och använda en förälder som borgenär eller nått när det blir dags men trodde verkligen inte det så hårt. Fan vet för längesen (15 år sen) när det diskuterades bolån på jobbet så låna folk ”utan problem” kändes det som och baka även in kontantinsatsen i bolånet. Kanske dom får sota för idag..

Föräldern får nog vara borgensman, inte borgenär.
Barn är en katastrof för bankkalkyler

Min skuldsanering avslutades sista februari och nu sparar man för fullt till kontantinsats så man kan köpa något eget. Men jävlar vad tufft det verkar vara att få bolån om man är ensamstående och har barn varannan vecka? Har testat fylla i mina uppgifter hos flera storbanker med kontantinsatser på 20-30% av bostäderna men blir nekad. En bank skrev i testet att jag kunde få bolån för en bostad värd 600 tusen :facejoy: Nog att jag inte bor i en storstad men så billigt är det inte. Bockar jag i att jag inte har några barn får jag ta bolån på cirka 2,2 miljoner står det. Är man ensamstående och har barn är man dömd för att på i hyresrätt hela livet? :thinking:
En bostad som köptes för 15 år sedan lär ytterst få få sota för idag.
Köpte något senare än så, över 100 % värdeökning sedan dess.
Då var vi två med inkomster runt medianen utan barn, lånade inte till insatsen om 15 %.
Ränteläget var högre än idag.

Då var vi två med inkomster runt medianen utan barn, lånade inte till insatsen om 15 %.
Ah sant :tummen:

Grattis, då måste du köpt i rätt geografiskt läge också. Med tanke på hur huspriserna ser ut idag, så är 100% väldigt bra. Själv fick jag ut ca 25% på den tiden, 2021 var det dock närmare 50%

Generellt har man alltid kunnat göra sig en hacka - rejäl sådan när man köpt lägenhet och hus. Men efter jag själv sålde min lägenhet i centrala Malmö så har jag i ärlighetens namn inte följt Hemnet särskilt mycket alls.

Men min magkänsla säger att sedan typ 2022-2023 så har priserna om ej gått ner så åtminstone helt stått stilla? Eller har jag fel?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp