Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hitta ingen lämplig tråd att ställa min fråga i, får flyttas isåfall. Jag frågar åt min vän som nu inte klarat av att hålla sig flytande utan har nu fått sina första betalningsförelägganden. Hon funderar på att släppa allt till kronofogden istället, men hennes största rädsla är att de tar bilen. Vilket jag sagt att de troligen kommer göra eftersom hon har lån på bilen som är bundet till bilen och går de till inkasso tas bilen för att betala av lånet. MEN, till vilket värde får man äga bil under utmätning utan att den ska vara intressant av kronofogden?
Bilen är idag värderad till ca 100.000kr, lån på 105.000kr. Total skuldbörda nästan 500.000kr.

Hitta ingen lämplig tråd att ställa min fråga i, får flyttas isåfall. Jag frågar åt min vän som nu inte klarat av att hålla sig flytande utan har nu fått sina första betalningsförelägganden. Hon funderar på att släppa allt till kronofogden istället, men hennes största rädsla är att de tar bilen. Vilket jag sagt att de troligen kommer göra eftersom hon har lån på bilen som är bundet till bilen och går de till inkasso tas bilen för att betala av lånet. MEN, till vilket värde får man äga bil under utmätning utan att den ska vara intressant av kronofogden?
Bilen är idag värderad till ca 100.000kr, lån på 105.000kr. Total skuldbörda nästan 500.000kr.
Nånstans runt 30 000 OM den anses behövas till jobbpendling

Stämmer siffrorna finns ju inget värde att utmäta, så det är inga problem

Stämmer siffrorna finns ju inget värde att utmäta, så det är inga problem
Ja just det! Tänkte inte så långt, eftersom lånet är högre än bilens värde alltså?
Om hon släpper övrigt till kronofogden men inte billånet exempelvis, hur blir de då? De kan inte utmäta den eftersom den är bunden till lånet som skötts lixom? :)

Klarar hon av att betala billånet vid eventuell utmätning?

Jag kanske tänker fel här men finns det inte risk att bilen får ett övervägde i takt med att lånet betalas, och då kan utmätas? Kanske bättre o sälja bilen och köpa en billigare om hon måste ha den för jobb.

Senast ändrad:
Jag kanske tänker fel här men finns det inte rusk att bilen får ett övervägde i takt med atg lånet betalas, och då kan utmätas? Kanske bättre o sälja bilen och köpa en billigare om hon måste ha den för jobb.
Ja de sa jag också åt henne att göra. Eller byta in den mot billigare. Men de sitter långt inne..

Att ha råd äga en bil är ett ibland ett problem vid utmätning, att ha råd äga den och betala på ett lån på en bil på 105’ är inte särskilt realistiskt.

Går något sönder så är det definitivt färdigt.

Anser det lite underligt värdet är mindre än lånebeloppet.

Är det inte 80/20 vid denna typ av lån?

Att ha råd äga en bil är ett ibland ett problem vid utmätning, att ha råd äga den och betala på ett lån på en bil på 105’ är inte särskilt realistiskt.

Går något sönder så är det definitivt färdigt.

Anser det lite underligt värdet är mindre än lånebeloppet.

Är det inte 80/20 vid denna typ av lån?
Ska inte säga att de är 100.. hon ägde en bil innan som hon bytte in o tog ett dyrare lån o tog denna. Men upplever att ja inte får hela sanningen ibland så omöjligt o hjälpa tyvärr. Var mest nyfiken :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp