Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det som här brukar kallas hembesök kallar vi för förrättning eller utmätningsförrättning.

Det går också bra att få besök av delgivarna. Exakt vad det kallas vet jag inte, ett sök brukar det benämnas oftast.

Det händer absolut att det kan bli hembesök till borgenärer, jag hade med mig nåt sånt för delgivning för någon vecka sedan men vi prioriterade annat så det får bli någon annan gång.
Tack för info :tummen:.

Blir det samma förfarande om inte borgenärerna svarar, typ spikning osv?
Tänker att det kan dra ut på tiden i all oändlighet om det inte finns en bortre tidsgräns?

Tack för info :tummen:.

Blir det samma förfarande om inte borgenärerna svarar, typ spikning osv?
Tänker att det kan dra ut på tiden i all oändlighet om det inte finns en bortre tidsgräns?

Det antar jag det går att spika där också, det tar ju sin lilla tid. Den vi hade med var inte ens nära att nå i mål för spikning, för långt mellan söken.
Det är inte så prioriterat att ta de där, och då kan det bli så långt mellan de sökningar som ska göras att det fortsätter att rulla på utan att spikningen blir klar. Ofta om någon bor avsides till..

Yes, och handläggaren sa att det var 30 dagar från det att det skickades ut. Så då om jag förstår det rätt så är det sista dagen att yttra sig imorgon?

Du kan utgå ifrån ungefär 60 dagar ifrån godkänd betalplan till ett beslut. Give or take två veckor beroende på hur många borgenärer du har.
Har då ett handfull kan det gå fortare har du fler kan det ta längre tid.

Enligt mina två handläggare finns det enstaka borgenärer som utav en eller annan anledning medvetet väntar till absolut sista stund

Dessa är FSI inkasso (förskotsslön) samt axactor eller alektum & Prioritet inkasso.

Men som sagt, cirka 2 månader skulle jag nog säg är rimligt.

Det besvärliga är nog mest privatpersoner.
En del struntar i det och en del tänker nog mer aktivt inte engagera sig för att inte få betalt.

Det där med fel lön råkade vi också ut för. De har räknat på för hög lön på mig (3000 mer per månad än jag har) och för låg boendekostnad (3000 lägre än vad det faktiskt är) vilket ju gav ett större betalutrymme för min man, vilket i sin tur ledde till kortare tid innan han beräknas vara skuldfri.
Min lön var ju dock inget som låg till grund för mitt beslut som jag tolkar det. Men det känns ändå fel att dem skriver att jag gått ner i lön vid byte av jobb när det inte är sant.

Det besvärliga är nog mest privatpersoner.
En del struntar i det och en del tänker nog mer aktivt inte engagera sig för att inte få betalt.
Är ju dessutom betydligt enklare att delge juridiska personer än fysiska.

Min lön var ju dock inget som låg till grund för mitt beslut som jag tolkar det. Men det känns ändå fel att dem skriver att jag gått ner i lön vid byte av jobb när det inte är sant.
Ja, klart det är fel!
Man undrar ju vart de får sånt ifrån? På min tid skickade man ju in ett brev och det som stod i mitt beslut var ju kopierat från det. Telefonsamtalet handlade bara om att verifiera några saker som redan stod i brevet.

Har nämnt det förut. Prata med den ni bor med om ni har skulder, gärna innan kfm blir inblandad.

Jag följde med mest som handledare till aspiranter på ett oanmält hembesök i början av veckan. Där visste sambon ingenting. Det blev inte jättebra..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp