Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Håller med, aldrig någonsin hört talas om det.
Man måste alltid ta ut minst 20 semesterdagar/år och man kan spara 5 dagar/år i max 5 år, allt annat kan "brinna" inne, d v s man blir av med semesterdagar enligt semesterlagen, men de flesta arbetsgivare brukar vara justa och betala ut för de semesterdagar som håller på att gå förlorade alternativt se till att den anställde tar semester. Jag har jobbat på ett privatägt företag där denna regel tillämpades stenhårt, dels för att uppfylla lagen om att semester är till för vila och återhämtning, dels för att sparade semesterdagar ökar semesterskulden ganska rejält från år till år eftersom den stiger vid löneökningar.

Man måste alltid ta ut minst 20 semesterdagar/år och man kan spara 5 dagar/år i max 5 år, allt annat kan "brinna" inne, d v s man blir av med semesterdagar enligt semesterlagen, men de flesta arbetsgivare brukar vara justa och betala ut för de semesterdagar som håller på att gå förlorade alternativt se till att den anställde tar semester. Jag har jobbat på ett privatägt företag där denna regel tillämpades stenhårt, dels för att uppfylla lagen om att semester är till för vila och återhämtning, dels för att sparade semesterdagar ökar semesterskulden ganska rejält från år till år eftersom den stiger vid löneökningar.
Har sparat långt mer än 5 dagar per år, statligt.

Kronofogden har idag registrerat att jag ska få en återbetalning på 2000:- för att kunna hämta ut läkemedel. Min lön kommer den 27e. Får jag då denna återbetalning denna månad tro? Det borde jag väl. Beslutet är ju taget innan dom får in pengarna från min löneutmätning. Så då ska dom väl inte fördela dessa 2000:- utan betala dom till mig? Hoppas det, behöver mina mediciner men har inte utrymme på förbehållsbeloppet att lägga 2000:- på en gång.
Hur fort det går är mer beroende av din arbetsgivare än av Kronofogden.

Hur fort det går är mer beroende av din arbetsgivare än av Kronofogden.
Aha, så det är arbetsgivaren som ska betala ut 2000:- mer till mig av min lön så snart som möjligt? Inte KFM som efter de dragit utmätningen ska återbetala? Stod att KFM hade registrerat en återbetalning på beloppet i mejlet jag fick av KFM.

Jag fick inget ändringsbeslut om att jag ska få ett högre förbehåll en månad, bara ett om att jag ska få ett lägre framöver då jag ju får kostnad för läkemedel I klumpsumma istället.

Aha, så det är arbetsgivaren som ska betala ut 2000:- mer till mig av min lön så snart som möjligt? Inte KFM som efter de dragit utmätningen ska återbetala? Stod att KFM hade registrerat en återbetalning på beloppet i mejlet jag fick av KFM.
Nej, du missförstår.
Det är KFM som kommer att göra en återbetalning.
Men inte alla arbetsgivare betalar till Kronofogden lika punktligt som de betalar ut löner.

Nej, du missförstår.
Det är KFM som kommer att göra en återbetalning.
Men inte alla arbetsgivare betalar till Kronofogden lika punktligt som de betalar ut löner.
Då förstår jag. Men beslutet är ju taget innan ens lönen betalas ut. Då borde jag väl få min återbetalning så snart arbetsgivaren betalar till KFM? Min arbetsgivare har betalat direkt till KFM förr iaf, så det tror jag dom gör.

Jobbar också statligt, vi har att vi måste ta ut 20 semesterdagar per år. Får spara maximalt 30 st. De dagar som blir över 30 sparat betalas ut på marslönen. Vi har också möjlighet att söka semester 2 ggr extra per år. Alltså vårsemester / höstsemester enligt priogrupper.

Är det något alla kan välja att göra? Ta ut semester i lön alltså. Borde spara lite varje år isåfall kanske...jobbar i kommun.
Det beror helt på vad som är avtalat, en del arbetsplatser tillåter inte uttag i pengar. Så kolla med din arbetsgivare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp