Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

CSN lån - svårt att betala tillbaka

Till att börja med beklagar jag dina livsupplevelser och hoppas verkligen att du mår bättre idag. Däremot förstod jag aldrig problemet riktigt, du ska inte betala CSN lånet för att du inte känner att världen ser likadan ut idag som den gjorde när du belåna dig? Möjligt att jag inte uppfattat det du skrivit korrekt. Men har du ett jobb idag och en budget som går ihop så är det väl bara att betala CSN lånet som alla andra. Eller var är det skon klämmer? För så som du har formulerat det uppfattas det mer som att du inte vill betala, snarare än att du inte kan.

Allt gott

Säger samma som ovan tror ingen av oss förstår varför du inte ska behöva betala ditt csn lån ? Särskilt när du har ett jobb. Dessutom inkomstprövas din betalning?

Hej allihopa

Jag skriver relaterande till mitt studielån till CSN på 335.000 kr i hopp om att jag får hjälp med att lösa situationen. Studielånet (som jag fick mellan 2005-2012) använde jag för 2 st. utbildningar: 1. Musikproduktion (i Sverige, 3år) och 2. Music Performance (London, 3år). Den första ledde ingenstans. Den andra ledde till att jag jobbade som gitarrlärare i London i 11 år, på en mängd olika skolor samt privat (i elevers hem) och detta var det mest givande med hela investeringen och mina 14 år i London. 2022 fick jag C-viruset (helt oväntat enligt mig) och nästan dog av det. Jag överlevde men, trauman satte sina spår jag jag var aldrig samma människa efter det. En annan anledning till min positiva och negativa transformation var också att jag upplevde en serie andliga väckelser som följd av meditation, breathwork, fastande mm (praktier som jag har återvänt till i dagens läge).
2023 flyttade jag tillbaka till Sverige men tyvärr var mitt psyke (och min kropp till viss del) alltför skadat, pga enorm stress orsakad av förlorat jobb, ångest för framtiden, skuldsatt till CSN och Skatteverket i UK (£7000). Sedan 2024 tills idag har jag jobbat inom lokalvård här i Malmö, 4 månader inom fastighetsskötsel och 1 år i butik (i London och Sverige).
Huvudutmaningen med att betala tillbaka CSN lånet är att jag platsar inte i samhället längre på det sättet jag gjorde fram till 2020. Detta gör det väldigt svårt för mig att ha en lovande vision om framtiden (jobb, eller var jag ska bo) och jag känner inte igen världen för att vara helt ärlig. Det mest realistiska och bästa jag kan göra är att fortsätta med städjobbet, tills jag landar på ett utomhusjobb. Eller om engradvis märkvärdig förändring sker inom mig som leder till riktig hopp och en klar vision för mitt liv och framtiden. Detta är något jag har börjat jobba på genom praktikerna som jag nämnt ovan och min koppling till hjälp-och-andliga grupper som kan hjälpa mig med detta (vi hjälper varandra förstås!)

Utifrån era synpunkter (ni som har kommit så långt i texten ;) finns möjligheterna att antingen:
1. Skriva av hela mitt studielån eller så mycket av det som möjligt?
2. Är Skuldsannering möjlig?
3. Vilka generella råd har ni för mig som kan hjälpa mig med att bli av med stressen kring mitt lån och min situation i sin helhet?

Slutligen försöker jag vara så realistisk som möjligt och inte att undiva betala tillbaka på lånet eller att vara pessimistisk. Jag har levt ett fantastiskt och dynamiskt liv på så många sätt och jag har följt mitt hjärta så mycket jag har kunnat! De senaste 3 åren dock har kännts välidigt mörka och det är ett mirakel att jag är kvar på Jorden :) Antar att Gud har några planer kvar för mig.

Anyway, jag tackar er som har tagit sin tid att läsa igenom min 'lilla såpopera' och jag uppskattar all hjälp jag kan få från er!
Extra info:
- jag har betalat av 190.000 kr av ursprungliga summan på över 500.000kr
- min inkomst just nu är på 21-22000 kr brutto (siktar på högre)
- 0 betalningsanmärkningar

Vänliga hälsningar!
Vlad
Jag tror att du behöver acceptera att du har tagit lånet och har det och behöver betala tillbaka varje månad. Summan man betalar är tror jag 4% av den taxerade inkomsten man hade förföra året. Så har du låg inkomst nu kommer du betala lägre 2027.
Visst, det är inte kul att betala varje månad för ngt man tagit beslut om för länge sedan men så är det för de flesta med Csn lån. Jag kommer behöva betala tills jag blir 65 för då tror jag att det avskrivs (om man har lån tagna innan 2001)
Jag gissar att svaret på dina tre frågor är:
1. Du kommer inte få dina skulder avskrivna förrän du fyller 68 år. Men om du har väldigt vårt att betala varje månad så kan CSN bevilja dig ett lägre belopp om det finns ngt skäl bakom. Jag och sambon fick hjälp under pandemin att betala mindre. Skälet var att min inkomst kraftig sjönk.
2. Du fick svar av lasseman på den frågan
3. Som jag skrev innan, acceptera läget, det är en del av livet att vi förändras, du tänkte på ett sätt när du tog lånet och nu är du i en annan situation men lånet finns tyvärr kvar. Njut av livet och gör det bästa av det. Är du frisk så är du rik :)

Det hjälper att skriva av sig så hoppas du känner dig mer hoppfull inför framtiden

Jag tror att du behöver acceptera att du har tagit lånet och har det och behöver betala tillbaka varje månad. Summan man betalar är tror jag 4% av den taxerade inkomsten man hade förföra året. Så har du låg inkomst nu kommer du betala lägre 2027.
Visst, det är inte kul att betala varje månad för ngt man tagit beslut om för länge sedan men så är det för de flesta med Csn lån. Jag kommer behöva betala tills jag blir 65 för då tror jag att det avskrivs (om man har lån tagna innan 2001)
Jag gissar att svaret på dina tre frågor är:
1. Du kommer inte få dina skulder avskrivna förrän du fyller 68 år. Men om du har väldigt vårt att betala varje månad så kan CSN bevilja dig ett lägre belopp om det finns ngt skäl bakom. Jag och sambon fick hjälp under pandemin att betala mindre. Skälet var att min inkomst kraftig sjönk.
2. Du fick svar av lasseman på den frågan
3. Som jag skrev innan, acceptera läget, det är en del av livet att vi förändras, du tänkte på ett sätt när du tog lånet och nu är du i en annan situation men lånet finns tyvärr kvar. Njut av livet och gör det bästa av det. Är du frisk så är du rik :)

Det hjälper att skriva av sig så hoppas du känner dig mer hoppfull inför framtiden
Hej Myra!
jag uppskattar din ärlighet och uppmuntran! Sant, mitt gamla jag är död och jag går igenom en djup transformation. Jag antar att den enda lösningen är att jag blir en ny människa med ett helt nytt tankesätt och därefter löser problemet ett steg i taget. Varje bit av hjälp jag får på vägen uppskattar jag jättemycket!

Till att börja med beklagar jag dina livsupplevelser och hoppas verkligen att du mår bättre idag. Däremot förstod jag aldrig problemet riktigt, du ska inte betala CSN lånet för att du inte känner att världen ser likadan ut idag som den gjorde när du belåna dig? Möjligt att jag inte uppfattat det du skrivit korrekt. Men har du ett jobb idag och en budget som går ihop så är det väl bara att betala CSN lånet som alla andra. Eller var är det skon klämmer? För så som du har formulerat det uppfattas det mer som att du inte vill betala, snarare än att du inte kan.

Allt gott
Hej! Tack så mycket för din ärlighet och uppmuntrande ord! Skon klämmer på det sättet att jag går igenom en andlig transformation och den enda lösningen till problemet är att jag blir en helt ny människa med ett helt nytt tanke ätt, efter att jag gått igenom 'nålens öga' (om du förstår). Tack igen!

Ja det var ju en del mindre uppmuntrande svar i tråden men tyvärr så är det nog den hårda sanningen.

Man får stå för konsekvenserna av sina val här i livet. (Fd spelmissbrukare här)

Det är bara att acceptera det, lånet kan inte vara dyrt och räntan kan omöjligt vara dålig?

Hoppas du tar det väl!

Ja det var ju en del mindre uppmuntrande svar i tråden men tyvärr så är det nog den hårda sanningen.

Man får stå för konsekvenserna av sina val här i livet. (Fd spelmissbrukare här)

Det är bara att acceptera det, lånet kan inte vara dyrt och räntan kan omöjligt vara dålig?

Hoppas du tar det väl!
Hej! Jag förstår vad du skriver. Tack för dina kommentarer!

CSN är trots allt det bästa lånet man kan ha med tanke på räntan, om det nu kan vara till ngn tröst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp