Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hon kanske köpte soffan efter tips här på att man kan göra vad man vill med skatteåterbäringen. Kan vara så att kvinnan verkligen behövde en soffa men snacka om att ångra bittert att man gjorde köpet.
Säkert, finns ju de propagerar att skuldsanering är en mänsklig rättighet och är "jättelätt" att få..

Det lilla man kan läsa så är det rätt tydligt att det är just det med skatteåterbäringen hon fått under inledande som ställt till det. Att hon valde köpa soffa ist. Nu kan det ju va så att hon inte visste bättre. Trodde det va grönt att behålla återbäringen nu då hon fick det utbetalt på kontot.

Vart tvungen köpa en tillf prenumeration på 1 kr.
Står så här:
Kvinnan hade ansökt om skuldsanering hos Kronofogdemyndigheten och fått ett så kallat inledandebeslut i avvaktan på ett slutgiltigt beslut. Det innebär att kvinnan påbörjat avbetalning till Kronofogdemyndigheten. Men några månader senare valde myndigheten att avslå kvinnans ansökan. Anledningen, enligt Kronofogdemyndigheten, är att kvinnan fått närmare 20 000 kronor i skatteåterbäring, men använt över hälften av pengarna till att köpa en bäddsoffa.

Skulderna som uppgår till närmare en halv miljon kronor består enligt beslutet främst av konsumtionsskulder, och beror delvis på någon annan än kvinnan själv.

Kvinnan överklagade fogdens beslut till tingsrätten med motiveringen att soffan behövdes för att hon skulle kunna sova på nedervåningen sommartid, där det är svalare än på övervåningen. Till det fanns även medicinska skäl.

Så här skriver fogden i sin motivering till avslag:

”Efter inledandet av skuldsanering har det kommit fram att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för xx. Hon har använt 11 500 kr av en skatteåterbäring på 19 000 kr som hon fick till andra saker än sina skulder, trots att hon informerades om att det var viktigt att hon sparade undan pengarna och inväntade besked av handläggare från Kronofogdemyndigheten.”

Nu har tingsrätten avslagit kvinnans överklagan, men det finns ännu möjlighet att överklaga till hovrätten.

Bakom betalvägg, men lite kan man läsa.
Lite oväntat hårt ändå, men bra kompletterande information när man får tips om allt möjligt man kan göra med skatteåterbäring under eller i samband med inledande

Verkligen hårt men jag har hela tiden sagt till alla när frågan angående skatteåterbäring kommer upp att fråga din handläggare och spara pengarna tills ni vet.

Lite oväntat hårt ändå, men bra kompletterande information när man får tips om allt möjligt man kan göra med skatteåterbäring under eller i samband med inledande
Fattar ändå hur kf tänkte. Har ens skulder uppkommit via konsumtion så ser det inte bra ut att det första man gör är köper en soffa precis när man fått inledande. Kan uppfattas som att personen inte är mogen för sanering. Dessutom så har kvinnan fått information om att det var viktigt att hon sparade pengarna.

Fattar ändå hur kf tänkte. Har ens skulder uppkommit via konsumtion så ser det inte bra ut att det första man gör är köper en soffa precis när man fått inledande. Kan uppfattas som att personen inte är mogen för sanering. Dessutom så har kvinnan fått information om att det var viktigt att hon sparade pengarna.
Jag har inga problem att förstå resonemanget, jag skulle gissat att det gick åt andra hållet.
Trist för personen att tingsrätten var så fullständigt godtyckliga

Jag har inga problem att förstå resonemanget, jag skulle gissat att det gick åt andra hållet.
Trist för personen att tingsrätten var så fullständigt godtyckliga
Hur var TR godtyckliga?

Lite svårt att veta vad man ska tycka i ärendet, om personen prioriterade att köpa en soffa för pengarna för att kunna sova svalare på grund av medicinska skäl kan jag tycka det är lite väl hårt.
Hade personen i fråga köpt en resa till Rhodos eller kanske något annat som inte är nödvändigt, en tavla säger vi ja då är det en annan femma.

Men en 60-åring äldre kvinna som lägger sin skattebärning på att köpa något för sin sömn/hälsa som hon inte har kunnat spara ihop till med sin lön kan jag tycka är aningen hårt att ge avslag på.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp