Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Någon här som har småbarn och kan ge råd med ekonomin?

Min tjej blev förbannad och ledsen. Förra månaden fick hon mammalön och våra gemensamma räkningar räcker inte pga hon vill att vi sätter in 6000 kr på ica. Hon får 10500 kr+ barnbidraget.

VI har avgift på 3700 kr, bostadslån på 1500 kr. Försäkringar 1000 kr, Netflix 100 kr, el som inte är varje månad.

2 senaste månaderna har jag fått ut 20 000 kr. Delat 50/50. Hon har bara mobilräkning, postkodslotteriet, gym, tandläkaren. Allt som allt där ca 1000 kr själv.

Så hon har över ca 9000 kr. Minst 8000 kr.

Jag har lån på ca 4000 kr, billån 500 kr till våran gemensamma bil pga jag inte kunde betala hela min del själv, mobilräkning, gym, tandläkare.

Denna månaden fick jag mer en vanlig lön 25000 kr. Som jag delar halva med min tjej.

Hon har 100 000 kr på sin bank
Hon har lagt in 700 000 kr kontant i våran bostad som är hennes del. Inget som jag äger mer än gemensamma bostadslånet

Jag har över 300 000 kr i lån och ca 30 000 kr sparat.

Jag har backat 2 senaste månaderna pga vi gör gemensamma inköp där vi båda ska betala exakt samma summa. Hon hade t.ex över 6000 kr från förra lönen. Känns detta rätt?

Våran bebis har ersättning..

Min tjej blev förbannad och ledsen. Förra månaden fick hon mammalön och våra gemensamma räkningar räcker inte pga hon vill att vi sätter in 6000 kr på ica. Hon får 10500 kr+ barnbidraget.

VI har avgift på 3700 kr, bostadslån på 1500 kr. Försäkringar 1000 kr, Netflix 100 kr, el som inte är varje månad.

2 senaste månaderna har jag fått ut 20 000 kr. Delat 50/50. Hon har bara mobilräkning, postkodslotteriet, gym, tandläkaren. Allt som allt där ca 1000 kr själv.

Jag har lån på ca 4000 kr, billån 500 kr till våran gemensamma bil pga jag inte kunde betala hela min del själv, mobilräkning, gym, tandläkare.

Denna månaden fick jag mer en vanlig lön 25000 kr. Som jag delar halva med min tjej.

Hon har lagt in 700 000 kr kontant i våran bostad som är hennes del. Inget som jag äger mer än gemensamma bostadslånet

Jag har backat 2 senaste månaderna pga vi gör gemensamma inköp där vi båda ska betala exakt samma summa. Hon hade t.ex över 6000 kr från förra lönen. Känns detta rätt?

Om hon lägger dom 8000 kronorna hon har över per månad på dina lån istället är du lånfri om cirka 3 år... 96 000 per år.
För mig känns det som att hon inte vill hjälpa dig utan hjälpa sig själv, anledningarna kan ju vara många, att hon ser er ekonomi som delad, att hon vill kunna köpa saker, att hon vill rå om sig själv, eller spara ihop så mycket som möjligt men hon kör ett hamsterbeteende som gynnar henne och ser nog inte det så. Om man har "en najs deal" kanske man inte vill ge avkall på den. Hon har nog drömmar som inte innefattar att reda upp din röra eller hur man ska kalla det. Samtidigt vore det bra om ni gjorde båda så starka och kreditvänliga som möjligt även om ni är sams. När man har barn och man i värsta fall skulle bli sjukt trött på den man lever med, att en då går ut med en superb sits och den andra har det mycket svårare, det är inte så bra för dig att riskera det. Jag menar inte att hon måste betala dina lån men jag förstår inte varför det skulle vara ett så stort problem att slänga in 2000-3000 kronor, för att ni gemensamt ska ha det så bra som möjligt och båda kunna känna er nöjda.
Jag får känslan av att hon inte kommer rubba sig en millimeter med tanke på att hon blev sur. Varför ska du ge bort halva din lön till henne när du har skulder? Du måste faktiskt tänka lite själviskt också för jättemycket saker kan hända och om du är starkare finansiellt så skyddar du ditt barn. Jag tycker inte att det känns rättvist, nu har jag säkert också varit den som roffat åt mig för att det erbjudits men båda i ett förhållande förtjänar att kunna stå på egna ben på ett bra sätt om det krävs. Ibland måste du sätta dig själv lite först för du är också viktig och jag förstår att du inte vill ha tjafs med tanke på ert gemensamma ansvar... Du får kanske försöka lirka, lägga fram framtidsscenarion på hur bra det kan bli eller köra någon bra taktik för att det ska bli mer jämställt. Det är nog lätt att man jobbar på den som har den bättre sitsen... fast älskar hon dig nog kanske hon borde förstå att du vill att allt blir mer balanserat. Jag får en sån där dålig vibb av det här för du är säkert snäll och älskar personen, men du måste älska dig själv också och kämpa. Det kanske inte är lätt att komma nu och få fram att du vill dela mer lika men var kommer det hela sluta? Det kan vara toppen av isberget och leda till mer och mer roffande (även om du ger). Jag tror ni måste ta det väldigt lugnt och se det som en affärsuppgörelse utan att inkludera känslor för hon är en du lever med men om du ger allt till en person som faktiskt kan spotta dig i ansiktet och dra även om det inte känns så.. då kan det bli bittra känslor över att du "blev lurad". Satsa på dig själv också för ditt barns skull. <3

Senast ändrad:
Jag håller med. Jag hade dock aldrig kunnat med att hon betalar för mina lån.

Men nu när jag fick ut mycket hade man ju kunnat betala mina månadskostnader för lån först o sen dela halva lönen.
Förra månaden delade vi på mina 20 000 kr. Halva ryker nästan direkt på mina lån där.
Nästa månad får jag 21000 kr och hon vill utöka matkontot med, jag vill äta mer vanlig mat. Speciellt på vardagar då inte jag orkar jobba och sen komma hem o läsa nya recept.

Hon klagar över att jag ser mer min ekonomi som min. Hon tycker detta är rättvist som vi har nu.

Hon klagar över att jag ser mer min ekonomi som min. Hon tycker detta är rättvist som vi har nu.

Det är kanske rättvist, men är det sunt för förhållandet, barnet och ett fortsatt gemensamt liv tillsammans? Ekonomi leder ofta till en massa småbråk och ett mycket sämre förhållande. Tycker lite att antingen går man all in i ett hörhållande och har gemensam ekonomi, eller så står man med ena foten utanför dörren hela tiden... Har man skaffat barn så är väl planen att vara tillsammans resten av livet, så att ha ekonomin delad för att kunna göra en exit närsomhelst känns som att man redan bestämt sig för att förhållandet inte kommer fungera.

Jag förstår ärligt talat inte ert upplägg. Varför inte spalta upp er budget på gemensamma kostnader (boende, el, internet mm, mar&hygien, barnets kostnader)= x kr, dina personliga kostnader = y kr, hennes personliga kostnader = z kr. Din lön - y kr, och hennes lön - z kr finns tillgängliga för att finansiera x. Där får ni ju dribbla hur ni vill med vem som betalar mest eller om ni delar 50/50, men först när x+y+z är betalda kan man börja prata om att spara. Rimligtvis borde ni ha ett sparande till barnet och ett gemensamt sparande innan det blir tal om egna personliga sparanden.

I nöd och lust brukar det heta ju.

Vilka lånebolag har GF Money??

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp