Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Dom bör dra tillbaka då..
Dom får kanske mindre än 2k via löneutmätning och tycker 2k vore bättre
Ja, "bör" men det vill man väl isåfall att det framgår av förslaget. Japp, dom har fått 198:-/månad så givetvis tycker dom 2000:- är bättre. Men det går inte med löneutmätning.

Fick brev från ViaConto. Betala 2000:- omgående så lägger vi upp en avbetalningsplan. Lånet ligger dock redan hos KFM och ingår i min löneutmätning. Ingenstans i brevet ståt att kravet skulle återkallas från KFM om jag betalar 2000:-. Nu har jag inte tänkt att betala några 2000:-, det fattar väl dom också eftersom dom vet att jag har löneutmätning :rolleyes:. Men om jag hade betalat dessa 2000:- hade dom inte behövt dra tillbaka skulden från KFM ändå väl? Kan dom ha en avbetalningsplan med låntagaren samtidigt som skulden ligger kvar för indrivning?
Tänk på om ditt mål är att få skuldsanering. Bra att du inte tänker betala enligt mig. Ifall du betalar så kan lånet läggas upp på nytt, där betalplanen får lite nya villkor och ett nytt lånenummer om du har otur.

Delvis: Du kan få avslag på eventuell skuldsanering pga "nya lån" för att dom rapporterar in ett nystartat lånenummer med nytt datum även om lånet för dig är gammalt.

Jag höll på att gå i denna fälla, då jag var lite sugen att plocka upp ett erbjudande hos Fairlo. Fick erbjudande om att dom tar bort kraven och sätter upp ett "börja om lån" där gamla fakturor stryks, lånet förlängs och man betalar för endast vad 1 faktura skulle kosta utan påminnelseavgifter och liknande.
Hade då fått nytt datum på UC och nytt lånenummer efter nogare granskning. Senare i skuldsaneringsbedömningen hade handläggare säkerligen frågat varför jag precis tagit ett nytt lån hos Fairlo. Dessutom hade Fairlo säkert kunna motsätta sig betalplan av denna anledning i senare skede.

Tänk på om ditt mål är att få skuldsanering. Bra att du inte tänker betala enligt mig. Ifall du betalar så kan lånet läggas upp på nytt, där betalplanen får lite nya villkor och ett nytt lånenummer om du har otur.

Delvis: Du kan få avslag på eventuell skuldsanering pga "nya lån" för att dom rapporterar in ett nystartat lånenummer med nytt datum även om lånet för dig är gammalt.

Jag höll på att gå i denna fälla, då jag var lite sugen att plocka upp ett erbjudande hos Fairlo. Fick erbjudande om att dom tar bort kraven och sätter upp ett "börja om lån" där gamla fakturor stryks, lånet förlängs och man betalar för endast vad 1 faktura skulle kosta utan påminnelseavgifter och liknande.
Hade då fått nytt datum på UC och nytt lånenummer efter nogare granskning. Senare i skuldsaneringsbedömningen hade handläggare säkerligen frågat varför jag precis tagit ett nytt lån hos Fairlo. Dessutom hade Fairlo säkert kunna motsätta sig betalplan av denna anledning i senare skede.
Skulden har samma ursprungstid även vid en förlängning. Uc är ju inget kfm ens tittar på.

Skulden har samma ursprungstid även vid en förlängning. Uc är ju inget kfm ens tittar på.
Det vet jag att dom inte tittar på hos UC. Men mitt erbjudande var att dom stryker 5127 kr som jag var skyldig och om jag betalade 2962 kr så fick jag ett "börja om lån" med ny betalplan.

Det hade resulterat i att jag tagit ett nytt lån i Augusti om jag hade betalat. Så när KFM får uppgifterna så står det att lånet är taget i Augusti 2023 istället för att lånet är 2 år gammalt som det egentligen var.
Det var den förklaringen jag fick på telefon. Det kommer läggas upp som ett nytt lån.

Det vet jag att dom inte tittar på hos UC. Men mitt erbjudande var att dom stryker 5127 kr som jag var skyldig och om jag betalade 2962 kr så fick jag ett "börja om lån" med ny betalplan.

Det hade resulterat i att jag tagit ett nytt lån i Augusti om jag hade betalat. Så när KFM får uppgifterna så står det att lånet är taget i Augusti 2023 istället för att lånet är 2 år gammalt som det egentligen var.
Det var den förklaringen jag fick på telefon. Det kommer läggas upp som ett nytt lån.
Fast då ska ett nytt skuldebrev upprättas också som förklaring och skäl. Dom kan inte ändra något utan ett avtal där du signerar med bankID.

Fast då ska ett nytt skuldebrev upprättas också som förklaring och skäl. Dom kan inte ändra något utan ett avtal där du signerar med bankID.
1705235666186.png

Betalning av faktura = godkänt avtal. Inte vanligaste sättet att godkänna ett avtal, men det räknas juridiskt.

Visa bilaga 3770

Betalning av faktura = godkänd avtal. Inte vanligaste sättet att godkänna ett avtal, men det räknas juridiskt.
Frågan som ditt svar ovan refereras till var ställd till lawline gällande där både parterna var aktiebolag.
I detta fall med fairlo hade kunden kunnat referera till sitt skuldebrev i slutändan om KFM hade haft nån invändning.

Frågan som ditt svar ovan refereras till var ställd till lawline gällande där både parterna var aktiebolag.
I detta fall med fairlo hade kunden kunnat referera till sitt skuldebrev i slutändan om KFM hade haft nån invändning.
1705236069936.png

Så säger ChatGPT om saken. Ungefär samma som Fairlo hävdade.

Sen vet jag att det stämmer och att det inte är någon diskussion om saken. Tänker inte gå in på detaljer, men har tvingat kvar en kund och både chefer och advokater var inblandade. Vi fick rätt eftersom kunden betalat ett par fakturor så var avtal giltigt utan underskrift.

haha.. man kan INTE ha lawline eller chatgpt som källa inte. Men tack för gott skratt

Visa bilaga 3771

Så säger ChatGPT om saken. Ungefär samma som Fairlo hävdade.

Sen vet jag att det stämmer och att det inte är någon diskussion om saken. Tänker inte gå in på detaljer, men har tvingat kvar en kund och både chefer och advokater var inblandade. Vi fick rätt eftersom kunden betalat ett par fakturor så var avtal giltigt utan underskrift.
Återigen du kan inte blanda en vardaglig faktura gentemot ett lån där ett skuldebrev har skrivits på OCH som jag sa. Även om Fairlo skickade en faktura. Så refereras den fakturan emot ett lån(kredit) då det är deras verksamhet varav KFM kan återigen gå på härstamningen av skulden. Sen vad du och din "chatgpt" anser om en vardaglig faktura är skitsamma då vi pratar om ett lån som det avser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp