Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Delad ekonomi - några tips?

Jag pratar inte om mig, jag skrev att det finns otaliga långa trådar om detta, hur personer tycker att de straffas i förhållandet för att de tjänar mer, får betala mer osv,
sin egna inkomst kan man ju i många fall påverka själv, men det är väl bekvämare tjäna mindre och få mer serverat.
Men varför inte gå åt andra hållet?, varför sträva efter att ha så hög levnadsstandard som möjligt bara för att pengarna finns, och den ena parten ska bidra med mycket mer?
Allt ska ju vara jämlikt idag, så istället för att en då ska käka Oxfilé och den andra falukorv, så kan ju båda då gå på korven istället och anpassa sig till den som tjänar mindre och leva därefter.
Bra skrivet eller ännu bättre att alla gör på det sätt som passar dem bäst

Jag pratar inte om mig, jag skrev att det finns otaliga långa trådar om detta, hur personer tycker att de straffas i förhållandet för att de tjänar mer, får betala mer osv,
sin egna inkomst kan man ju i många fall påverka själv, men det är väl bekvämare tjäna mindre och få mer serverat.
Men varför inte gå åt andra hållet?, varför sträva efter att ha så hög levnadsstandard som möjligt bara för att pengarna finns, och den ena parten ska bidra med mycket mer?
Allt ska ju vara jämlikt idag, så istället för att en då ska käka Oxfilé och den andra falukorv, så kan ju båda då gå på korven istället och anpassa sig till den som tjänar mindre och leva därefter.
"Men varför inte gå åt andra hållet?, varför sträva efter att ha så hög levnadsstandard som möjligt bara för att pengarna finns, och den ena parten ska bidra med mycket mer?
Allt ska ju vara jämlikt idag, så istället för att en då ska käka Oxfilé och den andra falukorv, så kan ju båda då gå på korven istället och anpassa sig till den som tjänar mindre och leva därefter."

Att tvinga sig själv till ett sämre standard, när man har råd till bättre för bägge, bara för att slippa bli av med lite pengar,det ser jag däremot som ett straff...men då det är frivillig känns nog mer som höjden av snålhet Okay om det är för en kort tid så den andra kommer ikapp. Men att leva på det sättet år efter år...låter absurd i mina öron.
Livet och stunderna av att njuta av livet tillsammans kommer inte tillbaka.

Däremot ska så klart inte den med sämre ekonomi bestämma hur pengarna ska användas, dvs, den kan inte kräva att få åka på utlandssemestrar osv när den andra partner måste betala för det mesta. Det måste den som betalar det mesta styra om och när i så fall. Vi pratar inte om att leva loppan på någon annans pengar så klart.

När jag haft haft bättre ekonomi, då har jag t.ex stått för fiolerna vad gäller min stora familj, där alla har olika ekonomiska förutsättningar. I stället för en budget julfirande, har jag stått för allt mat och dryck när jag haft ekonomi till det, så har vi haft det härlig tillsammans.

Men det är helt uppenbart att man är olika.
Tur att de flesta heterosexuella män tänker annorlunda, eftersom de flesta kvinnor tjänar sämre än män blev det då inga barn gjorda, om de gick uteslutande efter partner med samma ekonomi som de själva.....
(om än att något som är vanlig är att den som tjänar sämre, om det är kvinnan, står för maten och förbrukningsvarorna...mannen köper prylar för sina pengar. När kvinnans pengar är slut, maten och toalettrullen är borta...har mannen kvar sina prylar och värdet på dessa....)

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp