Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

inte om butiker använder Klarna check out endast! Då går det via Klarna, alla sorters betalningar.
Återigen, man ska inte riskera en uc om man väljer att betala direkt med sitt bankkort.
Och de ställen jag brukar handla på med klarna finns kort att välja på i checkout. Då dras det/reserveras direkt och har aldrig blivit någon upplysning

Och de ställen jag brukar handla på med klarna finns kort att välja på i checkout. Då dras det/reserveras direkt och har aldrig blivit någon upplysning
Exakt, och så var det i det här fallet som jag förstår det.

Visst är det dyrare att leasa bil än att köpa bättre begagnad?
Hur mkt dyrare?
Efter sommaren har vi betalat klart vårt billån, som var på 150 000 kr fr början. Bilen kommer hålla några år till hoppas jag men den är köpt begagnad så håller den i tre år till är jag glad!
Men det vänder sig i magen på mig när jag tänker att vi inom snar framtid kommer behöva ha en "ny" bil (ca 5 år gammal tänker jag).
Kan förstås försöka spara lite när lånet försvinner men vill helst ha den summan i snöbollen.

Visst är det dyrare att leasa bil än att köpa bättre begagnad?
Hur mkt dyrare?
Efter sommaren har vi betalat klart vårt billån, som var på 150 000 kr fr början. Bilen kommer hålla några år till hoppas jag men den är köpt begagnad så håller den i tre år till är jag glad!
Men det vänder sig i magen på mig när jag tänker att vi inom snar framtid kommer behöva ha en "ny" bil (ca 5 år gammal tänker jag).
Kan förstås försöka spara lite när lånet försvinner men vill helst ha den summan i snöbollen.
Jag gjorde en beräkning på flera bilar för att se ifall jag kunde spara en slant på byta bil. Tog med alla utgifter och historiska årliga kostnaden för service och reparation. Tog med leasing men bara på elbilar eller laddhybrider, och bättre begagnade dieselbilar. Än så länge är min bil fortfarande billigast, xc70. Uppdaterar kalkylen regelbundet. Rekommenderar att göra en liknande kalkyl och ta med alla kostnader.

Jag gjorde en beräkning på flera bilar för att se ifall jag kunde spara en slant på byta bil. Tog med alla utgifter och historiska årliga kostnaden för service och reparation. Tog med leasing men bara på elbilar eller laddhybrider, och bättre begagnade dieselbilar. Än så länge är min bil fortfarande billigast, xc70. Uppdaterar kalkylen regelbundet. Rekommenderar att göra en liknande kalkyl och ta med alla kostnader.
Bra jobb du har gjort!
Vi har än så länge klarat oss från höga bilkostnader och har låg skatt på bilen ca 600 kr per år (jämfört med förra bilen vi hade där skatten kostade mer än 1200 kr). Kostnad för bensin nu ca 600kr/månad, ibland lägre. Parkering 0-200 kr/mån. Har inte behövt ombesikta bilen. Så totalt sätt har vi låga kostnader, mellan tummen och pekfingret 1500-2000 kr/mån och då inräknat med besiktningskostnaden samt reparationer. Tror jag att vi ligger där nånstans. Vi har bensindriven Skoda.

Hur ser framtiden ut för dieselbilar? Är det bara elbilar som kommer gälla framöver? Om vår bil håller 3 år till då kanske marknaden för begagnade elbilar har kommit igång.

Jesus. Rörlig bolåneränts över 5% nu utan rabatter..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp