Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Delad ekonomi - några tips?

Jag och min sambo har delad ekonomi, dels pga min stora skuldbörda och olika löner. Vi delar på alla räkningar lika/lika. Jag har inga pengar kvar varje månad att röra mig med.

Till saken är att jag håller på med snöbollsmetoden och sparar för fullt till min buffert, men det går långsamt.
Min sambo har lånat ut lite pengar till mig privat för att jag ska släcka ett av mina lån, men jag vill heller inte behöva låna mer av min sambo… Vill bara bli skuldfri, helt.
Ett förslag kom upp att min sambo kan hjälpa till på andra sätt, exempelvis hjälpa till mer ekonomiskt i hushållet så jag kan få mer utrymme att betala av mina skulder.

Vad tror ni om det upplägget? Finns det någon fälla vi går in i om vi gör på detta vis. Är detta upplägg på något sätt elakt mot min sambo?

Jag försöker bara se utöver möjligheterna så jag kan amortera in mer på mina lån varje månad och spara mer. Vi har höga utgifter i dagsläget och skulle hjälpa till enormt om det upplägget funkade.

Ser inget elakt i att din sambo bidrar mer om hen är okej med det, ni bor trots allt ihop och hjälps ni åt nu så kanske är det din sambo som du får hjälpa ngn gång i framtiden.
Kör det upplägget som ni båda känner er bekväma med.

Nu skriver du inget om era löner, tjänar din sambo 40.000kr och du 25.000kr men ni delar lika/lika på allt och hen har mycket pengar att röra sig med men du har inget? nej, jag tycker inte det är okay om det är så.

Tycker det vettiga i ett förhållande är att man delar på de gemensamma utgifterna i procentsats på lönen. Men det kanske är du som tjänar mest i förhållandet? Men om det är din sambo och du både betalar som hen och den dessutom lånar dig pengar, nej, inte okay.

En kalkylator för att räkna ut hur mycket var och en ska betala på gemensamma faktura utifrån inkomst. https://www.kalkyleramera.se/privatekonomi/splitta-en-nota-enligt-inkomst

Ser inget elakt i att din sambo bidrar mer om hen är okej med det, ni bor trots allt ihop och hjälps ni åt nu så kanske är det din sambo som du får hjälpa ngn gång i framtiden.
Kör det upplägget som ni båda känner er bekväma med.
Tack för svar!

Nu skriver du inget om era löner, tjänar din sambo 40.000kr och du 25.000kr men ni delar lika/lika på allt och hen har mycket pengar att röra sig med men du har inget? nej, jag tycker inte det är okay om det är så.

Tycker det vettiga i ett förhållande är att man delar på de gemensamma utgifterna i procentsats på lönen. Men det kanske är du som tjänar mest i förhållandet? Men om det är din sambo och du både betalar som hen och den dessutom lånar dig pengar, nej, inte okay.

En kalkylator för att räkna ut hur mycket var och en ska betala på gemensamma faktura utifrån inkomst. https://www.kalkyleramera.se/privatekonomi/splitta-en-nota-enligt-inkomst
Procentuellt är något jag kikat på.
Min sambo tjänar ungefär 7-8.000 mer än mig om jag jämför och räknar med mina sidoinkomster som jag får in.
Tack för länken, jag ska räkna ut där och se.

Även om ni inte är gifta tycker ju jag, men jag kanske är gammalmodig, att har man flyttat ihop så har man förskotterat på löftet ”i nöd och lust”, så jag tycker väl inte att det vore konstigt om din sambo hjälpte till mera om hen har utrymme till det. Det är ju i hens intresse att ha en sambo med goda ekonomiska marginaler också – om inte annat för att det betyder mindre slitningar i den gemensamma ekonomin. Så kör på, tycker jag.

Så bara för att din sambo har högre lön, kanske har jobbat hårdare och satsat mer på karriär alt utbildat sig mer eller till mer kvalificerad tjänst och arbete, ska han straffas och behöva betala på dina skulder och sen ovanpå det dela rakt av vilket innebär mindre för honom också att röra sig med? Känns inte riktigt rättvist, utan att det regleras i samboavtal eller liknande. Om ni inte är gifta eller har barn är det inte schysst. Om du kör på detta upplägget vilket är bekvämt sen drar du om några år, glöm inte att tacka honom för avbetalningen på skulderna.

Vi är gifta och har gemensam ekonomi i vårt hushåll. Våra löner kommer in på ett och samma konto. Vi betalar räkningarna från samma konto och har två kort till samma konto. Ingen betalar mer eller mindre för något. Ingen står för något och den andra står för det. Jag tjänar mer än min fru men mina pengar är hennes pengar, precis som att hennes pengar är mina pengar.

När vi handlar mat så gör vi det gemensamt, samma sak när vi går ut och äter, det betalar vi med ett kort, vi splittar inte på notan. Nu har vi beställt en soffa för 16 000 kr och den är "vår".

Vi ska åka till Grekland i sommar i två veckor, vi betalar in på resan från vårt gemensamma konto varje månad.

Kort och gott, allting har vi gemensamt när det handlar om pengar. Så var det också innan vi gifte oss. Dock har vi varit tillsammans i tjugo år och gifta i nio år.

Jag har förstått att det är känsligt ämne att diskutera i olika forum då alla tycker och tänker olika kring det här. Alla behöver inte tycka och tänka lika men det är viktigt att respektera varandras åsikter. Jag tycker inte som du gör, men jag respekterar det du säger.

Så bara för att din sambo har högre lön, kanske har jobbat hårdare och satsat mer på karriär alt utbildat sig mer eller till mer kvalificerad tjänst och arbete, ska han straffas och behöva betala på dina skulder och sen ovanpå det dela rakt av vilket innebär mindre för honom också att röra sig med? Känns inte riktigt rättvist, utan att det regleras i samboavtal eller liknande. Om ni inte är gifta eller har barn är det inte schysst. Om du kör på detta upplägget vilket är bekvämt sen drar du om några år, glöm inte att tacka honom för avbetalningen på skulderna.
1. Var står det att sambon är en han?
2. Det är väldigt vanligt att man bidrar till de gemensamma utgifterna procentuellt, tjänar man mer har man chansen att bidra mer ekonomiskt, den andre kanske bidrar mer på annat sätt. Är det så att den som tjänar mer känner sig utnyttjad då är särbo bättre alternativ.

1. Var står det att sambon är en han?
2. Det är väldigt vanligt att man bidrar till de gemensamma utgifterna procentuellt, tjänar man mer har man chansen att bidra mer ekonomiskt, den andre kanske bidrar mer på annat sätt. Är det så att den som tjänar mer känner sig utnyttjad då är särbo bättre alternativ.
1. Ingenstans, men ett rimligt antagande tycker du inte, då män faktiskt tjänar mer än kvinnor (tyvärr).
2. Balansgång såklart, jag förstår din poäng. Men det handlar om ett skyddsnät för båda två, inte minst den som faktiskt bidrar med ekonomisk stabilitet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp