Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Inser att vi har komplicerat detta.

För att göra det lätt.

Din arbetsgivare sparar dessa 12% åt dig så att du kan ha betald semester :)

Är det exakt 12% man får om man har kollektivavtal?

Jag vet inte var jag fick det ifrån men trodde det var 13%...fråga mig inte varför :D

Precis. Alla på kontoret fick det utbetalt samtidigt - 25 februari.
Var det inte under 2024 då påbörjade anställningen på ditt nya jobb? För då har du ju inte ens några betalda semesterdagar att ta nu, i alla fall inte om ni har april-mars som semesterår. Sen kan man ju ha fått förskottsdagar, men då får man oftast inget sem.tillägg per uttagen semesterdag, då är det plus minus noll.
Men du kanske inte ens hade varit ledig i december så då spelar detta ingen roll. Tänkte mest på varför du tycker du skulle fått semesterersättning nu .

Var det inte under 2024 då påbörjade anställningen på ditt nya jobb? För då har du ju inte ens några betalda semesterdagar att ta nu, i alla fall inte om ni har april-mars som semesterår. Sen kan man ju ha fått förskottsdagar, men då får man oftast inget sem.tillägg per uttagen semesterdag, då är det plus minus noll.
Men du kanske inte ens hade varit ledig i december så då spelar detta ingen roll. Tänkte mest på varför du tycker du skulle fått semesterersättning nu .

1 januari.

Är det exakt 12% man får om man har kollektivavtal?

Jag vet inte var jag fick det ifrån men trodde det var 13%...fråga mig inte varför :D
Nej det funkar inte så om du har månadslön.
Du har semestertillägget på 0,8% utöver din vanliga lön.

Tar du ut semester i 4v. så får du ca 69500 i bruttolön (baserat på 60,000 i månadslön).
Så varje semesterdag du tar ut är runt 480kr extra brutto. 50% försvinner på skatt.

Det kan vara 12% det kan vara 12,5 % det kan vara 13% det kan vara 13.35% osv. Jobbar med detta
Denna procentsatsen gäller ju dock ofta inte fast anställda med månadslön. även om det blir runt 12% i runda slängar om man gör en kalkyl.
Utan det är din lön + 0,43 eller 0,8 (eller mer om det avtalats) som är aktuellt.

Så varje semesterdag du tar ut är runt 480kr extra brutto. 50% försvinner på skatt.
Det stämmer dock inte, skatt på semester i samband med uttagen semester beräknas enligt tabellskatt, läggs på din övriga bruttolön.
Utbetalda semesterdagar vid slutlön däremot beräknas enligt engångsskatt, den ligger på 28%-57% tror jag det är nu, den beräknas fram enligt beräknad årsinkomst

Det stämmer dock inte, skatt på semester i samband med uttagen semester beräknas enligt tabellskatt, läggs på din övriga bruttolön.
Utbetalda semesterdagar vid slutlön däremot beräknas enligt engångsskatt, den ligger på 28%-57% tror jag det är nu, den beräknas fram enligt beräknad årsinkomst

Nu var det tal om semesterlön och inte slutlön i mitt inlägg. Så det stämmer absolut att ca 50% försvinner i skatt med tanke på att Terry tjänar 60,000 i månaden. 50% på dessa 9500 som är utöver hans vanliga lön.

Dvs, han får utbetalt ca 240kr per dag extra.

Denna procentsatsen gäller ju dock ofta inte fast anställda med månadslön. även om det blir runt 12% i runda slängar om man gör en kalkyl.
Utan det är din lön + 0,43 eller 0,8 (eller mer om det avtalats) som är aktuellt.
Nä jag vet och det har jag väl aldrig skrivit heller?
Både du och jag har väl förklarat ca 10 gånger nu för Terry vad detta gäller.
Jag svarade på semesterersättning generellt här

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp