Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Någon som har erfarenhet av insurello ? Jag höll på att skära av min fingertopp i augusti i år på en vass mandolin på jobbet (jobbar med mat). Jag fick uppsöka akuten efter det och fick vara sjukskriven i ett par dagar. Har nu fått en handläggare som har hand om mitt ärende och de vill ha bilder och det finns där fortfarande ett ärr och nedsatt känsel. Men det har ändå läkt ganska ok och är svårt att få på bild. Vad tror ni? Kommer jag få ersättning ?

Stötte på denna nu rätt gamla fråga av en slump. Har du fått hjälp/råd redan? Detta är något jag har bra koll på

Stötte på denna nu rätt gamla fråga av en slump. Har du fått hjälp/råd redan? Detta är något jag har bra koll på

Dem ska återkomma till mig i februari nästa år och se om jag har kvarvarande besvär. Verkar vara typiskt Afa om jag förstått rätt? Eller är det bara så för att jag bett om hjälp via Insurello?

Dem ska återkomma till mig i februari nästa år och se om jag har kvarvarande besvär. Verkar vara typiskt Afa om jag förstått rätt? Eller är det bara så för att jag bett om hjälp via Insurello?

Nej, det är alltid minst ett år som ska gå innan man kan göra en bedömning av ärr och bestående men, vissa bolag har två år från skadedatum.

Jag vill verkligen råda dig att återkalla det från Insurello dock, de tar 25% av den ersättning du evt får och allt de gör är att sköta kontakten med bolaget vilket du lätt kan göra själv. Dvs de skriver till bolaget och frågar vad de behöver (journaler, foton på ärret och evt läkarutlåtande), vidarebefordrar deras svar till dig och sedan måste du lämna samma uppgifter ändå. Så det är snarare smidigare att du sköter kontakten med Afa själv, Insurello är ofta sjukt sega på att svara bolagen också.

Jag har aldrig varit med om att Insurello ifrågasätter bolagets beslut heller utan min uppfattning (har skickat massvis av beslut till dem) är att de bara köper det och utbetalar 75 procent av den ersättning de fått in till kunden. Om du själv skulle tycka att beslutet är felaktigt har försäkringsbolag enkla omprövnlngsprocesser och du kan även utan kostnad få beslutet prövat hos personförsäkringsnämnden om du är oenig.

Om du inte redan gjort det så kolla även om du har någon personförsäkring som också kan träda in, antingen privat eller genom sitt fack. Ersättning för ärr och bestående men kan man ha rätt till från flera försäkringar.

Bra inlägg ovan.

Skulle det anses vara för hög skuldkvot om man har 1.6m på en årsinkomst om 460k? (1.2m skulle vara bolån och resten blanco)

Håller med @Angela Jag hade ett exakt likadant ärende som dig och fick visserligen ut pengarna. Men jag kunde lätt gjort detta själv och på så sätt fått 10K mer i ersättning.

Nej, det är alltid minst ett år som ska gå innan man kan göra en bedömning av ärr och bestående men, vissa bolag har två år från skadedatum.

Jag vill verkligen råda dig att återkalla det från Insurello dock, de tar 25% av den ersättning du evt får och allt de gör är att sköta kontakten med bolaget vilket du lätt kan göra själv. Dvs de skriver till bolaget och frågar vad de behöver (journaler, foton på ärret och evt läkarutlåtande), vidarebefordrar deras svar till dig och sedan måste du lämna samma uppgifter ändå. Så det är snarare smidigare att du sköter kontakten med Afa själv, Insurello är ofta sjukt sega på att svara bolagen också.

Jag har aldrig varit med om att Insurello ifrågasätter bolagets beslut heller utan min uppfattning (har skickat massvis av beslut till dem) är att de bara köper det och utbetalar 75 procent av den ersättning de fått in till kunden. Om du själv skulle tycka att beslutet är felaktigt har försäkringsbolag enkla omprövnlngsprocesser och du kan även utan kostnad få beslutet prövat hos personförsäkringsnämnden om du är oenig.

Om du inte redan gjort det så kolla även om du har någon personförsäkring som också kan träda in, antingen privat eller genom sitt fack. Ersättning för ärr och bestående men kan man ha rätt till från flera försäkringar.

Jag har faktiskt en olycksfallsförsäkring men dem ersatte mig bara med tusen kronor vilket inte täcker den veckan jag var tvungen att vara sjukskriven.
Hade iofs varit trevligt att behålla de 25 % . Om jag återkallar från Insurello kommer det leda till längre väntetid för mig att få eventuell ersättning? Det var i slutet av augusti ifjol som jag skadade mig. Skulle vara skönt att ha dem pengarna för nu har jag ingen buffert alls så hade inte kunnat gå till tandläkaren nu exempelvis.

Jag har faktiskt en olycksfallsförsäkring men dem ersatte mig bara med tusen kronor vilket inte täcker den veckan jag var tvungen att vara sjukskriven.
Hade iofs varit trevligt att behålla de 25 % . Om jag återkallar från Insurello kommer det leda till längre väntetid för mig att få eventuell ersättning? Det var i slutet av augusti ifjol som jag skadade mig. Skulle vara skönt att ha dem pengarna för nu har jag ingen buffert alls så hade inte kunnat gå till tandläkaren nu exempelvis.
Jag är nog inte rätt person att svara på detta då jag väntade 6 år innan jag krävde pengar. Men jag fick 36000 iaf. Detta var en fingertopp som rök.

Har du inte fått någonting alls från Afa? Slå dem en signal om inte och förhör dig om möjlighet till ersättning för inkomstförlust för den vecka du var sjukskriven redan nu om inte.

Det jag skrev om minst ett år gäller ärr och kvarstående besvär så det snabbaste vad gäller den biten är att kontakta både dem och det bolag du har din olycksfallsförsäkring hos när året gått och hör vad du behöver skicka in. Om du tex kontaktar Afa först så nämn för det andra bolaget att du anmält till dem också, då skickar de högst sannolikt bara en fullmakt till dig så att de sedan kan hämta in det de behöver från Afa.

Det tar absolut inte längre tid att göra det själv än att gå genom Insurello, snarare tvärtom då du slipper att allt ska gå en extra vända genom en mellanhand. Ett tips är dock att återkalla ärendet från dem innan du kontaktar Afa, de påpekar för bolagen att kommunikationen måste gå genom dem så risken är annars att du inte får någon info. Berätta då också att du återkallat fullmakten till Insurello och dubbelkolla så de ändrar konto för utbetalning från deras till ditt.

Det kan ju ibland hända att polisen följer med. Oftast är det en bil med 2 poliser. Det kan uppstå lite funderingar kring vad det är för någon man ska till när det kommer 4 bilar varav en med hund..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp