Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

CSN lån med gammal CSN skuld?

Hej.
Skall börja plugga till våren och hade behövt ta lite csn lån.
Har dock en typ 8 år gammal skuld från CSN som ligger hos försäkringskassan? Det är från när man gick gymnasiet och fick 1250:-/månad
Inga befintliga skulder på CSN's sidor, men den är reglerad via försäkringskassan och lägger även hos kronofogden
Någon med info om detta kan bli problematiskt mot att få csn lån?

Hej,
Ja, du måste betala av det hos kronofogden innan de beviljar mer lån. Har varit i den sitsen, därför vet jag.

Ja, iså fall kanske. Men alltså, ringer du csn så får du ju de mest säkra svaren..

Jag har för mig att de skiljer på skulder som kommer från gymnasiestudier och högskola/universitet.

Jag har för mig att de skiljer på skulder som kommer från gymnasiestudier och högskola/universitet.
Är på gymnasienivå jag ska plugga, men som jag uppfattat det är de skillnad på obetalda återkrav i bidrag kontra riktiga csn lån

Hej.
Skall börja plugga till våren och hade behövt ta lite csn lån.
Har dock en typ 8 år gammal skuld från CSN som ligger hos försäkringskassan? Det är från när man gick gymnasiet och fick 1250:-/månad
Inga befintliga skulder på CSN's sidor, men den är reglerad via försäkringskassan och lägger även hos kronofogden
Någon med info om detta kan bli problematiskt mot att få csn lån?

Från CSN hemsida​

Kan jag få lån eller bidrag igen?​

Du behöver inte ha betalat tillbaka tidigare studielån från CSN i sin helhet för att få låna igen. Däremot måste du ha skött återbetalningen av ditt lån för att kunna få nya bidrag och lån. Du behöver också uppfylla övriga krav och villkor. De är olika beroende på vilket typ av studiestöd du ansöker om.

Du måste ha skött återbetalningen av dina tidigare studielån för att kunna få nya studiemedel. Det innebär att du vanligtvis måste ha betalat alla dina årsbelopp till och med året innan det år du söker studiemedel för.

Du kan inte heller få studiemedel om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår.

Men det finns undantag. Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel även om du inte skött återbetalningen. Synnerliga skäl kan vara olika omständigheter, inklusive ekonomiska förutsättningar, som du inte har kunnat påverka. Du ska kunna styrka dina skäl med underlag. Till exempel genom intyg om försörjningsstöd, läkarintyg eller liknande. Du behöver även ha ett tydligt syfte med dina studier och ha visat betalningsvilja, genom att ha återupptagit din återbetalning.

Prövningen är mycket restriktiv. Det betyder att det är svårt att få rätt till studiemedel vid obetalda årsbelopp för tidigare år eller återkrav för mer än ett kalenderhalvår. Kontakta gärna CSN för mer information om prövningen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp