Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

CSN & Skuldsanering

Hejhej!

Hur fungerar det med CSN lån/bidrag under pågående skuldsanering? Jag har ett år kvar, kommer att följa min betalplan & har rätt till CSN. Kommer att studera 50%.

Som jag förstått det räknas inte CSN lån/bidrag som inkomst och det ska därför inte göras en omprövning. Stämmer detta? Hade varit bra med CSN för att täcka upp för litteratur & studiemedel, men känns inte värt att ta ut om jag ändå behöver betala in allting extra på min sanering.

Tack!

Helt riktigt. CSN räknas ej som inkomst så du behåller det och så länge du följer din tidigare uppgjorda betalplan behöver du inte ompröva.

Helt riktigt. CSN räknas ej som inkomst så du behåller det och så länge du följer din tidigare uppgjorda betalplan behöver du inte ompröva.
Vet du 100% att det gäller både lån + bidrag? CSN syns ju på UC som jag förstått det så är lite orolig över att någon av de jag har i skuldsaneringen skulle göra ett test på mig och därefter höja ett finger.

Ja 100 %. Även om CSn syns så är det inte som inkomst. Din årsinkomst som redovisas på en UC blir inte högre för att du har lån+bidrag från CSN.

Tror du att bankerna kan visa missnöje mot att CSN syns på UC?
Med tanke på att det var storbankerna som startade UC en gång i tiden, och att det idag till stor del är storbankerna som finansierar UC (även om de inte äger det längre), så kan man nog på goda grunder anta att de inte är missnöjda med hur UC fungerar. Man kan snarare anta att UC fungerar exakt så som de vill att det skall fungera.

Det är väl ungefär som att du inte är missnöjd med hur ofta du borstar tänderna, för det styr du ju över själv.

Med tanke på att det var storbankerna som startade UC en gång i tiden, och att det idag till stor del är storbankerna som finansierar UC (även om de inte äger det längre), så kan man nog på goda grunder anta att de inte är missnöjda med hur UC fungerar. Man kan snarare anta att UC fungerar exakt så som de vill att det skall fungera.

Det är väl ungefär som att du inte är missnöjd med hur ofta du borstar tänderna, för det styr du ju över själv.
Jag syftade på att mitt eventuella CSN syns på min UC, inte överlag :)
Varför skulle de göra det? Så länge du sköter din betalplan så finns ingen anledning.
För att jag har mer pengar i kassan än jag "ska", men det är ju o andra sidan för att täcka upp för studiekostnader.

Jag syftade på att mitt eventuella CSN syns på min UC, inte överlag :)

För att jag har mer pengar i kassan än jag "ska", men det är ju o andra sidan för att täcka upp för studiekostnader.
Men fortfarande så CSN inte en inkomst som du skattar för..

Gäller detta även under inledande av skuldsanering? Eller är det först efter det slutliga beslutet som det är safe med CSN utan att det påverkar skuldsaneringen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp