Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Nån som behövt lämna in uppgifter om betald ränta vid jämkningsbeslut? Aldrig haft ett problem med detta men nu ville handläggaren helt plötsligt ha en massa uppgifter. Herre, finns ju inte en möjlighet att kunna visa detta på papper.

Nån som behövt lämna in uppgifter om betald ränta vid jämkningsbeslut? Aldrig haft ett problem med detta men nu ville handläggaren helt plötsligt ha en massa uppgifter. Herre, finns ju inte en möjlighet att kunna visa detta på papper.

Det ombads min fru göra när hon ansökte i fjol.

Jag fick göra det förra året. Skickade alls blancolån jag hade. Avier.

Ok, jag fick ringa upp. Men fick igenom typ hälften av alla räntebetalningar. Känns la sådär.

Intressant jämförelse utifrån överdödligheten. Sverige ligger bra till i en europeisk jämförelse, men inte i en nordisk sådan.

Sveriges covid-dödstal bland Europas lägsta
PUBLICERAD IDAG 19:45
De flesta länder i Europa har drabbats betydligt hårdare av pandemin än Sverige, enligt en färsk sammanställning av överdödligheten.

– Ungefär två tredjedelar av länderna i Europa har en betydligt högre överdödlighet än Sverige. Men i Norden är Sverige fortfarande i särklass högst, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, historiker vid Stockholms universitet.

Överdödligheten har räknas ut genom att jämföra hur många som har dött under 2020 jämfört med de föregående fyra åren.

Siffrorna kommer från Eurostat och Statistiska centralbyrån.

Det är väl väsentligt att jämföra sig med grannländerna. Av typ tusen anledningar. Det är dom vi har något gemensamt med. Det är dom vi gränsar till. Det är där vi jobbar och det är här dom jobbar....att länder som kanske Ungern,Tjeckien eller Kroatien har fler döda per capita (och det marginellt) är helt irrelevant. Dessutom är rubriken helt fel eftersom alla länder är inte med i EU, Norge,Kosovo,Serbien,Schweiz etc.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Räknar man bort miniländerna är Sverige i dödsfall per capita 14:e värst drabbade landet i hela Europa.

Norge - 607 döda
Finland - 725 döda
Danmark - 2327 döda.
Sverige - 12.500 döda

Under de senaste stora sjukdomsutbrotten – Asiaten (1957), Hongkonginfluensan (1968) och den svåra influensan 1976 – har Sverige drabbats hårdare än Norge, Island och Finland. Tänkbara orsaker kan enligt Fredrik Charpentier Ljungqvist vara Sveriges betydligt större och sammanhängande urbana områden och tätare kontakt med kontinenten.

Danmark då? Estland,Lettland,Litauen? Tyskland? Alla länder i vår närhet har klarat sig bättre.

Så är det. Finns länder som (än så länge) klarat sig bättre än Sverige. Och så kommer det alltid vara.
De hemska effekterna av pandemin går egentligen utvärdera först om något år eller två, inkl. vad orsakerna/lärdomarna är.

Min poäng med ovan är att 2/3 av Europa, i denna undersökning, klarat sig sämre än Sverige. Detta är nytt jämfört med tidigare jämförelser inom vår världsdel. Alla dessa länder har haft lite olika strategier under våg 1 och våg 2, vilket påvisar att en total lock-down inte är lösningen på allt.

Vi får följa utvecklingen, det blir som sagt mer intressant om ett år eller två, att dra lärdomar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp