Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dax att slänga in handduken och starta om...

Ok men skuldrådgivaren ansåg att du inte skulle kunna betala inom 15 år? Tänker på min kille om han släpper allt. Han kommer att få betala minst 15000kr per månad i löneutmättning. Han har ca 750000 som han ska släppa vi mår inte alls bra av detta. Men jag hoppas på att han kan bli skuldfri inom 10-12 år iallafall men d kanske man inte km bli bara på utmättning.

Ok så det finns en liten chans . Annars får vi försöka söka skuldsanering om något år det inte minskar något. En annan här skriver att det är helt uteslutet att det går .

När han släppt allt, och innan löneutmätningen kommit igång, så kan han ju faktiskt betala en del av skulderna till kronofogden själv. Han får ett brev i stil med "skuld att betala" för varje skuld som går till indrivning, om han skippat att betala allt, så borde han ha en del pengar över.
Alternativt: Försök betala av de allra minsta skulderna ( i belopp räknat) och släpp iväg resten. Varje skuldärende är ju förenat med ganska stora kostnader, (räkna 50+180+380+300+600 för varje som går till indrivning, möjligen 60 i påminnelse ist för 50, lite o säker) och är det någon skuld på någon enstaka tusenlapp eller bara några hundringar är det ju dumt att kosta på sig en bra bit över tusen kr i avgifter på just den..

Fick idag samtal från en handläggare på kfm. Nu är det inte långt kvar tills löneutmätningen kommer igång. Skulle vara klart om ca två veckor så på februarilönen är det säkerligen igång.
Mycket trevlig handläggare om samtalet var vänligt och förstående.
Har hittills bara haft en bra kontakt med kfm.

Ok hur mycket fick du utmättning på om man får fråga. Va bra att det va ett bra samtal. Din skuldrådgivare bedömde han att du inte skulle klara av att betala av skulderna inom 15år därav att du ska söka skuldsanering?

Fick idag samtal från en handläggare på kfm. Nu är det inte långt kvar tills löneutmätningen kommer igång. Skulle vara klart om ca två veckor så på februarilönen är det säkerligen igång.
Mycket trevlig handläggare om samtalet var vänligt och förstående.
Har hittills bara haft en bra kontakt med kfm.
Jag fick också en otroligt trevlig handläggare. Jag satt o grät och det kändes så förnedrande i början av samtalet. Men han dömde inte mig, han peppade. "Tänk vad pengar du kommer ha om några år " osv. . Fick ett maxbelopp som de får dra, vilket inte är så vanligt vid fast lön så jag får behålla semesterers. tex. Vad fick du? Känns det inte ganska skönt nu ändå? :)

Kronofogden brukar vara väldigt trevliga och ha bra personer som ringer upp och som svarar i telefonen. Det säger i princip alla jag haft kontakt med och även familjemedlemmar som haft kontakt med Kronofogden. Har man frågor, vill gå igenom sina utmätningspapper och beräkningar så är det bara att fråga så går det jättebra. Har man synpunkter på utmätningsbelopp och liknande och vill lägga till utgifter för exempelvis sjukdomar och vårdhjälpmedel och liknande så brukar dom vara villiga att lyssna och hjälpa till med ny uträkning och liknande. Såna samtal och frågor får dom hela dagarna.

I näst intill alla fall behöver man absolut inte vara det minsta orolig för att prata med Kronofogden.

Jag har inte fått nått belopp än utan det skulle ta ca två veckor. Känns skönt ändå, mycket värre att sitta i slutet på varje månad o må piss när det inte går ihop sig. Får göra en stram budget så ska det nog gå ihop. Tidigare så gick vi ju back 10 000 kr i månaden....

Har fast lön så får se hur det ser ut. Har inte riktigt koll hur det funkar men borde ju vara så att allt utöver ett belopp dras? så extra ob och öt kommer väll gå till kfm?

Japp, min skuldrådgivare tyckte jag skulle försöka att söka skuldsanering då jag har säkert 40 krediter...
Han har dock fullt upp och har inte fått iväg nån ansökan än. Har börjat skriva mitt personliga brev så jag ligger lite i framkant.

Jag fick beloppet direkt på tfn, men det beror säkert på handläggare. Jag är förvånad att jag fick maxbelopp som de får dra, eftersom jag har samma lön varje månad. Så jag får ut lite extra ett par ggr/år. Vet inte om han bara var snäll eller om det är hans "grej" som handläggare ;-). Det kommer bli bra för dig, och du kommer sova mkt bättre nu :). Håller tummar för att du får igenom skuldsanering :)

Senast ändrad:
Då kommunens skuldrådgivare verkar ha fullt upp och det drar ut på att få en ny tid har jag själv försökt att fixa ansökan.

Har nu suttit i många timmar och sammanställt alla skulder och skrivit upp dem på blanketten för skuldsanering.
Hoppas nu att jag fick med allt, att summorna kommer ändras gör väll inget? Har säkert blivit större summor medans jag skrev ner dom...
Svårt med kapitalbelopp, vilken ränta o så men har gått in på de olika hemsidorna för skulderna och loggat in. Även kollat på sista kravbrevet o utslag från KFM.
Summan har ju ändrats en del från utslag tills nu.. usch..

Känns surt att vänta på att få tid hos skuldrådgivaren då jag gärna vill ha in ansökan så fort som möjligt.
Har säkert skrivit nått fel.. det är det som hade varit skönt med att fått hjälp men men..

Bara skicka in du...mina siffror diffade på 50.000, var några jag missade att ta med. Men dom ska ju inkomma med skulderna så det är ingen fara. Är ju som du säger väldigt lång väntan & minst 6 månader innan du blir uppringd av en handläggare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp