Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Lagen säger tillgång, inte att det ska finnas på skolan.
Är inte jättelångsökt tolkning att skolan 1 km borts bibliotek även täcker andra skolors behov på tillgång till bibliotek.
Lite som skäligheten som man ska uppnå för skuldsanering, det går att tolka och finns ingen exakt ram.
Bibliotekarie nämns inte i skollagen så det stämmer nog
Det funkar inte så! En skolas bibliotek tar inte emot andra skolors elever. Varje skolbibliotek skapar lånekort för sina egna elever. De korten funkar ingen annanstans. Det är inte som lånekorten på folkbiblioteken. Så snåla skolor som inte inser betydelsen och vikten av ett skolbibliotek går till folkbiblioteken och belastar där istället för att i sin egen budget avsätta pengar till böcker och personal.

Det funkar inte så! En skolas bibliotek tar inte emot andra skolors elever. Varje skolbibliotek skapar lånekort för sina egna elever. De korten funkar ingen annanstans. Det är inte som lånekorten på folkbiblioteken. Så snåla skolor som inte inser betydelsen och vikten av ett skolbibliotek går till folkbiblioteken och belastar där istället för att i sin egen budget avsätta pengar till böcker och personal.

Ok, det är din tolkning av lagen det.
Min kommun har tolkat annorlunda.

Skolan närmast där jag bor har inget bibliotek, eleverna går till en annan skola som ligger kanske 8-900m bort och använder det. Det går jättebra för dom att ta emot andra skolans elever och man har löst lånekortsfrågan också antar jag.:)

Lagen säger tillgång, inte att det ska finnas på skolan.
Är inte jättelångsökt tolkning att skolan 1 km borts bibliotek även täcker andra skolors behov på tillgång till bibliotek.
Lite som skäligheten som man ska uppnå för skuldsanering, det går att tolka och finns ingen exakt ram.
Bibliotekarie nämns inte i skollagen så det stämmer nog
Så ända sättet att se till att eleverna får tillgång till skolbibliotek är att skapa ett.

Ok, det är din tolkning av lagen det.
Min kommun har tolkat annorlunda.

Skolan närmast där jag bor har inget bibliotek, eleverna går till en annan skola som ligger kanske 8-900m bort och använder det. Det går jättebra för dom att ta emot andra skolans elever och man har löst lånekortsfrågan också antar jag.:)

Vad är det för skola det handlar om? För vissa skolor har sitt bibliotek integrerat med folkbiblioteket.

Vad är det för skola det handlar om? För vissa skolor har sitt bibliotek integrerat med folkbiblioteket.

Grundskola, 1-6 eller 1-5 eller så, saknar bibliotek, dom går till en skola som jag tror är 1-9 där bibliotek finns. Tror den skolan betjänar en annan lite mindre 1-6 skola också som ligger åt ett annat håll kanske en km, inte säker men den är så liten och gammal att jag inte kan se att det finns plats för någon bibliotekslokal i huset. Den skolan saknar även slöjdlokaler och jag är osäker om dom har egen idrottshall..
Det allmänna biblioteket är på helt annat håll i staden.

Skolinspektionen verkar tolkat som mig ungefär.
I ett infloblad från 2011 om skolbibliotek, avsnitt 4 stycke 4 sista meningen

"Det kan också röra sig om att två skolor som ligger nära varandra har ett gemensamt skolbibliotek och att avståndet är så litet att biblioteket faktiskt bildar en integrerad del av utbildningen för båda skolornas elever"

Ha

Så dåligt har det aldrig varit när jag gick o alla fall. Jag sa inte så utan jag sa att pengarna går till fel saker. Och att skattemedel kan användas bättre. Och jag står för att vi lägger för mycket pengar på invandringen och menade inte just frukten utan generellt hur vi prioriterar. Har man inte råd med frukt till barnen då prioriterar vi helt fel tycker jag. När vi lägger pengar på så mycket annat.
Nu är det ju tyvärr så att en stor andel politiker och media har blundat, skönmålat, förnekat och fört en stor andel väljare bakom ljuset när det gäller invandringens direkta och indirekta kostnader och konsekvenser för samhället. Och alla som har försökt starta en saklig diskussion har avfärdats och skammats som varande rasister eller att ställa grupper mot varandra. Jag säger bara till regerande politiker att som man sår får man skörda. Och kan bara tillägga tyvärr. Vi som såg vart det barkade för ett decennie sedan kan bara säga ett bitterljuvt ”vad var det vi sa”.

Nu är det ju tyvärr så att en stor andel politiker och media har blundat, skönmålat, förnekat och fört en stor andel väljare bakom ljuset när det gäller invandringens direkta och indirekta kostnader och konsekvenser för samhället. Och alla som har försökt starta en saklig diskussion har avfärdats och skammats som varande rasister eller att ställa grupper mot varandra. Jag säger bara till regerande politiker att som man sår får man skörda. Och kan bara tillägga tyvärr. Vi som såg vart det barkade för ett decennie sedan kan bara säga ett bitterljuvt ”vad var det vi sa”.
Ja så är det. Man har inte vågat öppna käften med rädslan att bli kallad rasist eller SD väljare. Men nu struntar jag i det börjar bli alltför trött på detta.
Och kände på mig för länge sen var det skulle barka hän. Eftersom vi ej haft en bra invandrings politik vi öser in människor utan varken ha en plan eller hur vi ska ta hand om dom. Då går det illa. Är det elakt sagt av mig?

Ja så är det. Man har inte vågat öppna käften med rädslan att bli kallad rasist eller SD väljare. Men nu struntar jag i det börjar bli alltför trött på detta.
Och kände på mig för länge sen var det skulle barka hän. Eftersom vi ej haft en bra invandrings politik vi öser in människor utan varken ha en plan eller hur vi ska ta hand om dom. Då går det illa. Är det elakt sagt av mig?

Jag håller med och har invandrarbakgrund själv. Men är väl inte "rätt sorts" invandrare för att ha rätt att säga något om saken antagligen. Jag säger oftast inget alls utom att jag uttryckt att jag gillar Hanif Bali. Har förlorat en del vänner tidigare för att jag inte är för öppna gränser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp