Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklarationen 2018

Behöver hjälp av er: börjat nojja mig inför deklarationen 2018.. Har en årsinkomst på 284 400 kr där de drar ca 24 % i skatt.. Jag har enorma lån på 600 000 med räntor från 9 % till 20 %. Enbart ett lån med 20 % och resten runt 15 till 10 %.. Hur stor är chansen att jag får tillbaka på skatten i år? Och hur mycket kan jag räkna med? Hur stor är chansen att jag får betala i år och isåfall hur mycket borde jag räkna med?

Svår fråga kanske men tacksam för alla svar som kan ges.

Skatten verkar vara rätt baserat på din inkomst, men det kan skilja lite på var du bor och om du är med i kyrkan eller inte. Så med mycket stor sannolikhet kommer du få en hel del tillbaka. Du behöver räkna ut hur mycket ränta du betalat 2017 om du vill veta hur mycket du kommer få tillbaka. Summan du får tillbaka är 30% av den inbetalda räntan.

Om vi tänker att din snittränta är 13% på 600 000 handlar det om ca 23 000 att få tillbaka.

Oj jösses! Hade varit underbart att få såppas mycket tillbaka. Dem ska direkt in på ett lån så man kommer ner i pengar någon gång..

Du får 30% tillbaks på inbetald ränta upp till 100.000kr. Över det beloppet, så är det 20% tillbaks. Dvs. Om Du har betalt in ränta på 150.000kr, så får Du 30% tillbaks på 100.000 och 20% på överskjutande summa.
Iallafall, har jag tolkat det så...

Du får 30% tillbaks på inbetald ränta upp till 100.000kr. Över det beloppet, så är det 20% tillbaks. Dvs. Om Du har betalt in ränta på 150.000kr, så får Du 30% tillbaks på 100.000 och 20% på överskjutande summa.
Iallafall, har jag tolkat det så...

Helt rätt. I trådstartarens fall handlar det om cirka 78 000 i betald ränta om vi gissar att medelräntan på de 600 000 är 13%.

Här är de datum som gäller i år

12 februari: Du ska ha gjort eventuell extra skatteinbetalning om du räknar med ett underskott av skatt på mer än 30 000 kronor.

1 mars: Skaffa en digital brevlåda före den 1 mars för att få pengar redan i april. Kom även ihåg att anmäla ditt kontonummer samtidigt för att få pengarna i tid.

8-9 mars: De digitala deklarationsutskicken landar i de digitala brevlådorna. Du kan då se hur mycket du ska få tillbaka eller betala.

20 mars: Deklarationen öppnar.

28 mars: Godkänn deklarationen för att få pengar i april. Det gäller de som har digital brevlåda och anmält konto senast den 1 mars.

5-6 april: Slutskattebesked och skatteåterbäring för dig som har skaffat digital brevlåda, har godkänt din deklaration och har ett anmält bankkonto för utbetalning.

15 april: Senast då ska alla ha fått sin pappersdeklaration.

2 maj: Sista datumet att posta din inkomstdeklaration till Skatteverket.

3 maj: Du ska ha gjort eventuell extra skatteinbetalning på under 30 000 kronor.

8 juni: Slutskattebesked och skatteåterbäring till de som har deklarerat digitalt och har anmält konto.

8-10 augusti: Slutskattebesked och pengar tillbaka för dig som inte uppfyllde villkoren för utbetalning i april eller juni. Nu får även du som ska betala ditt slutskattebesked.

13 november: Senast då ska du ha betalat eventuell restskatt om du fick ditt slutskattebesked i augusti

Hur är det med räntan om man har inledande/skuldsanering?
I år har jag ju räntor (för 2017) men hur blir det sen om skuldsanering fortsätter. Är det inga ränteutgifter nästa år (för 2018) eller har KFM koll på hur mycket som går till ränta eller är det via betalplanen?
Är ju inte där än, bara nyfiken om någon vet.

KFM bryr sig aldrig om att göra några kontrolluppgifter, förutom möjligen skulder till kronofogden själva, men det är inte många som har sådana.

Som jag förstått brukar de flesta fordringsägare välja att räkna av de inbetalningar som sker i planen mot kapitalet, någon betald ränta att lämna kontrolluppgift om och som man sedan kan få fördel av i deklarationen blir det inte.
Eftersom skatteåterbäringen inte går till skuldsaneringen så känner nog de flesta borgenärer att man hellre räknar av mot kapital och skriver bort mer ränta som förlust när saneringen är slut.

Idag kom årets första Kontrolluppgift från Försäkringskassan hoppas resten kommer i god tid detta år. Nu kom också Resurs bank i Kivra.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp