Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Creditstar inkasso

Problematiken är såklart att man själv ej betalade enligt planen från start och där är jag rädd att vår rätt kanske försvinner.

Vad jag dock anser riktigt smutsigt (och frågan är om det är lagligt) är att dom som du säger mailade om att skulden släpps till inkasso. I det skedet för många månader sedan svarade jag att "Ja, gör det, jag har ingen möjlighet att lösa detta just nu".

Istället för att släppa till inkasso, som de själva sagt att de ska göra, så har dom låst möjligheten för återbetalning och sagt att det går till KF istället, men att jag kan kontakta dom för avbetalningsplan. Jag kontaktade dom då igen och sa att jag är mer än villig för en betalningsplan och att jag kan betala en större summa omedelbart. Inget svar där heller trots upprepade försök, utan betalningsmöjligheterna är fortfarande låsta så att skulden växer och inte heller släpps den till KF.

Känns oerhört konstigt.
Ja, så klart det är så att det är fel att man inte betalar.

Men, det dom gör kan inte heller vara rätt,. Jag har haft många lån att göra med men ingen har gjort så här. Får man uppsägningsmejlet att avtalet sägs upp inom 3 veckor om skulden inte betalas så borde det gälla?
Att de under ett års tid låter skulden växa och inte svarar på telefon och mejl kan inte vara rätt. Det måste finnas regler eller lagar som de också måste följa, annars kan alla banker göra som de vill.
Men vad menar du med betalningsmöjligheterna är låsta? Betalningsuppgifterna kan man se på senaste faktura, så betalningen kan också göra manuellt?
Men ja det är oerhört konstigt. Jag tror att det måste finnas någon lag eller regel som säger att de inte får göra som det gör. Skulle det inte finnas någon sånt och att alla banker får göra som de gör så skulle det vara tragiskt.

Jag har samma problem med Monefit. Jag kan inte se mitt saldo mer. Jag har kollat vad jag betalat in och räknat ut att jag bör ligga efter med 4 betalningar. Jag kan inte betala just nu men som de fint skrivit i uppsägningen kan man komma överens med dem om en avbetalningsplan. Jag har mailat massor av mail till dem men får inget svar. Jag har ingen möjlighet att ringa förrän nästa vecka. Det kommer jag göra. Jag vet inte vad man kan göra mer när de inte svarar.

Idag fick jag svar av Creditstar, efter mailat i dag med...inget av mina tidigare mail har de brytt sig om. Jag skrev och påpekade att de skickat mig till inkasso för nästan exakt ett år sedan och undrade varför inte något annat hänt. Fick svar att det "hanteras internt"..LOL ja inte har jag fått ett enda betal-krav på dessa 12 månader!

Idag fick jag svar av Creditstar, efter mailat i dag med...inget av mina tidigare mail har de brytt sig om. Jag skrev och påpekade att de skickat mig till inkasso för nästan exakt ett år sedan och undrade varför inte något annat hänt. Fick svar att det "hanteras internt"..LOL ja inte har jag fått ett enda betal-krav på dessa 12 månader!

Preskiberas en skuld till Creditstar efter 5 eller 10 år?

Dom är nämligen ett bolag som aldrig skickat ett brev eller mail sedan man tog ett lån hos dom.

Preskiberas en skuld till Creditstar efter 5 eller 10 år?

Dom är nämligen ett bolag som aldrig skickat ett brev eller mail sedan man tog ett lån hos dom.
Bra fråga. På konsumentverkets sida står olika år för olika skulder men vet inte vad som gäller

Bilagor

• 632E3AB7-3DDE-4463-B8CE-D45C3C8F3550.png
    632E3AB7-3DDE-4463-B8CE-D45C3C8F3550.png
    440.2 KB · Visningar: 19
Någon som har Monefit gick till Inkasso? Vilken inkasso?

Finns det någon möjlighet att anmäla dem? Har försökt kontakta dom i fler veckor utan svar
Gör en GDPR förfrågan där du skriver att du avropar lagen om GDPR för att hämta ditt register.

Skriv även vad du vill kontakta dom om i samma mail med.

Påpeka att det är lag på att svara GDRP inom 30 dagar och att dom kommer anmälas annars, påpeka att konsekvenserna att bryta mot GDPR kan vara miljonböter.

Då misstänker jag att du får svar. Då bör dom ju svara på övriga frågor också i samma mail.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp