Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Detta stämmer inte.

Personalbil = kostnadsneutral för arbetsgivaren i 99% av fallen. Så anställd betalar hela kostnaden + förmånsvärde. Bilen får användas privat och i tjänst och ses i alla avseenden som en förmånsbil.

Förmånsbil = samma som ovan. Vissa bolag har bättre avtal, andra sämre. Mitt nuvarande bolag gör att jag enbart har förmånsvärde samt drivnedelskostnad för min bil.

Tjänstebil = bil som används i tjänsten. Får endast vid undantag användas för privatbruk.
Ja det är jag som aldrig haft fenomenet "personalbil" på mina arbetsplatser. Förmånsbilar och tjänstebil. Sorry. Då inser jag att det ser jävligt rörigt ut.

Men tillbaka till förmånsbilen, kändes märkligt va

Men tillbaka till förmånsbilen, kändes märkligt va

Detta stämmer inte.

Personalbil = kostnadsneutral för arbetsgivaren i 99% av fallen. Så anställd betalar hela kostnaden + förmånsvärde. Bilen får användas privat och i tjänst och ses i alla avseenden som en förmånsbil.

Förmånsbil = samma som ovan. Vissa bolag har bättre avtal, andra sämre. Mitt nuvarande bolag gör att jag enbart har förmånsvärde samt drivnedelskostnad för min bil.

Tjänstebil = bil som används i tjänsten. Får endast vid undantag användas för privatbruk.

Sen finns det en hel del skattetekniska saker som halv moms och regler kring det också. Men det är inget vi behöver lyfta nu.
Det du beskriver är ju en klassisk förmånsbil. Mer klassisk blir det ju inte. Du betalar skatten och dina privata mil. Men att det skulle vara kostnadsneutralt för din firma har jag väl svårt att tro. Leasing försäkringar service etc etc.

Det du beskriver är ju en klassisk förmånsbil. Mer klassisk blir det ju inte. Du betalar skatten och dina privata mil. Men att det skulle vara kostnadsneutralt för din firma har jag väl svårt att tro. Leasing försäkringar service etc etc.
Jag har uttryckt mig klumpigt. Förmånsbilen behöver inte vara kostnadsneutral. Utan arbetsgivaren kan mycket väl stå för alla kostnader kopplade till bilen (så fungerar mitt avtal). Det är kostnadsneutralt för bolaget i den form att du betalar alla kostnader via löneavdrag för bilen (gäller personalbil).

Du måste betala marknadspris på bilen. Annars blir SKV inte glada. Nu är det dessutom nya regler på G som säger att leasing måste vara leasing för att företaget ska slippa betala halva momsen. Alltså bilen måste lämnas tillbaka för försäljning efter tidens slut. Eventuellt kan den förlängas. Det gör att många avtal där företaget själv ska ombesörja försäljning och stå för eventuell kostnad inte kommer klassas som leasing framöver och innebära full moms.

Det kommer därför bli ovanligare av den typen av avtal.

Det är dock inte leasing.

Bolaget som jag är anställd på har köpt bilen. Dom äger den nu - 25% betalade dom kontant resten betalar dom va Santander.

Det vet jag för att jag attesterar fakturan via min löneportal (oklart varför).

Så jag tänkte efter 3 år om dom säljer den vidare om man kan få bra pris för den för att jobbet ska slippa krångla med det hela osv.

Det är dock inte leasing.

Bolaget som jag är anställd på har köpt bilen. Dom äger den nu - 25% betalade dom kontant resten betalar dom va Santander.

Det vet jag för att jag attesterar fakturan via min löneportal (oklart varför).

Så jag tänkte efter 3 år om dom säljer den vidare om man kan få bra pris för den för att jobbet ska slippa krångla med det hela osv.
Spelar ingen roll. Du måste betala marknadspris ändå. Oavsett vilken finansieringsform som ditt jobb har nyttjat.
Ditt jobb är förmodligen inte intresserad av att agera "bilhandlare" och syssla med reklamationer osv.

Så om du ska köpa kommer det förmodligen bli via kvd eller liknande när din arbetsgivare har avvytrat bilen om dem inte har sammarbete så det kan köpas via kvd direkt eller annan lösning.

Det är mao mer krångligt för din arbetsgivare att sälja bilen till dig (om inte denna rutinen finns redan) än att använda sig av den rutinen man har idag och bara sälja till en ÅF eller via auktionssite.

Smart jobbat.
Den senaste som gjorde så hos oss tror jag klarade sig. Handläggaren tyckte synd om.

Man kan undrar om han är ångerfull då skulderna ligger kvar, bilen är obrukbar samt att han riskerar åtal...

Man kan undrar om han är ångerfull då skulderna ligger kvar, bilen är obrukbar samt att han riskerar åtal...

Hehe, jag har varit med om det när mitt hockeylag har förlorat. Eller fotbollslag. Dragit mobilen eller fjärrkontrollen i golvet. Ja efteråt ångrar man sig och det ställer till det otroligt mycket men den jävla tillfredsställelsen man får i stunden väger helt klart upp för allting :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp