- Meddelanden
- 996
- Mottagna reaktioner
- 638
- Poäng
- 617
Rejäl sänkning av månadskostnaden från hösten 2020.För det mesta tycker jag att tiden går mycket långsamt när man långsamt bevandrar vägen till skuldfrihet. Ibland känns det som man aldrig kommer i mål. Idag uppdaterade jag mina kalkyler inför denna och nästa månad. Tittade lite snabbt in på en gammal flik i Excel med 'gammal blanko':
Helt otroligt.
- Hade 1 466 602 kr i blankolån. Detta var hösten 2020 när jag äntligen hade hjärnan på plats och klarade av att tänka för att kunna skriva ihop alla krediter och lån som jag hade.
- Den totala kostnaden på månad var 32 391 kr. Detta var UTAN bolån eller andra kostnader, bara lånekostnader.
- Bolånet låg på 831 000 kr (ca 2 500kr/m)
- Totalt 2 297 802 kr. is skulder kostade 34 892kr/m
Efter första rensning och höjning av bolånet (som flyttades till Nordax) minskade kostnaderna med 3000kr. Så jag gick runt med näppe.
Sedan ytterligare samling och jag kom ner ytterligare 3000kr i månader.
Sedan efter ytterligare ca 1 år med 3 ff, hade jag mycket bra kreditbetyg och fick flytta allt till Nordea. Då blev skillnaden enorm.
Nästan 190 000 kr amorterat och månadsutgifterna för lånen har minskat med 16 171kr/m. Sparat ca 70 000kr i fonder dessutom. hade kunnat spara mer men inflation, bränslekostnader och elpriset har ätit upp en del av min kalkyl. Särkilt när vi fick pendla till jobbet igen efter pandemin.
- Mitt blankolån har minskat till 945 000 kr. (startade med 3,95%, nu 6,95%)
- Nordea har rak amortering på sina lån och jag amorterar 8750kr/m. Den totala månadskostnaden för detta blanko ligger på 14 000kr/m.
- Bolånet med bunden ränta (2,74% 4 år till) ligger på 1 166 000 kr och kostar ca 4700kr/m.
- Totalt 2 111 192 kr. i skulder som kostar 18 721 kr/m idag.
Ibland gör det gott att även reflektera över det som varit och se den enorma sträckan man redan vandrat. Målet kanske ligger närmare än man tror.
Håll i alla ni som kämpar! Det går för det mesta att få rätta till ekonomin, men var inte rädd för att det kan ta tid!
![]()
Bra att ha lite historik att kika på så man faktiskt ser framstegen de dagar det känns segt. Gött jobbat!