Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dags att kasta in handduken?

Detta låter kanske dumt men ska man försöka sälja sitt hus eller låta fogden ta det? Jag är numera helt slutkörd psykiskt av detta att jag bara vill sätta mig i en lägenhet och bara skita i ALLT.

Liten sommarstuga (året-runt är möjligt, vi har bott så i 8år) med vissa renoveringsbehov. Svårt att värdera Men 3-500tkr skulle jag gissa på. Vi har bolån på 290tkr idag.

Känns som det är svårt att sälja. Hur fungerar det om KFM tar det? När tar de huset?

Hjälp en förvirrad själ i denna djungel.

Detta låter kanske dumt men ska man försöka sälja sitt hus eller låta fogden ta det? Jag är numera helt slutkörd psykiskt av detta att jag bara vill sätta mig i en lägenhet och bara skita i ALLT.

Liten sommarstuga (året-runt är möjligt, vi har bott så i 8år) med vissa renoveringsbehov. Svårt att värdera Men 3-500tkr skulle jag gissa på. Vi har bolån på 290tkr idag.

Känns som det är svårt att sälja. Hur fungerar det om KFM tar det? När tar de huset?

Hjälp en förvirrad själ i denna djungel.
Alltid bättre att sälja själv.

Någon sökande måste yrka på utmätning och försäljning av fastigheten.

Låter som att det är för lite övervärde för att någon sökande skulle riskera att få stå för kostnaderna om fastigheten inte skulle bli såld.

Alltid bättre att sälja själv.

Någon sökande måste yrka på utmätning och försäljning av fastigheten.

Låter som att det är för lite övervärde för att någon sökande skulle riskera att få stå för kostnaderna om fastigheten inte skulle bli såld.

Tack snälla!

Jag trodde banken skulle vara snabba på att klippa huset eftersom det är pantsatt genom bolånet.

Om du har långvariga problem att betala för ett bolån riskerar du att förlora den fastighet eller bostadsrätt som du belånat.
Eftersom bostaden har pantsatts innebär det att vi kan sälja bostaden på exekutiv auktion genom Kronofogden för att få tillbaka lånebelopp och ränta.

Tack snälla!

Jag trodde banken skulle vara snabba på att klippa huset eftersom det är pantsatt genom bolånet.
Då skulle det vara för att du inte betalar på bolånet, betalningsfastställelse i fast egendom.
Se till att alltid betala kostnaderna för boendet i första hand.

Hej allesammans!

Har hängt här länge i sökandet efter goda råd men registrerade mig först idag.

Jag och min fru har länge kämpat med kärv ekonomi pga dåliga beslut som unga. Tyvärr kommer verkligheten ikapp en förr eller senare.

Behöver nu lite råd och tankar.

Fakta mig:
Inkomst ca 15000kr efter skatt
Ett par olika blancolån på ca 550tkr
Några mindre krediter, säg ca 20tkr totalt.

Hela min lön går åt till lån och räkningar, oftast en tusenlapp back.

Fakta fru:
Inkomst ca 19000kr efter skatt
Skuld hos fogde (släppt allt), ca 220tkr. Löneutmätning
Har ungefär 3500kr kvar efter räkningar som ska räcka till våra utgifter så som mat, bensin/diesel osv.

Har ett barn på 6år

Vi får inte ihop det längre. Lever verkligen på håret just nu efter alla räntehöjningar och sånt skit och vi båda mår så dåligt av situationen.
Vi äger ett litet hus ute i skogen där vi bor. Har lån på det på 300tkr. Vi funderar (motvilligt då vi älskar vårt lilla hus) på att sälja och flytta till lägenhet i byn där jag jobbar och hon får tågförbindelser.
Vi slipper därmed äga bilar (2st) och jag kan släppa ALLT mitt till kronofogden då jag inte vågar det nu iom hus och bilar. Känns som KFM lär ta alltihopa.

Bostadslånet kostar oss ca 2200kr i månaden + allt vad det innebär att ha hus (försäkringar, uppvärmning, soptömningar, slamtömning osv)
En 3a i byn kostar ca 10000kr

Är detta en "bra" ide? Några tips och tankar. Hur ska jag tänka?

Allt detta är nytt för mig, har alltid bara betalat mina räkningar och levt vidare som en råtta.

Med vänlig hälsning,
Loffe
Vi har själv varit i er situation delvis. Dock betydligt mer skulder. Vi valde att sälja huset själva då vi just skickat in om skuldsanering. Vi trivdes o älskade vårt hus men båda jag o maken hade/har massa krämpor o det började bli jobbigt med allt som ska göras när man har hus. Vi flyttade till lgh..Hade tur att få huset sålt snabbt och dessutom turen att få lägenheten vi drömt om att bo om vi någon gång skulle flytta till lgh.
Vi hade kanske fått behålla huset även m sanering (troligen inte då vi isf nog inte fått sanering då vi inte gjort vad vi kunnat för att få loss pengar) men vi tänkte så här...Går något sönder hur ska vi då ha råd att fixa det? I ett hus går saker sönder o det blir sällan billigt.. Så tänker jag att ni måste fundera på. Om något händer med huset, finns ekonomi att fixa det?

Min input är att ta med i beräkningen att huset kan säljas av KFM. Vart ska ni bo då? Att få lägenhet med betalningsanmärkningar kan vara svårt, så jag skulle kolla upp den möjligheten noga. Som jag förstår så har din fru betalningsanmärkningar men ännu inte du. Sälj huset och skaffa en hyresrätt hos ett stabilt bolag hade varit mitt råd. Om försäljningen går bra kan ni lösa lite skulder och om inte så har ni tryggat boende om även du får löneutmätning.

Vi har nog kommit fram till att vi måste flytta.

Jag håller på att säkra en hyresrätt i byn där jag jobbar. När väl kontraktet är skrivet så kan vi jobba vidare. När avtalet är skrivet tas väl inte fler UC?

Tanken är följande:
*Ordna lägenhet
*Härda ut fram tills det är dags för inflyttning
*Släppa alla mina skulder till KFM

Stora frågan är hur fan vi ska göra med huset.

Sälja det? Det finns mycket att göra som halkat efter senaste åren.
Sluta betala bolån? Tar de då huset och jag kan bara strunta i det? Antingen får de sålt det och kan lösa bolånet eller så hamnar skulden hos KFM?

Ytterliggare en fråga.

Om jag behöver en medsökande på hyresrätten och tar in min bror till det eftersom frun har betalningsanmärkningar.

Kommer KFM haka upp sig på det när förbehållsbelopp beräknas? Han kommer ju inte betala något utan det är ju jag och frun som tar det.

Jag håller på att säkra en hyresrätt i byn där jag jobbar. När väl kontraktet är skrivet så kan vi jobba vidare. När avtalet är skrivet tas väl inte fler UC?

Tanken är följande:
*Ordna lägenhet

Sluta betala bolån? Tar de då huset och jag kan bara strunta i det? Antingen får de sålt det och kan lösa bolånet eller så hamnar skulden hos KFM?
Alltid bättre att sälja det själv istället för att låta KF göra det

Tanken är följande:
*Ordna lägenhet

Sälj huset själv så fort du fått grönt m lgh. Vi kontaktade tänkt hyresvärd o fick omgående vår drömlgh. La ut vårt hus till försäljning direkt via mäklare och en månader senare var det sålt o vi flyttade in i vårt lgh.
Att sälja själv ger möjlighet att du kan få ut så mkt som möjligt. Att låta KFM sälja på exekutiv kan bli en dålig affär då du riskerar stå där med lån som inte täckts av det som KFM fick in. Plus att om du/ni i ett senare skede funderar på att söka skuldsanering så ser det så mkt bättre ut att ni själva gjort vad ni kan genom att själva ta initiativ till att sälja huset o flytta till lgh.
Jag tror att det var en stor fördel för oss att vi gjorde så. Vi fick vår skuldsanering o är klar sen mer än 1 år tillbaka.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp