Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag var tvungen att göra en test på kronofogdens sida "skuldsaneringstest'. Utgav mig för 35 år, 17000:- i skulder. Månadsinkomst som knappt täcker hyra + normalbelopp.
"Du ser ut att uppfylla kraven för skuldsanering". :rolleyes:
Nu vet jag inget om hur många som gör det testet innan en eventuell ansökan, men den kanske kunde bli liiite bättre?

Jag var tvungen att göra en test på kronofogdens sida "skuldsaneringstest'. Utgav mig för 35 år, 17000:- i skulder. Månadsinkomst som knappt täcker hyra + normalbelopp.
Nu vet jag inget om hur många som gör det testet innan en eventuell ansökan, men den kanske kunde bli liiite bättre?
Riktigt illa. Ett av kraven är att man inte ska kunna betala sina skulder på typ minst 12-15 år+. Man måste verkligen arbeta hårt för att undvika all form av inkomst från 35-50 år för att inte ha möjlighet att betala 17000kr på den tiden

Har du 0 betalningsförmåga då är ju 17000 rätt mycket.
Testet lämnar en del att önska. Har för mig att jag fick fram att skuldsanering var något för mig också..

Just detta med skuldsanering.
Jag har det själv och är enormt glad över det, länge sedan jag kände mig såhär rik.

Nu berodde inte mina skulder på konsumtion, spel, missbruk etc. Jag kämpade dessutom verkligen med att få bort allt elände. Så är evigt tacksam för den hjälp jag fått.

Men... samtidigt blir jag så sjukt provocerad och irriterad när jag läser om folk som söker skuldsanering.
Dels de som verkar tänka att det bara är att överlåna sig, sedan "ta" skuldsanering.
Eller de som tror det är ett enkelt sätt att få bort en 100 000.
Dessutom dessa som en gång redan haft skuldsanering. Hur kan man ens våga ansöka igen?
Lärde de sig inget

Provocerad.. som sagt!

Kan tycka det behövs lite hårdare krav. Mer vilja från de som ansöker. Inte bara "inte spelat på 3 månader. "

Nä testa inte spela på 2-3år. Så du kommit förbi smekmånaden. Testa jobba extra under tiden och försök minska skulderna. Gör det du kan. Vart är det egna ansvaret?

Sorry för argt inlägg. Mvh Bitterfittan

Jag har det själv och är enormt glad över det, länge sedan jag kände mig såhär rik.

Nu berodde inte mina skulder på konsumtion, spel, missbruk etc. Jag kämpade dessutom verkligen med att få bort allt elände. Så är evigt tacksam för den hjälp jag fått.

Men... samtidigt blir jag så sjukt provocerad och irriterad när jag läser om folk som söker skuldsanering.
Dels de som verkar tänka att det bara är att överlåna sig, sedan "ta" skuldsanering.
Dessutom dessa som en gång redan haft skuldsanering. Hur kan man ens våga ansöka igen?
Lärde de sig inget

Provocerad.. som sagt!

Kan tycka det behövs lite hårdare krav. Mer vilja från de som ansöker. Inte bara "inte spelat på 3 månader. "

Nä testa inte spela på 2-3år. Så du kommit förbi smekmånaden. Testa jobba extra under tiden och försök minska skulderna. Gör det du kan. Vart är det egna ansvaret?

Om man får fråga, vad berodde skulderna på?

Om man får fråga, vad berodde skulderna på?
Mina skulder?

Ett Ex som lurade av mig pengar.
Ibörjan var det mitt fel som hjälpte honom ekonomiskt. När jag ansåg att jag inte hade råd att ge mer från mig till honom, så satte jag självklart stopp.

Det jag inte viste var att när jag blev sjuk och han skulle hjälpa mig sköta mina räkningar osv (som jag såklart kunde betala för själv och skulle betala själv), tog han x antal lån/avbetalningar i mitt namn med hjälp av min BankID, han fått tillgång till för att kunna godkänna betalningar till mina räkningar och ansöka om sjukpenning från fk.

Med facit i hand hade det varit bättre att be en främling på sjukhuset/gatan om hjälp.
När jag fick min ork tillbaka och sedan upptäckte det hela tack vare deklaration, hittade jag en fejkad mejl i mitt namn, ett bankkonto på en helt annan bank osv där allt "skett" på en surfplatta. Så slängde jag ut honom och anmälde.

Det blev nedlagt, då de ej går att bevisa fullt ut, mer än min sjukdom samt en del sms kring det hela.
Polis samt åklagare har själva sagt att det är tydligt, men tyvärr ej vattentätt i en rättssal. Eftersom han dessutom saknar tillgångar, leder det hela inte till något, då han ändå inte kan betala.

Iallafall kämpade jag på i flera år, betalade av en del, Tog samlingslån, skaffade extrajobb. Hade aldrig något vid inkasso etc.
Men det är inte psykiskt/fysiskt möjligt att gå runt och jobba dubbelt. Har dessutom barn som jag gärna vill spendera tid med.
Det tog mig flera år att göra en ansökan om skuldsanering. Mycket för den skuld och skam jag själv kände. Jag skämdes något enormt.
Min självkänsla/stolthet, tog sig en törn där jag ville lösa allt själv.
Pratade med rådgivare från kommunen, mest för att jag nog sökte stöd i att jag gjorde rätt, att jag skulle klara av detta själv i slutändan.

Men han ruskade mest på huvudet och övertygade mig att söka skuldsanering. Att det inte var värt att lägga 15-20år av mitt liv på detta.

Ansökte och fick utan minsta krångel min ansökan godkänd.
Vilket jag är enormt tacksam över.
Nu har jag möjlighet att spara, kan tillåta mig själv att göra saker och kunna njuta.
Jobbar dessutom inte mer än 100%.

Lärde de sig inget

Provocerad.. som sagt!

Många lärde sig att staten kunde lösa problemet. Kände att det funkade bra och kör gärna det igen

Detta kommer lite längre fram att bli ett mindre problem med den nya lagstiftningen, det kommer helt enkelt inte bli lika enkelt att överskuldsätta sig.

Sen kommer givetvis en del hamna i knipa ändå men förhoppningsvis kan dessa cirka 500.000 som är hos KFM idag börja minska snarare än som hittills öka,

Ifrån förra året - till i år har skulderna (totalt) hos KFM ökat med 17 miljarder, det är enorma summor. Det är de facto en ökning med 50 miljoner kronor PER DAG. Rapporten kom för en timme sedan.

Hej
En fråga jag fick ett beslut om inledande 2019-02-20 och den beviljades 2019-05-27.
vilket datum är den slut ? Hittar inte mina papper och jag var helt säker på att jag var klar nu 20/2 men en kompis säger att det är 27/5 som gäller .
har kämpat så hårt och hade det verkligen inom räckhåll självklart är det ju bara tugga i sig om det är i maj . Men tänkte jag skulle fråga här om någon vet .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp