Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dekleration - tips?

Nu behöver jag hjälp av er i forumet.

Snart är det dags för att deklarera. 2014 hade jag 0 i underskott, 2015 hade jag 7000 i underskott och nu kommer jag landa på runt 30000 i underskott för 2016.

Just nu har jag blancolån på 300 tusen och smslån på yttligare 80 tusen som inte syns i UC. Jag kan betala räkningarna med lönen jag har men vill ha ett samlingslån i höst när alla mina 20 förfrågningar försvunnit så jag kan få ner min månadskostand och få slut på denna onda lånekarusel.

Är det rekomenderat att skita i ränteavdraget så jag får 0 i underskott eller kommer dom tycka det är konstigt med 300 tusen i blanco och inget underskott när jag ska försöka få ett samlingslån senare i höst? Hur påverkar underskottet min UC score? Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Tack på förhand!

Underskottet är negativt, oftast. Att ha exakt noll kan ju vara lite konstigt, man kan ju dock ha överskott trots att man har stora lån, man kan ju ha sålt aktier fonder eller någon fastighet med stor vinst..
Underskottet måste sättas i relation till hur stor inkomst du har.. Jag minns inte exakt men jag har ett underskott på cirka 30, inkomsten var väl knappt 400 om jag minns rätt, mitt aktuella kreditbetyg är 0.4.. Jag har dock inte 300k i blancolån, det jag vill ha fram är att man även trots hyfsat underskott kan ha ett okej betyg.

Intressant fråga. 0 ger rimligtvis bättre kreditbetyg, men kan väcka frågor/misstänksamhet. Det finns långivare som har en gräns på max 10-15-20% i underskott av årslönen. Ett "normalt" underskott om man har 300 000 i blanco bör kanske ligga någonstans runt 15-20k, om man bara ser till räntekostnaderna och inget annat som kan påverka underskottet. Jag hade nog struntat i att ta med allt som inte härrör från dina blancolån (och sedan begärt omprövning när samlingslånet fixats).

Jättebra tips! Det låter klokt att bara ta ränteavdrag på blancolånen. Jag tjänar 340 tusen per år så får jag under under 30 tusen i underskott så hamnar jag på under 10% i underskott av min årsinkomst? Eller räknar jag galet? (Längesen man satt i skolbänken nu)

Korkad jag är klart 30 är mindre än 10% av 340 ;) Undra vad storbankerna har för gräns av underskott. Vore underbart att gå från runt 15% ränta till runt 5% istället.

Jag hade 37 i underskott när jag fick mitt samlingslån hos både Bank Norwegian och sedan SEB, i förhållande till en lön på ~440.

Sen vet man ju inte om de tittar på annat också (vid en manuell granskning främst), 0-7000-30000 är ju en ganska illavarslande trend.

Jag har letat som tusan efter ett inlägg jag läste här på forumet om hur man ändrar i sin deklaration. Jag har redan fått 20000 tusen tillbaka i återbäring av skatteverket då jag hade lite över 60000 tusen i underskott.
Jag vill ändra detta nu i efterhand då jag inte vill ha ett så stort underskott pga det minskar chanserna till ett bra samlingslån i framtiden samt att det ser förjävligt ut när nyfikna kompisar kollar i ratsit katalogen.
Tänkte sänka till 30000 tusen i underskott eller något sen betala tillbaka vad det än nu blir.

Fråga 2: Finns det någon annan anledning till att man har underskott av kapital än höga lån och räntor?

Jag har letat som tusan efter ett inlägg jag läste här på forumet om hur man ändrar i sin deklaration. Jag har redan fått 20000 tusen tillbaka i återbäring av skatteverket då jag hade lite över 60000 tusen i underskott.
Jag vill ändra detta nu i efterhand då jag inte vill ha ett så stort underskott pga det minskar chanserna till ett bra samlingslån i framtiden samt att det ser förjävligt ut när nyfikna kompisar kollar i ratsit katalogen.
Tänkte sänka till 30000 tusen i underskott eller något sen betala tillbaka vad det än nu blir.

Fråga 2: Finns det någon annan anledning till att man har underskott av kapital än höga lån och räntor?
Dåliga aktieaffärer, sålt fastighet med förlust bl a

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp