Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

Det hjälper inte att sprida ut det då samtliga rapporterar in numera.
Men marketplace är väl inte knutet på något sätt mot personnummer som tradera eller blocket

Kanske matat in det men jag kommer då inte ihåg det.

Det hjälper inte att sprida ut det då samtliga rapporterar in numera.
Jag tänkte att det (potentiellt)! kunde funka om man på många plattformar ligger under gränserna för när de börjar rapportera in? Men Blocket osv kanske rapporterar in allt (men hur vet de i så fall vad som blivit sålt)? Och samma med Facebook Marketplace, kan de verkligen ha koll på vad folk köper och säljer av varandra?

I värdepapper och dylikt blir det schablon beskattning när man inte vet inköpspris, skulle väl gissa detta blir någon snarlikt.

I detta fall skulle det bli enligt den metoden (250-50)*0,3 = 60 000 i skatt då.

Undrar mest dock hur fan man säljer DVD filmer idag för 250k
Tror du det i så fall fungerar likadant för sånt man fått, ärvt eller kanske köpt själv i barndomen som man säljer? Alltså att det blir schablon ?

Tror du det i så fall fungerar likadant för sånt man fått, ärvt eller kanske köpt själv i barndomen som man säljer? Alltså att det blir schablon ?
Kan jag inte svara på, detta är hur det fungerar med värdepapper.

någon schablonmetod bör dom ha om du inte kan visa anskaffningsvärdet.

Antar man gör detta för att slå mot viss typ av brottslighet som använder dessa sidor för att bli av med stöldgods.

staten gillar dock skatta sönder oss för att vaska våra skattepengar sedan.

Senast ändrad:
Jag tänkte att det (potentiellt)! kunde funka om man på många plattformar ligger under gränserna för när de börjar rapportera in? Men Blocket osv kanske rapporterar in allt (men hur vet de i så fall vad som blivit sålt)? Och samma med Facebook Marketplace, kan de verkligen ha koll på vad folk köper och säljer av varandra?
Ditt Facebookkonto är knutet till Marketplace. Är bara vad jag läste mig till men det låter svårt att ha koll där.

Ditt Facebookkonto är knutet till Marketplace. Är bara vad jag läste mig till men det låter svårt att ha koll där.
Där kan man ju bara ta bort varan och trycka in "inte såld" så det kan dem ju inte rapportera på ngt viss
Jag har inte heller rätt personnummer på Facebook, vet inte om man måste ha det nu men förr kunde man skriva in vad som bara

250K för dvdfilmer? Nice!
Jävligt sjukt att man behöver skatta på saker som redan skattats på tidigare..
Blir spyfärdig.
Är så det fungerar, du skattar på din lön. Sedan ska du skatta precis varenda krona du använder för att konsumera sedan.

jo men någon har ju redan skattat på att köpa filmerna tidigare. Sjukt att dom skattas på igen!
Vad är problemet? Köper du filmer för en miljon av mig och säljer dem på Tradera för en miljon så blir det 0 kronor i skatt. Tjänar du i stället en massa pengar på att sälja filmerna så måste du betala skatt, men varför skulle man komma undan det?

Det är ju ingen skillnad på att sälja filmerna på Tradera eller att öppna en butik; går du med vinst så får du skatta för den. Så har det alltid varit.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp