Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Stora förändringar hos Låneförmedlarna kan jag meddela. Tror man får börja omvärdera vilka som är bra och inte, det gamla gäller inte längre. När Resurs vinstvarnade verkade vara spiken i kistan för flera, det har pekat neråt en längre tid ska sägas... Skulle inte förvåna mig om vi får någon som stänger ner eller det kommer varsel.

Senast ändrad:
Stora förändringar hos Låneförmedlarna kan jag meddela. Tror man får börja omvärdera vilka som är bra och inte, det gamla gäller inte längre. När Resurs vinstvarnade verkade vara spiken i kistan för flera, det har pekat neråt en längre tid ska sägas... Skulle inte förvåna mig om vi får någon som stänger ner eller det kommer varsel.
Så är det. Högre styrränta och lägre obligationspriser/högre obligationsräntor som har lett till att bankerna stramat åt utlåningen senaste 1.5 åren, krävs bättre kreditbetyg och lägre belåningsgrad i förhållande till inkomst.
Nu verkar denna utveckling fortsättas med kreditförluster som anledning. Även obligationsräntorna har börjat klättra upp igen efter ett par månaders nergång - Vilket är för bankerna/inkasson ganska oroande med tanke på att arbetslösheten/konkurserna ökar och folk börjar ge upp sina lån pga höga räntor under längre tid.

Sen kommer de politiska insatserna: bland annat nationellt skuldregister och jämkningen/skattelättnaderna försvinner. Blir sannolikt lite värre innan det blir bättre.

Senast ändrad:
Förklara mer vilka du syftar på

Alltså, typ advisa eller så som får stänga pga att bankerna inte beviljar några lån längre, ungefär så du menar?

Kikar på gränsbevakarna Sverige.
Herrn som kom in med tobak och grönsaker som fick problem i arlandatullen och försökte tjata/förhandla sig till att få ta med mer än man fick in i landet. Precis den typ är rätt seg att då samtal med på slingan, när det tjatas och förhandlas för att få löneutmätning ändras, och tjatet slutar verkligen aldrig.
Tiden går ju så man slipper andra samtal, det är nog det enda positiva. Hade en för ett par veckor sedan. Där fick jag avbryta efter nästan en timmas tjat. "Du jag ska gå hem för dagen nu, du får ringa i morgon om du vill diskutera det här mer, du har dock fått svar över 30 gånger redan"

Kan det vara så att advisa,lendo,enklare osv får mindre "bud" pga att räntorna ökar och på så sätt finner bankerna (långivarna) detta inte lika attraktivt och därav man bör kanske söka direkt mot sin primära bank? Hmm.. Kan finnas något i det.
Med tanke på att provision ska även utbetalas till förmedlaren.

New York Community Bancorp - en av usas större banker (120 miljarder dollar i AUM). -Ca 25% idag och totalt -60% i Februari

Dom köpte 1/3 av Signature bank som gick omkull i Mars förra året. Kreditförluster även där som ligger bakom.

Sevenday stoppade utlåning idag enligt deras hemsida.

"Nej, vi kommer tyvärr inte erbjuda möjligheten att utöka ett befintligt lån via telefon eller vår hemsida från och med den 6 februari. Om du redan har fått ett låneerbjudande via oss eller från våra partners, till exempel en låneförmedlare, så är det giltigt i 30 dagar. Vi handlägger din ansökan som vanligt och återkopplar med ett besked. Säkerställ gärna att du har signerat klart ansökan och skickat in eventuella kompletteringar inom skuldebrevets giltighetstid om du önskar gå vidare med låneerbjudandet."
Läser mer på sidan och motivering är ungefär det jag misstänker på Wästgöta, inte nog med volymer. Sen har dom rätt bra med problemkrediter också.

Har inte sevenday haft rätt bra ränta med hårda krav?

Tjänar min in semesterdagar om man är sjukskriven? Frågar åt en vän som varit sjukskriven på heltid sen augusti och nu blev alla uppsagda. Slutlön med några intjänade semesterdagar?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp