Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag har en fråga och testa ställa den här.
I våras tog jag och sambon ett samlingslån där vi samlade ihop olika lån för totalt 160k som vi tog som ett samlingslån delat 5050.
Ser dock nu att hela summan är inlagd på mig (om man kollar Kreddy tex), detta gör ju att min total, men borde det inte endast visas min del av lånebeloppet på mig?
Går inte dela ett lån 50/50. En är låntagare och en är medlåntagare, samma betalningsansvar för Er båda. Bara ett lån med dubbel ”säkerhet”.

Går inte dela ett lån 50/50. En är låntagare och en är medlåntagare, samma betalningsansvar för Er båda. Bara ett lån med dubbel ”säkerhet”.
Ojdå, så du menar att båda har samma skyldighet, men jag har i praktiken tagit över sambons lån kan man säga, för större delen var inte min av dessa 160k.
Vad skulle hända om vi skiljer oss och detta som ovänner?

Ojdå, så du menar att båda har samma skyldighet, men jag har i praktiken tagit över sambons lån kan man säga, för större delen var inte min av dessa 160k.
Vad skulle hända om vi skiljer oss och detta som ovänner?
Som ister säger så har ni solidariskt betalningsansvar och därför går inte att bara halva lånet ska visas för dig.
Om ni skiljer er och din sambo slutar betala så kommer du behöva betala.

Som ister säger så har ni solidariskt betalningsansvar och därför går inte att bara halva lånet ska visas för dig.
Om ni skiljer er och din sambo slutar betala så kommer du behöva betala.
Ok, men hur bör man isf göra för att se till att det inte blir att jag får stå för skulder som inte är mina från början?
Säger inte att vi är på väg att skiljas eller så, men lite oroande att tagit på mig extra skulder om något skulle ske.

Ok, men hur bör man isf göra för att se till att det inte blir att jag får stå för skulder som inte är mina från början?
Säger inte att vi är på väg att skiljas eller så, men lite oroande att tagit på mig extra skulder om något skulle ske.
Så länge båda betalar så är det inga problem. Skulle du sluta betala så drabbas hon och omvänt.
Ni kanske kan komma överens om att prioritera att betala av det lånet snabbast möjligt så slipper ni ev problem längre fram?

Så länge båda betalar så är det inga problem. Skulle du sluta betala så drabbas hon och omvänt.
Ni kanske kan komma överens om att prioritera att betala av det lånet snabbast möjligt så slipper ni ev problem längre fram?
ja det var smart, så får det bli, tack!

vad sker annars om man tex tar våra skulder och delar upp på två lån där 50% är jag huvudlånetagare och andralånet är jag medlånetagare, eller vore det bara att krångla till det ännumer?

Skulle en part betalat mer när lånet är löst har denne part regressrätt mot den andre.

ja det var smart, så får det bli, tack!

vad sker annars om man tex tar våra skulder och delar upp på två lån där 50% är jag huvudlånetagare och andralånet är jag medlånetagare, eller vore det bara att krångla till det ännumer?
Eftersom du har dessa funderingar så kanske enklast att du inte är medlåntagare, om det går? För som medlåntagare är det du som får betala om sambon får betalningssvårigheter.

Eftersom du har dessa funderingar så kanske enklast att du inte är medlåntagare, om det går? För som medlåntagare är det du som får betala om sambon får betalningssvårigheter.
Exakt så är det/ blir det. Jag gick in som medlåntagare när blivande sambon sålde sitt hus med förlust, helt ovetandes om hans skuldsituation. När han senare slutade betala utan att berätta gick betalningsbördan över på mig. Det stjälpte mig och jag hamnade hos kronofogden och så småningom skuldsanering.

Skönt med helg!
Vad har alla för sig en Lördag som denna?

Har varit bortrest utomlands i veckan för att jobba, kom hem idag.
Jävligt skönt att sitta avslappnad framför datorn nu med en bärka(efter en 3 timmars nap).

Blir nog en till bärsiluring snart!

Trevlig helg!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp