Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklarationen 2026, hur gick det?

Betalat in över 150 000 i ränta under 2025 så hoppas få någon slant tillbaka om inkassoföretagen gjort sitt rätt… å andra sidan har jag en sidoinkomst som ej skattas förrän på deklarationen så vi får väl se om de äter upp varandra. To be continued

Jag har bara 3 inbetalningar kvar sen är jag klar med min skuldsanering.
På min deklaration under kapital står " 8.8 Ränteutgifter för lån utan säkerhet" och för 2 kreditgivare med total belopp på 800kr.

Va är detta?

"Bara" 2 av dina borgenärer har valt så lite i belopp på ränta. Resten till kapital.
Betalar man ränta under pågående skuldsanering?
Det är upp till borgenärerna att välja vad som betala in till ränta och kapital. Mina är tråkiga å väljer kapital.

Är det någon som har sålt mycket av privata begagnade tillgånger typ vinted och tradera ? Jag har sålt väldigt mycket under förra året för att klara upp ekonomin.
Inget är ju sålt över de , det är köpt för mig. Men jag förväntar mig någon form av frågor kring det. Blir så nervös att jag ska behöva skatta nu, pengar jag inte kan betala nu när jag äntligen lämnat in om skuldsanering....
Jag har gjort det och det har inte påverkat mig de senaste 2 åren iallafall <3

Betalat in över 150 000 i ränta under 2025 så hoppas få någon slant tillbaka om inkassoföretagen gjort sitt rätt… å andra sidan har jag en sidoinkomst som ej skattas förrän på deklarationen så vi får väl se om de äter upp varandra. To be continued
Hoppas du får en slant tillbaka 👍jag betalade in 165 000 i räntor året 2024 , fick 20 000 tillbaka

Får man behålla om man får tillbaka när man har skuldsanering?

Det beror på. Vissa borgenärer bokför mot räntan andra gör det inte.

Om jag inte missförstått så får man det om man får tillbaks efter att skuldsanering vunnit laga kraft. Förra året fick jag inledande i april, fick tillbaka på skatten som jag fick betala in i oktober när mitt beslut kom.

Om du får tillbaka på skatten

Om du har betalat för mycket i skatt gäller olika regler för om du får behålla skatteåterbäringen eller inte.
  1. Får du tillbaka på skatten när vi handlägger din ansökan, det vill säga efter att du har fått ett inledande beslut? Då kan vi bedöma att pengarna ska användas för att betala dina skulder. Vi fördelar i så fall pengarna i din betalningsplan.
  2. Får du tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft? Då går pengarna till att betala eventuella skulder till stat och kommun, till exempel för skatt, böter eller studieskulder.
  3. Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.
Kfm hemsida :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp