- Meddelanden
- 3 736
- Mottagna reaktioner
- 2 657
- Poäng
- 1 737
Man måste kunna styrka alla kostnader med underlag.Det är ju lawline ni kopierar ifrån. Dom höftar till det allt som oftast. Hade inte förlitat mig på det.
Man får visst ta ut pengar ifrån en förälders konto.
Innan bouppteckningen förrättats kan man endast ta ut pengar från dödsboet i syfte att betala utgifter som inte kan vänta, dvs begravningskostnader, den avlidnes eventuella hyra etc. En dödsbodelägare som är beroende av den avlidnes försörjning kan i förskott få ta del av sitt arv före en bouppteckning gjorts, om det är utan olägenhet för boutredningen, 18 kap. 5 § ärvdabalken. Efterlevande maka/make och omyndiga barn har emellertid alltid rätt att få nödvändigt underhåll från dödsboet i tre månaders tid enligt 18 kap. 5 § ärvdabalken.
Om jag tar 100.000 och använder pengarna till exempelvis begravning, hyra eller vad det nu kan vara så gör man sig inte skyldig till något brottsligt.
Sen kan man ju inte roffa åt sig 10 miljoner och säga det är hyra och begravningspengarMen en begravning går ju säkert på 50-60.000 så jag tror utan problem att 100.000 hade varit en rimlig summa i sammanhanget för underhåll, hyra och så vidare.
Men en begravning går ju säkert på 50-60.000 så jag tror utan problem att 100.000 hade varit en rimlig summa i sammanhanget för underhåll, hyra och så vidare.