Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det står även på lönespecen om du löneväxlar. KFM bör inte godkänna det.
Nej jag antar det blir så.. Hade en nyligen som hade rätt hög lön och löneväxlade ganska mycket, personen fick avsluta den växlingen, frivilligt så klart, men alternativet var att få behålla 0 kronor av lönen och försöka fördela det på mat, hyra osv efter bästa förmåga.

Stressig dag för de fåtal som jobbar på kundtjänst i det bolaget..

Stressig dag för de fåtal som jobbar på kundtjänst i det bolaget..
Det är så man skapar lite extraarbete…bra för övertidskontot. Någon som behövde lite kompledigt inför jul kanske :facejoy:.

@Lasseman

Nu känner jag ingen (vad jag vet) som jobbar på KFM.
Men om jag hade gjort det, hade jag kunnat fråga den personen att kolla KFM:s inkorg "privat" ?
Har ni tillgång till den när ni vill dygnet runt? & hade den personen gjort sig skyldig till något felaktigt om personen gjorde detta?
Exempelvis hade jag kunnat fråga personen att leta efter mail som har kommit ifrån ARS under helgen?

@Lasseman

Nu känner jag ingen (vad jag vet) som jobbar på KFM.
Men om jag hade gjort det, hade jag kunnat fråga den personen att kolla KFM:s inkorg "privat" ?
Har ni tillgång till den när ni vill dygnet runt? & hade den personen gjort sig skyldig till något felaktigt om personen gjorde detta?
Exempelvis hade jag kunnat fråga personen att leta efter mail som har kommit ifrån ARS under helgen?

Jag vet inte om det systemet är öppet dygnet runt faktiskt, men är det öppet är det väl i teorin möjligt.
Alla har inte behörighet överallt så det behöver väl vara rätt person också.
Jag tror inte det vore okej att särbehandla på det viset.

Jag vet inte om det systemet är öppet dygnet runt faktiskt, men är det öppet är det väl i teorin möjligt.
Alla har inte behörighet överallt så det behöver väl vara rätt person också.
Jag tror inte det vore okej att särbehandla på det viset.

Får man kolla upp kollegor eller kollegors anhöriga? Ser man alltid vem som varit inne i en "Kundbild"?

Jag minns att det var OK när jag sålde försäkringar kolla hur många bilar folk hade osv.

Får man kolla upp kollegor eller kollegors anhöriga? Ser man alltid vem som varit inne i en "Kundbild"?

Jag minns att det var OK när jag sålde försäkringar kolla hur många bilar folk hade osv.

Nej man ska ju ägna sig åt sina arbetsuppgifter är det tänkt.

Slå på kollegor eller deras anhöriga ingår som regel inte i arbetsuppgifterna

Att ta sig åtkomst till data man inte har giltlig anledning till när det kommer till personuppgifter osv är inte bara moraliskt fel utan kan även vara olagligt.
Tänker när poliser slår i register, anställda inom sjukvård läser journaler dem inte har giltlig anledning till är det avsked och eventuellt lagföring.
Har svårt att se att man på KFM skulle se mycket annorlunda på att läsa akter man inte ska läsa.

Det går inte riktigt att jämföra detta med varken sjukvården eller polisen då detta är offentliga uppgifter, det är ju knappast dina vårdjournaler eller polisens interna register. Där rådet det ingen tvekan om att det är ett lagbrott. Det är sekretess på det.

Men hos oss på försäkringar är det absolut inte olagligt då VTR som vi jobbar med (vägtrafikregistret) är offentligt - precis som jag inte alls kan tänka mig det är olagligt att för t.e.x. Lasseman ikväll slå en polare i deras register. Det är ju uppgifter varenda svensk kan få fram genom att ringa till KFM.

Huruvida det är tjänstefel eller om det ens kan medföra en varning låter jag vara osagt men att det skulle vara olagligt låter tveksamt. Offentlighets- och sekretesslagen reglerar hur myndighetsanställda får hantera sekretessbelagda uppgifter men det kan ju inte ses som sekretessbelagda uppgifter att kolla om någon har skuld hos KFM.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp