Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Okej, polis var högriske och accepterades inte. Ska vi säga sjuksköterska då?
Normalt yrke.

USA tjänar registrerade sjuksköterskor en medianårslön på 77 600 $, enligt de senaste uppgifterna från Bureau of Labor Statistics....

Strax under miljonen per år.
Jag vet inte hur du räknar 77600 till "strax under miljonen" det är ~846,000 SEK. En ganska bra bit upp till miljonen. Fortfarande bra, men inte en miljon...

Det skulle kosta oss ofantligt mycket förmåner att betala mindre i skatt...

Jämför inte med USA då vi kan ta mer snarlika länder med avsevärt lägre skatt. Säg för enkelhetensskull Schweiz? Storbrittanien? Nederländerna?
Deras medborgare klarar väl sig alldeles utmärkt med lägre skatt?

Okej, polis var högriske och accepterades inte. Ska vi säga sjuksköterska då?
Normalt yrke.

USA tjänar registrerade sjuksköterskor en medianårslön på 77 600 $, enligt de senaste uppgifterna från Bureau of Labor Statistics....

Strax under miljonen per år.
Och i Sverige tjänar ssk 600-700 k och kan samtidigt åtnjuta alla fördelar som det svenska skattesystemet erbjuder.

Jag vet inte hur du räknar 77600 till "strax under miljonen" det är ~846,000 SEK. En ganska bra bit upp till miljonen. Fortfarande bra, men inte en miljon...

Okej. 850.000 per år.

Du skrev dock "Annars får du varva 2-3 jobb för att ens hålla dig flytande" om du inte är högutbildad. Sjuksköterska är ju förvisso vidareutbildning men knappast något extraoridnärt...

Jämför inte med USA då vi kan ta mer snarlika länder med avsevärt lägre skatt. Säg för enkelhetensskull Schweiz? Storbrittanien? Nederländerna?
Deras medborgare klarar väl sig alldeles utmärkt med lägre skatt?
Ja, eller också titta på länder som har lite mer av den svenska andan. Danmark, Norge, Finland? Världens gladaste människor. Finns ju en anledning ;)

Okej. 850.000 per år.

Du skrev dock "Annars får du varva 2-3 jobb för att ens hålla dig flytande" om du inte är högutbildad. Sjuksköterska är ju förvisso vidareutbildning men knappast något extraoridnärt...
Jag skrev inte det, det var någon annan.

Jag håller ju med dig till viss del :-D

PS. skattekvoten i Nederländerna är 38,5 och i sverige 41,4.
Tänker att vi borde jämföra EU länder med EU länder (även om inte Norge är ett EU land som jag själv tog upp).

Vilket iofs gör Norge intressant som har samma skattekvot som Sverige. Finland och Danmark har båda högre.

Ja, eller också titta på länder som har lite mer av den svenska andan. Danmark, Norge, Finland? Världens gladaste människor. Finns ju en anledning ;)

Vad är då anledningen till att Israel som mer eller mindre befunnit sig i krig senaste 40 åren befinner sig på plats 5 - före Norge i den listan ;)

Sen en annan grej. Ni som hyllar höga skatter. Hur förklarar ni att Sverige med typ världens absolut högsta skatter samtidigt har LÄNGST vårdköer i EU?

Man kan ju tycka att landet i EU med typ högsta skattetrycket inte ska ha dessa vårdköer, vad spelar det för roll att sjukvården är bra om den inte är tillgänglig?

Var drar ni förresten gränsen, ska man skatta uppåt 60-65%?

Vad är då anledningen till att Israel som mer eller mindre befunnit sig i krig senaste 40 åren befinner sig på plats 5 - före Norge i den listan ;)
Är inte inläst på Isreaels system för att kunna göra en liknelse där.
Jag vet dock att svenska, danska, finska och norska systemen är ganska snarlika. Så där går det lättare att dra paralleller.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp