Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ja men ändå inte, haha. Får lixom ingen ro i att allt är betalat, de känns som jag missat något som jag kommer få bakslag på sen. Men det är verkligen inget som fattas, är jätte noga med att skriva ner mina räkningar varje månad osv.. Men de är väl som sagt för man inte är van, man har inte riktigt lärt sig leva "normalt" än..

Kan rekommendera att ha allt på datorn! Varje månad har jag ett dokument där alla räkningar är. Bockar sedan av en efter en när det är betalt. Brukar ofta betala vissa före lönen som t.ex mobilen.
Sedan ett dokument om alla lån. Där skriver jag total skuld, amortering, ränta o extra amortering varje månad som jag följer. Sen har jag ett dokument med sparande. Just nu kör jag veckospar, vecka 1 är 10 kr, sen höjer jag 10 kr Per vecka detta året. Har även alla sparkonton med där som fonder, bospar m.m.

Detta blir faktiskt riktigt kul. Jag ser att sparande går uppåt o amorteringen minskar. Jag får även koll på vad jag får tillbaka på skatten när jag skriver räntan pe månad. Just nu skriver jag inte i totala skulden varje månad utan ska kolla totala skulden i juni när jag ska söka nytt lån!

Ska bli faktistiskt att va föräldraledig med min son, det upplever man bara en gång.

MEN.... har redan en sån jävla ångest över pengar att va hemma 4 månader och den ångesten börjar redan nu innan ledigheten ens börjat. Fyfan för den här skiten man satt sig i konstant påmind och strul. Så less på allt idag.
Andas! En dag åt gången. Ett steg åt gången. Du klarar det och dessutom sitter du i en betydligt bättre sits än många andra. Planera utgifterna så klarar du denna perioden med bravur!

Kan rekommendera att ha allt på datorn! Varje månad har jag ett dokument där alla räkningar är. Bockar sedan av en efter en när det är betalt. Brukar ofta betala vissa före lönen som t.ex mobilen.
Sedan ett dokument om alla lån. Där skriver jag total skuld, amortering, ränta o extra amortering varje månad som jag följer. Sen har jag ett dokument med sparande. Just nu kör jag veckospar, vecka 1 är 10 kr, sen höjer jag 10 kr Per vecka detta året. Har även alla sparkonton med där som fonder, bospar m.m.

Detta blir faktiskt riktigt kul. Jag ser att sparande går uppåt o amorteringen minskar. Jag får även koll på vad jag får tillbaka på skatten när jag skriver räntan pe månad. Just nu skriver jag inte i totala skulden varje månad utan ska kolla totala skulden i juni när jag ska söka nytt lån!
Faktiskt jättesmart, tack!!

Hur funkar underskott? Säg att jag betalar 10 000 i ränta på ett år? Blir underskottet 7000 på upplysningen då eftersom man får tillbaka 30% eller blir det 10? Kanske konstig fråga men men haha.

Nu vet jag att det spelar ingen roll på ett sätt (har skusan) .. men för mig spelar det roll ... detta med att se hur min UC städas upp och se:

- Senaste frågor = är helt _rent_.
- Anmärkningar = minskar, är nu 3 st "vanliga" och 1 st "utmätningsförsök" (i maj kommer det att vara min skusan som är den _enda_ anmärkningen jag har som förvisso då ligger kvar i 3 år till).
- Aktuell skuld = är "ingen aktuell skuld rapporterad från KFM".
- Skuld hos kronofogden under de senaste 24 månaderna = tickar nedåt och är nu "8 av de senaste 24 månaderna" (så i september kommer det vara rent på den listan också).
- Den högsta skulden uppgick till = kommer att i september vara 0 kr ... så 8 månader till kommer jag att se vad min högsta skuld uppgick till.

Och inne på KFM:s sida där man kan se vad för förelägganden har det städats upp rejält:

Pågående (0)
Beslutade med utslag (3) - dessa tre är ju det som är kopplat till de 3 "vanliga" anmärkningarna som jag har. Och jag kommer inte riktigt ihåg vad det var innan nyår, men över 6 st iaf.
Avslutade (0) - kommer inte riktigt ihåg vad det var innan nyår, men över 10 st iaf.

Så - från september i år kommer det enda som syns i min UC vara just skusan. Och jag vet att det spelar ju som sagt var ingen roll - jag är ju brännmärkt så länge jag har den anmärkningen kvar i min UC. Dock känns det bara väldigt skönt att se hur det städas upp vart eftersom och det i sig är ju en liten tröst att ha. Det vill säga att i maj 2025 när min skusan är över så kommer allt att vara 100% rent.

Hej!
Ville bara dela med mig om att man få ut en egen 'upplysning' i PDF från minuc om man är betalande kund.
Det hjälpte mig vidare i förhandling med lånegivare. Det var dock inte jättelätt att hitta hur man kunde spara ner som PDF. Men lyckades till slut när man hittar rätt scroll down ruta.... (eller så är jag bara trög).
Tänkte dela med mig ifall någon inte vet att man kan göra så.
Lycka till med förhandlingarna alla!

Första gången jag har fått blockera någon på SWISH :eek: visste inte att man kunde göra det, men var tvungen att googla och de gick tydligen. Känns konstigt att behöva blockera någon från att kunna swisha mig, men som ja skrivit tidigare så har jag ju fått swish på 1kr från en medlem här förut om att låna pengar, denna har skickat 1kr swishar ganska många gånger nu, tror de hann bli 6 eller 7 swishar innan jag tänkte på att googla och se om de gick att blockera.

Första gången jag har fått blockera någon på SWISH :eek: visste inte att man kunde göra det, men var tvungen att googla och de gick tydligen. Känns konstigt att behöva blockera någon från att kunna swisha mig, men som ja skrivit tidigare så har jag ju fått swish på 1kr från en medlem här förut om att låna pengar, denna har skickat 1kr swishar ganska många gånger nu, tror de hann bli 6 eller 7 swishar innan jag tänkte på att googla och se om de gick att blockera.
Får du också som jag privata meddelande om att låna ut?

Då har jag tagit den tredje vaccindosen idag! Hoppas på att slippa feber imorgon så jag kan jobba! Fick feber efter andra dosen men bara under en dag som tur är.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp