Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det är ju lawline ni kopierar ifrån. Dom höftar till det allt som oftast. Hade inte förlitat mig på det.

Man får visst ta ut pengar ifrån en förälders konto.

Innan bouppteckningen förrättats kan man endast ta ut pengar från dödsboet i syfte att betala utgifter som inte kan vänta, dvs begravningskostnader, den avlidnes eventuella hyra etc. En dödsbodelägare som är beroende av den avlidnes försörjning kan i förskott få ta del av sitt arv före en bouppteckning gjorts, om det är utan olägenhet för boutredningen, 18 kap. 5 § ärvdabalken. Efterlevande maka/make och omyndiga barn har emellertid alltid rätt att få nödvändigt underhåll från dödsboet i tre månaders tid enligt 18 kap. 5 § ärvdabalken.

Om jag tar 100.000 och använder pengarna till exempelvis begravning, hyra eller vad det nu kan vara så gör man sig inte skyldig till något brottsligt.

Sen kan man ju inte roffa åt sig 10 miljoner och säga det är hyra och begravningspengar :D Men en begravning går ju säkert på 50-60.000 så jag tror utan problem att 100.000 hade varit en rimlig summa i sammanhanget för underhåll, hyra och så vidare.
Man måste kunna styrka alla kostnader med underlag.

Man måste kunna styrka alla kostnader med underlag.

Jo men frågade " Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då? "

Svaret på den frågan är ju att det beror på men det är inte så att du automatiskt gör dig skyldig till brott, eller åtalad eller polisanmäld beroende på vad du gör med pengarna.

Om du stjäl på ICA då är det 100% brott som det inte finns en gråzon med. Om du däremot för över pengar till dig själv är det inte automatiskt ett brott.

Jo men frågade " Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då? "

Svaret på den frågan är ju att det beror på men det är inte så att du automatiskt gör dig skyldig till brott, eller åtalad eller polisanmäld beroende på vad du gör med pengarna.

Om du stjäl på ICA då är det 100% brott som det inte finns en gråzon med. Om du däremot för över pengar till dig själv är det inte automatiskt ett brott.
Man brukar upprätta vad som kallas framtidsfullmakt när det börjar närma sig.

Du ska inte föra över pengar till dig själv. Du ska betala en räkning eller liknande. Att föra över pengar till dig själv är inte ok om det inte finns ett tydligt syfte.
Att betala boende, begravning osv görs från dödsboet.

Har gått igenom det för 4 månader sedan När en person dör kan man inte disponera pengar, kan inte använda betalkort eller ha tillgång till kontot för att flytta pengar. Man betalar inga räkningar, från dödsboet betalas i första hand begravningskostnader och sedan eventuella skulder om det finns pengar kvar, om det inte finns det skulderna avskrivs (även hyra).

Tanken med framtidsfullmakt är att någon nära eller släkt ska kunna ta hand om ekonomin när man själv inte längre ha förmåga.
Det finns en ruta där man kan tillägga "granskare" dvs en som synar igenom redovisning av utag, betalningar.
Det finns också en ruta där det står att fullmakten upphör vid dödsfall.

Utmätning / studier / Csn..
Detta gäller inte mig, så ni behöver inte bli oroliga, haha! <3
Hur som :

Min vän har utmätning, de drar just i dagsläget ca 9500kr / mån på lönen. Hon jobbar endast 75%.
Hon skulle nu vilja studera och ta CSN och vara tjänstledig, vad jag fattat som så kan inte CSN utmätas eftersom det är ett bidrag + lån?
Hennes sambos inkomst kommer kunna täcka alla deras fasta kostnader och enligt beräkning på förbehållsbelopp kan ingenting utmätas när man räknar på de inkomst sambon har och de 0kr hon får in. Eller skriver man de man får från CSN som inkomst?
OM de nu är så att de inte finns något att utmäta eftersom sambon får "försörja" henne och hon tar CSN och får ca 16.000kr/mån, kan hon då "spara" dessa 16.000kr på kontot eller kan de utmätas vid eventuell koll på konto?
Tänkte just eftersom de inte räknas in som inkomst?

Kanske en dum fråga, men har väldigt dålig koll på utmätning. Nån som vet? :)

Utmätning / studier / Csn..
Detta gäller inte mig, så ni behöver inte bli oroliga, haha! <3
Hur som :

Min vän har utmätning, de drar just i dagsläget ca 9500kr / mån på lönen. Hon jobbar endast 75%.
Hon skulle nu vilja studera och ta CSN och vara tjänstledig, vad jag fattat som så kan inte CSN utmätas eftersom det är ett bidrag + lån?
Hennes sambos inkomst kommer kunna täcka alla deras fasta kostnader och enligt beräkning på förbehållsbelopp kan ingenting utmätas när man räknar på de inkomst sambon har och de 0kr hon får in. Eller skriver man de man får från CSN som inkomst?
OM de nu är så att de inte finns något att utmäta eftersom sambon får "försörja" henne och hon tar CSN och får ca 16.000kr/mån, kan hon då "spara" dessa 16.000kr på kontot eller kan de utmätas vid eventuell koll på konto?
Tänkte just eftersom de inte räknas in som inkomst?

Kanske en dum fråga, men har väldigt dålig koll på utmätning. Nån som vet? :)
Vad jag förstår så är det självautbetalningen från CSN som inte kan utmätas. Men om pengar påträffas vid en tillgångsutredning, tex kontanter eller saldo på ett konto, kan de utmätas.

Vad jag förstår så är det självautbetalningen från CSN som inte kan utmätas. Men om pengar påträffas vid en tillgångsutredning, tex kontanter eller saldo på ett konto, kan de utmätas.
Tack <3 och en tillgångsutredning, är de sån som görs typ 1 gång per år?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp