Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dödsboet

Vad händer om jag dör?
Jag har 2 barn som bor hemma en som är 17 och en som är 27
Börja fundera på vad som händer om jag skulle dö?
Huset äger jag och det är fullbelånat genom bluestep.
Jag har även massa andra krediter fortfarande.
Förstått att man inte kan ärva skulder men måste mina barån flytta från huset?
Kan de annars lösa ut huslånet utan att behöva lösa alla andra skulder??

Fullbelånat bör det inte vara, bara 85%

Jag får ingen livförsäkring eller låneskydd.
För mycket sjukdomar.
Tänkte bara hur det blir när man inte har nåt?

Har du eller om skaffar en livförsäkring är det viktigt att ordna med ett förmånstagarförordnande där barnen står som förmånstagare. Gör du inte det kommer pengar från livförsäkringen att tillfalla dödsboet d.v.s användas för att lösa dina skulder och har du då stora skulder räcker de kanske bara åt till att betala en del av skulderna och barnen får inte ärva något ( skulder ärvs inte i Sverige).
Om du har ett förmånstagarförordnande faller beloppet på livförsäkring ut vid sidan om dödsboet och används ej för att betala dina skulder. Är man skuldsatt kan man alltså via förmånstagarförordnande i en livförsäkring se till att åtminstone beloppet på livsförsäkringen tillfaller förmånstagare och inte dödsboet.

Har du eller om skaffar en livförsäkring är det viktigt att ordna med ett förmånstagarförordnande där barnen står som förmånstagare. Gör du inte det kommer pengar från livförsäkringen att tillfalla dödsboet d.v.s användas för att lösa dina skulder och har du då stora skulder räcker de kanske bara åt till att betala en del av skulderna och barnen får inte ärva något ( skulder ärvs inte i Sverige).
Om du har ett förmånstagarförordnande faller beloppet på livförsäkring ut vid sidan om dödsboet och används ej för att betala dina skulder. Är man skuldsatt kan man alltså via förmånstagarförordnande i en livförsäkring se till att åtminstone beloppet på livsförsäkringen tillfaller förmånstagare och inte dödsboet.
Precis och jag hade inte någon förmånstagare men ändrade det innan jag hamnade hos kfm.

Om huset är intecknat blir det svårt för barnen att bo kvar.

Dödsboet kommer ju ha ett antal tillgångar (bl.a huset )och ett antal skulder. Vid bouppteckningen så får ju dina barn välja om de vill ta över dödsboet inklusive huset eller om det ska säljas av dödsbot. Om de ska ta över dödsboet och därmed huset måste de lösa finansiering för huset och då betala av befintligt bolån (alternativt ta över om din bank går med på det). Vad gäller övriga skulder måste ju även de hanteras av dödsbot. Dvs man kan inte välja att bara ta vissa delar av dödsbot och låta skulder ligga kvar men alla tillgångar tar man med. Sen finns det ju låneskydd och efterlevnadsskydd som nämns ovan och då faller ju en summa ut till den/de som är förmånstagare.

Viktigt att notera är väl att de får hälften av dödsboet och lite osäker på hur det fungerar när en är under 18 kopplat till ägande av fastighet. Nu hoppas jag oavsett att det inte är nära förestående.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp