Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Har missat helt att Intrum har de så tufft. Har en kompis som köpte mycket aktier där för ett par år sedan (det kanske förklarar hans dåliga humör under 2024)

Nu tror jag inte de kursar, men vad sker med fodringar hos Intrum vid ev konstruktion?

För dig som gäldenär händer inget, du är skyldig konkursboet pengarna, det troliga är att någon eller några köper upp delar av fordringsstockarna

Är så i valet och kvalet om jag ska börja spara i indexfonder som komplement till amorteringskampen. Inget edgy eller så. Typ lite Avanza Zero, kanske någon billig US-fond och så har jag kikat på Avanza Auto 6. Men är så nojjig över att vi står inför en massiv finanskris. Inte minst USA-börsen är ju så sjukt högt värderad. Kanske är just den oron tillräcklig för att jag inte är rätt person att börja köpa på mig aktier och fonder :). Är det kanske bättre att satsa helt på att amortera (är ju åtminstone 8 procent med tanke på ränteläget....) och så "bara" försöka parkera en buffert på säg en månadslön på ett vanligt räntekonto med runt 3 procent?

Inser såklart att ingen vet eller kan svara säkert, men skönt att ventilera lite och höra hur ni andra tänker:)

Senast ändrad:
Är så i valet och kvalet om jag ska börja spara i indexfonder som komplement till amorteringskampen. Inget edgy eller så. Typ lite Avanza Zero, kanske någon billig US-fond och så har jag kikat på Avanza Auto 6. Men är så nojjig över att vi står inför en massiv finanskris. Inte minst USA-börsen är ju så sjukt högt värderad. Kanske är just den oron tillräcklig för att jag inte är rätt person att börja köpa på mig aktier och fonder :). Är det kanske bättre att satsa helt på att amortera (är ju åtminstone 8 procent med tanke på ränteläget....) och så "bara" försöka parkera en buffert på säg en månadslön på ett vanligt räntekonto med runt 3 procent?

Inser såklart att ingen vet eller kan svara säkert, men skönt att ventilera lite och höra hur ni andra tänker:)

Börja månadsspara i aktier. Men du bör ha en lång sparhorisont av just anledningar du radar upp.

Är så i valet och kvalet om jag ska börja spara i indexfonder som komplement till amorteringskampen. Inget edgy eller så. Typ lite Avanza Zero, kanske någon billig US-fond och så har jag kikat på Avanza Auto 6. Men är så nojjig över att vi står inför en massiv finanskris. Inte minst USA-börsen är ju så sjukt högt värderad. Kanske är just den oron tillräcklig för att jag inte är rätt person att börja köpa på mig aktier och fonder :). Är det kanske bättre att satsa helt på att amortera (är ju åtminstone 8 procent med tanke på ränteläget....) och så "bara" parkera en buffert på säg en månadslön på ett vanligt räntekonto med 3 procent?

Så länge man tror att man kan behålla sin inkomst och kan fortsätta månadsspara i indexfond ska man inte vara speciellt rädd för en finanskris/rejäl björnmarknad.

Tar man SP500 (fond: SPY) i modern tid som exempel:

• Toppen var December 1961 och botten var Juni 1962, 7 månader senare
  • Toppen var December 1969 och botten var Maj 1970, 1.5 år senare
  • Toppen var Januari 1973 och botten var ca 1 år och 8 månader senare September 1974
  • Toppen var November 1980 och botten var Augusti 1982, 1 år och 8 månader senare
  • Toppen var Augusti 1987 och botten var ca 2 månader senare Oktober 1987
  • Toppen var Juli 1990 och botten var Oktober 1990, ca 3 månader senare
  • Toppen var Mars 2000 och botten var ca 2.5 år senare Oktober 2022
  • Toppen var Oktober 2007 och botten var ca 1.5 år senare Mars 2009
  • Toppen var Oktober 2018 och botten var December 2018, ca 3 månader senare
  • Toppen var Februari 2020 och botten var Mars 2020, 1.5 månad senare (Pandemikraschen)
  • Toppen var Januari 2022 och botten var Oktober 2022, ca 10 månader senare
  • Oftast 15-30% björnmarknad utom 1980, finanskrisen och IT bubblan som var dom värsta ca 50% - Men köper man varje månad så gick portföljen förstås inte ner i närheten ner några 50%. Nedåtgående trenden kan historiskt vara allt från någon månad upp till som värst 2.5 år i modern tid.

Köper man exempelvis SP500/Nasdaq med en nog lång tidshorisont så har alltid finanskriser och björnmarknader varit de bästa tiderna att köpa varje månad i och fortsätta investera i, på sikt har man oftast blivit rejält belönad för tålamodet.
Även om det känns hemskt för tillfället. Månadssparar man så behöver man inte vara rädd att köpa någon topp. Man snittar bara ner sig varje månad efter månad om marknaden går ner.

Så ur perspektivet att man är rädd för finanskris tycker jag bara man behöver vara om man lägger in en större klumpsumma på en gång. Då kan man vid riktigt otur få vänta en del år.
Väldigt osannolikt om man sparar varje månad med en vettig tidshorizont.

Bara ett annat synesätt att se på det.

Resten är upp till dig att klura ut om du vill amortera bort lånen först eller inte. Har du något på relativt kort sikt med hög månadsavgift du kan betala bort inom inte allt för lång tid så kanske det är bäst att göra det först så att du har flera tusen mer i månaden först.

Senast ändrad:
Stort tack för input! Jag hade faktiskt en relativt stor summa (småpengar för de flesta) jag satte in på Avanza Zero för några månader sedan som har gått ner drygt tre procent so far. Det är ju inga stora förluster sett till vare sig nedgång eller aktuell summa. Men jag inser värdet i att smyga sig in vartefter så man får fler andelar i nedgång. Framöver kommer jag nog försöka tänka så. Även om jag får in större summor (ska satsa mycket på försäljning under 2025)

Jobbar med att få bort Klarna, kreditkortet och Telia Finans nu, men det får gå lite långsamt för jag prioriterar allra mest på att betala ner blancorna. Vill nå en nivå på varje blanko där jag känner att jag amorterar mycket varje månad och inte bara slösar bort pengarna på räntor. Just nu är det bara SEB som känns ok (amortering ungefär 1500 och ränta 700l. Resurs och Northmille värst (totalt ungefär 2400 i amortering och 5500 i ränta på dem i månaden).

Stort tack för input! Jag hade faktiskt en relativt stor summa (småpengar för de flesta) jag satte in på Avanza Zero för några månader sedan som har gått ner drygt tre procent so far. Det är ju inga stora förluster sett till vare sig nedgång eller aktuell summa. Men jag inser värdet i att smyga sig in vartefter så man får fler andelar i nedgång. Framöver kommer jag nog försöka tänka så. Även om jag får in större summor (ska satsa mycket på försäljning under 2025)

Jobbar med att få bort Klarna, kreditkortet och Telia Finans nu, men det får gå lite långsamt för jag prioriterar allra mest på att betala ner blancorna. Vill nå en nivå på varje blanko där jag känner att jag amorterar mycket varje månad och inte bara slösar bort pengarna på räntor. Just nu är det bara SEB som känns ok (amortering ungefär 1500 och ränta 700l. Resurs och Northmille värst (totalt ungefär 2400 i amortering och 5500 i ränta på dem i månaden).
Ja så blir det. Oftast ska man bara månadsspara i fond i upp och nergångar. Lägger man större klumpsumma så ska man verkligen känna att det är ett riktigt bra värde på det inköpet.

Så dom du har idag är:

- Resurs
- SEB
- Northmill
- Telia Finans
- Klarna
- Ett kreditkort hos X

Jag antar att Resurs och Northmill är dom 2 största lånen också då med tanke på månadskostnaderna.

Om planen fortfarande är ett bra samlingslån Så hade jag amorterat i första hand på de synliga krediterna hos UC. Antar att det är X och Telia finans? Resten är synliga lån utan Klarna?
För kreditbetygets skulle så är det betydligt bättre amortera ner synliga krediter än synliga lån. Då betalar du allt du kan på synliga UC krediter och så lite som möjligt på allt annat. Syns inte Klarna på UC så betala så lite som möjligt där och amortera på någon synlig kredit istället om du vill bygga betyg snabbare för samlingslån i första hand.

När du fått till önskat samlingslån (som minimerar din totala månadskostnad så mycket som möjligt efter beviljat belopp) så kör snöbollsmetoden därefter och amortera på minsta lånet/krediten först.

Ny här på forumet, slinker in i denna tråd för att komma igång å få motivation för att sträva efter ett bättre liv. Hög med skulder, dock en bra lön in på kontot å låg belånegrad på fastigheten jag bor i. Men lånen jag dragit på mig av diverse anledningar tänkte jag amortera hårt på framöver väl mött och god fortsättning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp