Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklarationen 2026, hur gick det?

Jag har inledande, får jag behålla skatten? Ska få 11200 tillbaka.
Jag hade inledande förra året och beslutad skuldsanering sista maj. Skulle få tillbaka 32k men de gick till skuldsanering som jag fick betala in i juli, 32k+summan som betalas varje månad.

Hamnade 7 K back i "första rundan" idag. Plus att jag måste betala in moms på städjobbet på runt 8 K. Så ligger runt 15 K fel i nuläget. Men sålde aktier jag köpt för sammanlagt 52 K under flera år för 3 K i somras så får göra ett ordentligt förlustavdrag för dem. Mina 50000 i förlust i Fingerprint är alltså nyckeln till att förhoppningsvis hamna runt 0.

Personlig lärdomar:

Handla inte med aktier. Varje gång jag testat har det gått helt åt skogen. Den här gången skedde det dessutom mest för lånade pengar så egentligen ännu större förlust om man räknar in räntekostnaderna. Som jag brukar tänka: börjar Gaston satsa pengar på globala indexfonder borde alla världens statsbankers varningsklockor ringa för då vet man att det global recession på ingång :)

Sedan måste jag gräva lite i varför jag fick så mycket minus idag (jag brukar alltrig få tillbaka mycket tack vare räntebidragen). Det måste ha blivit något rejält fel med jämkningen. Misstänker att vår löneadministratör dragit skatt/jämkat som om det vore gamla tider/30 procent och det ju bara var hälften 2025. Inget fel hon har gjort känner jag; det borde jag ha varit mer noggrann med allt kolla själv. Men nästa år har jag inga aktieförluster att realisera som kan få mig att hamna runt 0 så jag måste få ordning på att det dras full skatt nu för att inte hamna i större trubbel.

Läs vad du skrev igen då:facejoy::facejoy:

Du har ingen aning hur inflation uppkommer om du skriver sådär.. hahahahaa
Inflation handlar om att dina pengar blir mindre värda. dvs du får mindre för samma pengar (sker ofta genom överkonsumption).
Du, jag och alla andra är en del av inflationen och driver på den genom att konsumera (överkonsumption som sagt).
Då du defacto sitter på ett forum så är du en del av samhället och bidrar på ett eller annat sätt genom att konsumera.

Grattis, du stjäl från dig själv enligt dig själv.
Nu har du dessutom fått lite utbildning ;)

Jag kollade dom senaste 4 åren som jag fått min deklaration. Fått antingen i mitten av dagarna eller sista dagen.
Lär väl bli samma i år. Brukar få 9000-10000 tillbaka som jag skrev förut.

Har en känsla av att jag får mer tillbaka.
Vore på sin plats. Har lite skulder jag kämpat med att lösa, hade tänkt slutlösa 1-2 stycken ärenden och lägga undan lite inför sommaren.
Min sambo har på senare tid åkt dit på löneutmätning gällande CSN men där jag hjälpt henne med kanske 10000 totalt.
Nu lutar det åt att hon får det igen fast på 9000 totalt. Ska även försöka hjälpa henne där med lite av pengarna från SKV (om jag nu får tillbaka)..

Senast ändrad:
Inflation sker väl (förenklat uttryckt) när det skapas mer pengar (fler kronor, dollar osv) i ett samhälle som så att säga späder ut värdet på valutan ifråga och gör den mindre värd (=man får mindre för sina pengar). Främst sker det ju genom att bankerna (ofta "påhejade" av Riksbanken i tillväxtsyfte) skapar nya kronor genom att godkänna lån. Så helt korrekt att processen sker genom (lånefinansierad) överkonsumtion. Främst då av bostäder.

Jag försökte förklara fenomenet för tjejens son igår med exemplet Swedbank. Åtminstonde tidigare kunde barn/ungdomar se på sina konton hur många cheeseburgare de kunde köpa på McDonalds för sina besparingar. De kostade ju länge 10 kr stycke så för 1000 kr på sparkontot kunde man ju bli rejält mätt på 100 stycken. Idag när de väl kostar 18 (?) bara några år senare får man ju typ bara hälften lite drygt. Pengarna (i alla fall på ett nollräntekonto) har alltså blivit mycket mindre värda mätt i (tex) hamburgare men det gäller ju det mesta.

Som lånetorsk är ju egentligen inflation inte bara av ondo. Med 10 procents inflation blir ju ett miljonlån "plötsligt" 100 K billigare. Men det är ju på en väldigt teoretisk nivå. Inte minst med tanke på att hög inflation ju oftast bemöts med högre räntor.

Jag väntar spänt på min deklaration, fick tillbaka 17k förra året som gick till min skuldsanering. Ska bli spännande att se hur mycket det blir i år.

Någon mer som har hunnit få deklarationen som har fått räntekostnader som avser blanco/krediter(lån utan säkerhet)
avdragna under kategorin lån med säkerhet?

I mitt fall är det Luma finans som har lagt in mina räntekostnader som det.

Osäker på hur man bör agera,

Vänta ut det och hoppas på att det rättar till sig?

Höra av sig till skatteverket?

Höra av sig till luma finans?

Godkänna som det är & låtsas som att det regnar?
Samma för mig, liten summa dock, skall kontakta SKV under veckan och höra, samt begära ut från Luma då jag inte anser att den lilla summan stämmer.

Samma för mig, liten summa dock, skall kontakta SKV under veckan och höra, samt begära ut från Luma då jag inte anser att den lilla summan stämmer.
Är de inte fördelaktigt för oss om de hamnar på den kategorin? Även om så fel..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp