Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Är det någon på forumet som har skrivit högskoleprovet? Jag har tänkt skriva i höst men vet inte riktigt vart man kan hitta rätt information om vad man bör plugga på? Har ni tips på sidor eller annat? Förra året insåg jag att jag vill läsa till någon form av samtalsterapuet, men mina betyg räcker inte riktigt till för socionomprogrammet som är vad jag tänkt börja med. När jag tog studenten räckte dom med goda marginaler för det programmet, så så går det när man låter åren gå och inte tar tag i plugget. :facejoy:
Och nej, jag kommer inte byta jobb mot studier eller riskera skuldsaneringen för att plugga, utan isf blir det troligen på deltid bredvid jobbet.

Senast ändrad:
Är det någon på forumet som har skrivit högskoleprovet? Jag har tänkt skriva i höst men vet inte riktigt vart man dla hitta rätt information om vad man bör plugga på? Har ni tips på sidor eller annat? Förra året insåg jag att jag vill läsa till någon form av samtalsterapuet, men mina betyg räcker inte riktigt till för socionomprogrammet som är vad jag tänkt börja med. När jag tog studenten räckte dom med goda marginaler för det programmet, så så går det när man låter åren gå och inte tar tag i plugget. :facejoy:
Och nej, jag kommer inte byta jobb mot studier eller riskera skuldsaneringen för att plugga, utan isf blir det troligen på deltid bredvid jobbet.
Tror det finns gamla prov man kan kolla på men minns inte var jag sett det.

Dyrt är det, men kan vara värt det om man har råd och verkligen vill komma in på ett program. HPguiden och liknande sidor har tusentals uppgifter och tips på hur man ska tänka när man gör provet.

Hur funkar det tror ni.

Jag har förmånsbil/tjänstebil.

Om jag har förstått det rätt - när det har gått 3 år så är det vanligt att man byter ut bilen, tror ni att man då kan köpa den utav sin arbetsgivare för ett bra pris? Hur brukar det att fungera?

Hur funkar det tror ni.

Om jag har förstått det rätt - när det har gått 3 år så är det vanligt att man byter ut bilen, tror ni att man då kan köpa den utav sin arbetsgivare för ett bra pris? Hur brukar det att fungera?
Företaget leasar bilen, sen hur många år dom skrivit på är högst oklart men det vanligaste är 3 och 4år.
När dom åren passerat så finns det ju ett restvärde som bekant. Och större belopp vid mindre antal år.
Antingen fortsätter man precis som tidigare med samma bil. Eller så köper företaget loss den för restskulden och antingen har den i verksamheten eller ger någon annan på företaget den som förmånsbil.
Att dom skulle köpa den för att sen sälja den direkt till dig har svårt att tro. Om det skulle vara ett bra pris så är det ju ändå dom som valt en brant betalplan för att ha så lite restskuld som möjligt. Svårt och se att dom går den vägen för att sen ge allt till dig, men isåfall. Grattis

Personalbil: Företaget köper, lånar, leasar bilar lånar ut till personalen

Förmånsbil: företaget Leasar en bil på säg 48mån, en anställd hjälper till med avbetalningen och får använda privat.

När tiden för Leasing gott ut, antingen fortsätter man bara, oftast 12mån i stöten. Samma värden bara restskulden som minskar. Eller så ger man den till en annan anställd och den betalar förmånsvärde och du plockar ut det du vill ha. Eller så löser man som företag restskulden och bara skickar in den i verksamheten som en personalbil...

Men fråga kan man ju alltid göra. Dom som sitter på pappret kan ju se vad restskulden kommer vara. Klart sen före det

Är det någon på forumet som har skrivit högskoleprovet? Jag har tänkt skriva i höst men vet inte riktigt vart man kan hitta rätt information om vad man bör plugga på? Har ni tips på sidor eller annat? Förra året insåg jag att jag vill läsa till någon form av samtalsterapuet, men mina betyg räcker inte riktigt till för socionomprogrammet som är vad jag tänkt börja med. När jag tog studenten räckte dom med goda marginaler för det programmet, så så går det när man låter åren gå och inte tar tag i plugget. :facejoy:
Japp!

Jag hade gjort gamla prov för att få koll på hur det funkar.

Personalbil: Företaget köper, lånar, leasar bilar lånar ut till personalen

Förmånsbil: företaget Leasar en bil på säg 48mån, en anställd hjälper till med avbetalningen och får använda privat.

När tiden för Leasing gott ut, antingen fortsätter man bara, oftast 12mån i stöten. Samma värden bara restskulden som minskar. Eller så ger man den till en annan anställd och den betalar förmånsvärde och du plockar ut det du vill ha. Eller så löser man som företag restskulden och bara skickar in den i verksamheten som en personalbil...

Men fråga kan man ju alltid göra. Dom som sitter på pappret kan ju se vad restskulden kommer vara. Klart sen före det

Detta stämmer inte.

Personalbil = kostnadsneutral för arbetsgivaren i 99% av fallen. Så anställd betalar hela kostnaden + förmånsvärde. Bilen får användas privat och i tjänst och ses i alla avseenden som en förmånsbil.

Förmånsbil = behöver inte vara kostnadsneutral som ovan men förmånsvärde ska betalas. Vissa bolag har bättre avtal, andra sämre. Mitt nuvarande bolag gör att jag enbart har förmånsvärde samt drivnedelskostnad för min bil.

Tjänstebil = bil som används i tjänsten. Får endast vid undantag användas för privatbruk.

Sen finns det en hel del skattetekniska saker som halv moms och regler kring det också. Men det är inget vi behöver lyfta nu.

Senast ändrad:
Företaget leasar bilen, sen hur många år dom skrivit på är högst oklart men det vanligaste är 3 och 4år.
När dom åren passerat så finns det ju ett restvärde som bekant. Och större belopp vid mindre antal år.
Antingen fortsätter man precis som tidigare med samma bil. Eller så köper företaget loss den för restskulden och antingen har den i verksamheten eller ger någon annan på företaget den som förmånsbil.
Att dom skulle köpa den för att sen sälja den direkt till dig har svårt att tro. Om det skulle vara ett bra pris så är det ju ändå dom som valt en brant betalplan för att ha så lite restskuld som möjligt. Svårt och se att dom går den vägen för att sen ge allt till dig, men isåfall. Grattis

Man får inte sälja till något annat än marknadspris. Då blir skatteverket inte glada.
Det räknas dessutom som köp mellan företag och privatperson och då gäller den typen av lagar.

Jag har varit med om 1 företag som säljer via tex KVD där den anställde då får köpa bilen till marknadspris. KVD ansvarar då för alla eventuella reklamationer osv.

Hur funkar det tror ni.

Du måste betala marknadspris på bilen. Annars blir SKV inte glada. Nu är det dessutom nya regler på G som säger att leasing måste vara leasing för att företaget ska slippa betala halva momsen. Alltså bilen måste lämnas tillbaka för försäljning efter tidens slut. Eventuellt kan den förlängas. Det gör att många avtal där företaget själv ska ombesörja försäljning och stå för eventuell kostnad inte kommer klassas som leasing framöver och innebära full moms.

Det kommer därför bli ovanligare av den typen av avtal.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp