Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklaration och skatteåterbäring 2023

Blev hänvisad hit : https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.4/2836.html

Tycker som sagt det är skevt som fan.

Säg min bror tar ett lån åt mig - han står på lånet men jag får lånet utbetalat och jag betalar sedermera ränta + amortering varenda månad.

Då får alltså inte jag göra 1 krona i avdrag för räntan på det lånet medan min brorsa som inte betalat en spänn plötsligt får kanske 20.000 tillbaka på skatten utan att betalat en krona.

Blev hänvisad hit : https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.4/2836.html

Säg min bror tar ett lån åt mig - han står på lånet men jag får lånet utbetalat och jag betalar sedermera ränta + amortering varenda månad.

Då får alltså inte jag göra 1 krona i avdrag för räntan på det lånet medan min brorsa som inte betalat en spänn plötsligt får kanske 20.000 tillbaka på skatten utan att betalat en krona.
Öppnar ju upp för fusk in absurdum om man skulle kunna yrka på avdrag för andras lån.

Öppnar ju upp för fusk in absurdum om man skulle kunna yrka på avdrag för andras lån.

Hur menar du nu? Absurd logik.

För att Janne ska kunna yrka avdrag för Pelles ränteavdrag så förutsätter det att Pelle i det här fallet skriver ner sitt underskott.

Det skapas inte någon ny magisk påse pengar där staten ska betala både Pelle och Janne utan får Janne istället göra avdrag så får inte Pelle göra det.

Dessutom precis som du får "bevisa" att du har kört en viss sträcka och tankat bilen när du gör avdrag för körersättning så hade ju detta någonstans förutsatt att du får inkomma med bankutdrag.

Då får du väl be den som står på lånet åt dig, där du betalar kostnaden, att betala ut räntepengarna? Har man en sån nära relation där man står på någon annans lån så borde det ju inte vara några problem att lösa det privat sen

Senast ändrad:
Hur menar du nu? Absurd logik.

För att Janne ska kunna yrka avdrag för Pelles ränteavdrag så förutsätter det att Pelle i det här fallet skriver ner sitt underskott.

Det skapas inte någon ny magisk påse pengar där staten ska betala både Pelle och Janne utan får Janne istället göra avdrag så får inte Pelle göra det.

Dessutom precis som du får "bevisa" att du har kört en viss sträcka och tankat bilen när du gör avdrag för körersättning så hade ju detta någonstans förutsatt att du får inkomma med bankutdrag.
Kontrollfunktionen är ju att banker och kreditgivare rapporterar till SKV...

Det låter väl rimligt att du inte får göra avdrag på andras lån?
Du kan ju göra avdrag på ränta du betalar till din bror, han Beskattas för det och gör avdrag på det han betalar i ränta

Jag hade gjort vissa ränteavdrag utöver "dom vanliga" det rör sig om ungefär 100.000 som jag har styrkt, Skatteverket godkände ca 90.000 utav dessa och avslog en. Den som avslogs är den vi ovan har skrivit om.

Detta är jag helt okej med eftersom det rör sig om marginella skillnader. Jag har fått beslutet skickat till min Kivra.

"Du har fått ett beslut från Skatteverket om slutlig skatt för 2022." Fick det till Kivra och det framgår när jag loggar in på Skatteverket.

MEN!

Där jag loggade in så står fortfarande "gamla" beloppet innan dom godkände min omprövning osv. När kan jag räkna med att allt det fastställs?

Jag kommer nämligen ompröva ytterligare en uppgift för 2022 och det rör krypto, vill först dock att allt annat formellt är "stängt"

Tar bara någon dag tror jag.

När får man beslut på deklarationen efter ha gjort ändring?

Någon som vet när man får beslut om man deklarerat innan sista april ? Tänker så jag sökt skuldsanering så jag hinner få slutskattebesked innan dess så inte det ligger ivägen:/

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp