Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det kan dom ju inte göra i mitt fall för jag hade 1.000.000 i årsinkomst på mitt gamla jobb nu har jag knappt hälften?
Är det "nya" jobbet för färskt för att ett snitt ska kunna beräknas skickas en förfrågan till arbetsgivaren.

Är det "nya" jobbet för färskt för att ett snitt ska kunna beräknas skickas en förfrågan till arbetsgivaren.

Eller så borde det väl rimligtvis kunna gå att titta på bruttolönen hittills och sedan dela på antalet månader jag jobbat?
Då får jag ju fram snittet.

Det varierar på bakgrund bland gäldenärerna..

Eller så borde det väl rimligtvis kunna gå att titta på bruttolönen hittills och sedan dela på antalet månader jag jobbat?
Då får jag ju fram snittet.
Beror som sagt på hur många månader du haft inkomst från samma ställe.

Vad gjorde att du valde att byta jobb och därmed halvera din inkomst?

Jag tror (utan att vara otrevlig) att jag har svarat på den frågan här på Lånforum iallafall 7 till 8 gånger :D Så jag orkar inte göra det igen!

Men bara för du är snäll.

Försäkringsbranschen och vissa andra inom finans fick rätta sig efter EU-krav och mer eller mindre ströp all provision. Helt. Min lön gick ifrån 100K till kanske 35.... ohållbart.

Försäkringsbranschen och vissa andra inom finans fick rätta sig efter EU-krav och mer eller mindre ströp all provision. Helt. Min lön gick ifrån 100K till kanske 35.... ohållbart.

Tack kompis :)
Hajar, fan vad surt, vilket tapp.

Väldigt surt. Det är lite sånt man är rädd för när man är högt belånad och har en relativ bra inkomst. Hoppas att ni antingen klarar att amortera av allt inom rimligt tid (som jag förstår är inte realistiskt, men man vet aldrig) eller att ni får beviljad en omstart genom sanering.

För det mesta tycker jag att tiden går mycket långsamt när man långsamt bevandrar vägen till skuldfrihet. Ibland känns det som man aldrig kommer i mål. Idag uppdaterade jag mina kalkyler inför denna och nästa månad. Tittade lite snabbt in på en gammal flik i Excel med 'gammal blanko':
  • Hade 1 466 602 kr i blankolån. Detta var hösten 2020 när jag äntligen hade hjärnan på plats och klarade av att tänka för att kunna skriva ihop alla krediter och lån som jag hade.
  • Den totala kostnaden på månad var 32 391 kr. Detta var UTAN bolån eller andra kostnader, bara lånekostnader.
  • Bolånet låg på 831 000 kr (ca 2 500kr/m)
  • Totalt 2 297 802 kr. is skulder kostade 34 892kr/m
Helt otroligt.
Efter första rensning och höjning av bolånet (som flyttades till Nordax) minskade kostnaderna med 3000kr. Så jag gick runt med näppe.
Sedan ytterligare samling och jag kom ner ytterligare 3000kr i månader.
Sedan efter ytterligare ca 1 år med 3 ff, hade jag mycket bra kreditbetyg och fick flytta allt till Nordea. Då blev skillnaden enorm.
  • Mitt blankolån har minskat till 945 000 kr. (startade med 3,95%, nu 6,95%)
  • Nordea har rak amortering på sina lån och jag amorterar 8750kr/m. Den totala månadskostnaden för detta blanko ligger på 14 000kr/m.
  • Bolånet med bunden ränta (2,74% 4 år till) ligger på 1 166 000 kr och kostar ca 4700kr/m.
  • Totalt 2 111 192 kr. i skulder som kostar 18 721 kr/m idag.
Nästan 190 000 kr amorterat och månadsutgifterna för lånen har minskat med 16 171kr/m. Sparat ca 70 000kr i fonder dessutom. hade kunnat spara mer men inflation, bränslekostnader och elpriset har ätit upp en del av min kalkyl. Särkilt när vi fick pendla till jobbet igen efter pandemin.

Ibland gör det gott att även reflektera över det som varit och se den enorma sträckan man redan vandrat. Målet kanske ligger närmare än man tror.

Håll i alla ni som kämpar! Det går för det mesta att få rätta till ekonomin, men var inte rädd för att det kan ta tid!
<3

Väldigt surt. Det är lite sånt man är rädd för när man är högt belånad och har en relativ bra inkomst. Hoppas att ni antingen klarar att amortera av allt inom rimligt tid (som jag förstår är inte realistiskt, men man vet aldrig) eller att ni får beviljad en omstart genom sanering.

Det är nog den tråkiga (verkligheten) många levde i, det var en lånefest. Räntorna var låga - inkomsterna var bra och stabila. Jag hade ju jobbat inom branschen 15 år och var mycket omtyckt utav kollegor och vänner. Man såg ju sig sitta där med hög lön på samma försäkringsbolag hela livet, sen åker man på en sådan sak som ett EU-reglerat beslut.... Jag hade ju inga problem med att betala 30.000 i månaden på lån/krediter/avbetalningar för det fanns fortfarande 20.000 kvar att leva på vilket var mer än tillräckligt men sen kom verkligheten ifatt än.
Det som känns lite störigt i sammanhanget är ju att jag var nästan i hamn, eller inte nästan men tillräckligt nära för att gå runt även med den "mindre" inkomsten tack vare att Nordea beviljade mig ett stort lån. Problemet blev dock att en ränta på 3.8% (typ) plötsligt blev ca 6% och detta var även fallet på lite andra.

Men jag känner ju att jag gjort allt vad jag kunnat så vi får se hur det landar!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp