Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

Får man göra avdrag då? Om dom tänker man ska beskatta detta så bör det ju gå båda vägarna

Den stora frågan är ifall du verkligen gjort någon vinst?
Inte ens SVT klarar av att förklara hur DAC7 verkligen fungerar, jag mailade reportern som gjort detta inslag men har inte fått något svar, och dom har inte gjort något tillägg till artikeln.

Jag skrev ett långt mail och förklarade varför hennes inslag verkligen inte "reder ut" något då hon inte förklarar VAD exakt som är beskattningsbart, dvs VINSTEN.

På skatteverkets hemsida har dom ett exempel:
Där står följande:
>Exempel
>Anna köpte för några år sedan en ny soffa som hon använt i sitt hem under flera år. Soffan kostade 13 000 kronor när hon köpte den. I samband med att Anna ska >flytta säljer hon soffan för 5 000 kronor.
>
>Anna gör ingen vinst på och hon behöver inte betala någon skatt i samband med försäljningen.

Så av dina 70k som Tradera rapporterat till skatteverket, vad har din VINST varit?
Har ditt inköpspris varit 1k och du sålt det för 70k så är VINSTEN 69k (minus Traderas avgifter)
Men har du haft ett högre inköpspris än försäljningspris så har du INTE gjort någon vinst, och ska inte fylla i något extra på deklarationen alls.

För min del har jag sålt saker för runt 60k dom senaste åren, men eftersom det är begagnade saker jag sålt som kostat mig väldigt mycket mer när jag köpte sakerna så har jag inte gjort någon vinst alls, och ska därför inte betala någon extra skatt.

DAC7 är ett sätt att beskatta privatpersoner som t.ex. köper saker från Kina billigt och säljer dom i Sverige och gör en nettovinst, eller personer som gör 3D-utskrifter och säljer, men även inkomster från t.ex. hyrtjänster (Hygglo) eller har inkomster från t.ex. Onlyfans.
Det har egentligen inte varit någon vinst på så vis för allt jag sålt var mycket dyrare när jag köpte det en gång i tiden och vissa saker är ur dödsbo, men pengar jag fått in är 70.000 kr. Ska jag inte fylla i något då under punkt 7.5? Eller kommer jag då att eftertaxeras om jag inte kan visa kvitto på moster Märtas servis som hon köpte in 1951?
Läste något om att saknar man kvitto så schablonbeskattas man med 25 %. Blir det då schablonskatt på 70.000 kr eller 20.000 kr?
Någonstans läste jag att du får eg sälja för 66.667 kr utan att skatta för vinst men helt ärligt så är allt förvirrande och mer förvirrad blev jag efter samtal med Skatteverkets kundtjänst . Hon visste lika litet som jag och hänvisade till exemplet på deras hemsida. Men min fråga är lite eljest mot att sälja en klocka.

Tack för att du tog dig tid att svara

Hittade lite mer ledtrådar i en juridikgrupp på FB så nu tror jag att jag klarar lösa min deklaration.

Bilagor

• Screenshot_20250308_093428_Facebook.jpg
    Screenshot_20250308_093428_Facebook.jpg
    407.1 KB · Visningar: 18
  • Screenshot_20250308_094408_Facebook.jpg
    Screenshot_20250308_094408_Facebook.jpg
    331.1 KB · Visningar: 18
  • Screenshot_20250308_094731_Facebook.jpg
    Screenshot_20250308_094731_Facebook.jpg
    167.1 KB · Visningar: 18
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp