Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Om man får utbetalning från försäkringsbolaget, för barnet, till ett överförmyndarspärrat konto så har jag läst att man kan skicka in en förfrågan till kommunen om att få ta ut pengar från de kontot.

Är det ENDAST grej till barnet man får ansöka om, eller kan man tex bli beviljad för en upplevelse ”resa” med övernattning för hela familjen?
Någon som gjort detta?
Det är något till barnet. Det är tuffa kontroller och det är inte säkert en resa till hela familjen godkänns.

Om man får utbetalning från försäkringsbolaget, för barnet, till ett överförmyndarspärrat konto så har jag läst att man kan skicka in en förfrågan till kommunen om att få ta ut pengar från de kontot.

Är det ENDAST grej till barnet man får ansöka om, eller kan man tex bli beviljad för en upplevelse ”resa” med övernattning för hela familjen?
Någon som gjort detta?
Jag hat svårt att tro att ett barns pengar blir beviljat att användas till andra än barnet själv.

En bekant har varit överförmyndare, vet att hen nämnt att det beviljats för att köpa husvagn. Den bör ha varit för hela familjen

Någon som gjort detta?
Det är väldigt reglerat. Semesterresa går under din försörjningsplikt.
Gör du en ansökan så var beredd på att er ekonomi granskas.
Detta är ju barnets pengar och det är öfm jobb att bevaka barnets intresse.

En bekant har varit överförmyndare, vet att hen nämnt att det beviljats för att köpa husvagn. Den bör ha varit för hela familjen
Jag tror det är tuffare idag. För något år sedan så sa banken nej till att vi skulle ta ut från grabbens fonder för att köpa han en cykel...

Tack för era svar. Verkar vara så olika från kommun till kommun också. Men får väl helt enkelt prova ansöka och sen se om det godkänns eller inte.

Tack för era svar. Verkar vara så olika från kommun till kommun också. Men får väl helt enkelt prova ansöka och sen se om det godkänns eller inte.
Är väl lite som skuldsanering. Allt beror på vem som handlägger :facejoy:

Jag tror det är tuffare idag. För något år sedan så sa banken nej till att vi skulle ta ut från grabbens fonder för att köpa han en cykel...
Banken är väl inte beslutsinstans?

Är väl lite som skuldsanering. Allt beror på vem som handlägger :facejoy:
Haha ja så kan de nog vara. Jag läste på hemsidan och där stog de iallafall att man får ansöka och att de kommer beakta barnets intresse osv i första hand.
Men sen såg jag också att om man ville placera pengarna någon annanstans i ett nytt spärrat konto så behövde man inte deras godkännande. Så vi fårse.

Banken är väl inte beslutsinstans?
Inte om överförmyndare finns. Men dem har ett ansvar om du t.ex har ett ISK konto i barnets namn och vill ta ut pengar där ifrån.
Visserligen Swedbank, och dem har ju haft lite bekymmer :facejoy:

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp