Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Cranved röjde 200 e-postadresser i massutskick – vad händer nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Många är vi här på forumet som kommit i kontakt med @Cranved och hans "hjälp till återbetalning från spelbolag".

Nu har han den senaste tiden riktat flera mail till "de som tidigare varit i kontakt med honom" med en ny metod för återbetalning, la la la.

Men igår, gjorde han bort sig rejält. I ett nytt sådant här "Reklam-mail", röjer han över 200 epostadresser och deras namn i hans utskick. Dessa personer har alltså legat i hans "kundregister", personer som har nått ut till honom för att få hjälp.

1757152389313.png

Vi kan konstatera följande: Cranved är rökt. Ni som är drabbade, ni ska anmäla det här.

Jag vill samtidigt rikta med följande:

Ni behöver inte skämmas. Era epost-adresser och eventuella namn kommer att kopplas till spelproblematik. Det är bara att inse det nu. Säkerligen kommer ni även att utsättas för bedrägeriförsök från ohederliga personer.

Med största sannolikhet kommer andra ohederliga personer ta reda på vilka som är bakom dessa epostadresser. Det i sin tur, kommer med största sannolikhet leda till att möjligheten för personer i er närhet att få kännedom om era (mest troliga) mörkaste och skambelagda hemligheter.

Många av er kommer troligtvis bli rädda. Det finns inget att vara rädd för, men det är bra att gardera sig inför en framtid där er hemlighet görs offentlig.

Och för det, är jag ledsen.

Det här är inte en liten sak. Det här är oehört allvarligt och jag vill att ni beaktar nedanstående.

Sammanfattning från AI:

1. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

• Även en privatperson kan omfattas av GDPR om hen behandlar personuppgifter ”för ett ändamål som inte är rent privat eller av hushållskaraktär” (artikel 2.2 c GDPR).
  • Att driva en ”verksamhet” där man hjälper andra mot ersättning eller organiserar kontakter med spelbolag är inte privat.
  • Därför kan de drabbade anmäla en personuppgiftsincident till IMY. IMY kan utreda, rikta förelägganden och i vissa fall utfärda sanktionsavgifter.

2. Polisanmälan

• Spridningen av adresserna kan, beroende på hur allvarligt det ses, närma sig förtal (5 kap. 1 § BrB) om någon pekas ut som spelberoende.
  • Även dataintrång eller obehörig spridning av uppgifter kan aktualiseras, men här är det främst ett GDPR-brott.
  • En polisanmälan kan ändå vara rimlig för att markera allvaret.

3. Civilrättsligt skadestånd

• Enligt artikel 82 GDPR och 2 kap. 3 § dataskyddslagen (2018:218) har den som lidit skada rätt till ersättning.
  • Skadan kan vara både ekonomisk (t.ex. fler bluffmail, identitetsmissbruk) och ideell (kränkning av personlig integritet).
  • Även om han är privatperson kan han bli skadeståndsskyldig, eftersom han agerat utanför det rent privata området.

Har som tur för min egen del bara mailat cranved frågor en gång från en falsk mailadress med falskt namn för länge sen. Minns att jag var inloggad på min riktiga mailadress, men paranoid som jag är så valde jag att logga in på en gammal skräpmail under falskt namn jag skapat för att registrera mig någonstans och mailade frågorna därifrån utan att inkludera några personuppgifter.

Senast ändrad:
Har som tur för min egen del bara mailat cranved frågor en gång från en falsk mailadress med falskt namn för länge sen. Minns att jag var inloggad på min riktiga mailadress, men paranoid som är så valde jag att logga in på en gammal skräpmail under falskt namn jag skapat för att registrera mig någonstans och mailade frågorna därifrån utan att inkludera några personuppgifter.
Jao, dessvärre tror jag inte merparten har gjort det. Men, man kan ju hoppas.

Oavsett, är det här en allvarlig sak.

Jag tog reda på lite mer om personen bakom Cranved, han förekommer i flera domar som rör bedrägerier. Om det är samma person nu som då, så är det ytterligare ett allvarligt inslag i den här situationen.

Jao, dessvärre tror jag inte merparten har gjort det. Men, man kan ju hoppas.

Oavsett, är det här en allvarlig sak.

Jag tog reda på lite mer om personen bakom Cranved, han förekommer i flera domar som rör bedrägerier. Om det är samma person nu som då, så är det ytterligare ett allvarligt inslag i den här situationen.
Måste ifrågasätta om du är 100% säker att du kollar på rätt person och att det med flera bedrägerier stämmer?

Nu är det visserligen länge sen - Men jag vet av både personer på forumet och en person på riktigt som haft lyckat case med Cranved och fått tillbaka pengar med fördelning enligt överenskommelse och utan några bedrägerier.

Deras tjänster kostar men det går schysst till från de få erfarenheter som jag har hört om.

Olycklig situation med spridningen av namn och mailadresser dock..

Vi fick info om tråden, vi har inte varit aktiva sen 2024 men kan vara värt besvara, tack för ett roligt inlägg.

Ditt inlägg låter lite som dessa scam mejls man får där någon hotar med att röja någons uppgifter om de inte betalar in en viss summa.. jag tror ingens liv går under pga. ett mejl och generellt är flesta personer normala och skulle inte engagera sig i något av de brottsliga scenarion du beskriver. Vi har aldrig delat vidare någons uppgifter olovligen. När du skriver röja låter det lite som att det var med vilja.

Ett misstag gjordes då några mejl skickades utan hemlig kopia.

Vi är privatpersoner, inte ett företag, det är inte hela världen. Trots det gav vi alltid möjlighet till någon att enkelt be om att sluta få fler mejls och vi har respekterar det.

I ett annat avseende tror vi att tråden riskerar att göra mer skada än nytta, eftersom den kan leda till att personer börjar kolla upp andra på ett sätt som de kanske inte annars hade gjort pga. just din tråd. Därför vore det bra om Lånforum överväger att stänga tråden eller redigera det inlägg som @skuldmannen87 skrivit om inte forumet bedömer att det bör ligga kvar. Det är naturligtvis upp till Lånforum att avgöra @Lånforum.se

Och du har rätt i en sak, vi har olika erfarenheter bland oss vi har samarbetat med folk med allt från domar och spelmissbruk till arbete inom spelbolagsindustrin, precis som folk på Lånforum har skulder, och en del har allt från domar på sig till annat, just därför kan folk här ge bra råd om skulder och spelproblem, precis som vi ger bra råd och hjälper till med ärenden inom spelbolag, det vore hyckleri i min mening om man fick hjälp av personer som inte varit igenom det självmant.

Däremot, påståenden som signalerar att vi kan ha lurat någon blir lite oärligt. Vi har ändå varit medlemmar på forumet ett par år innan och då hade ingen klagat på det, förutom en falsk tråd som stängdes ner. Tvärtom har vi ofta betalat tillbaka eller täckt kostnader när ärenden misslyckats, då vi inte velat tjäna pengar på andras bekostnad utan framgång. Det finns undantag till exempel när det gäller omfattande ärenden som tagit tid. Men generellt. Det finns säkert någon vi behandlat felaktigt genom tiden, man kan inte ha koll på allt, men de är välkomna att mejla för en uppgörelse i så fall.

Vi får lämna det där, @Lånforum.se har tidigare förklarat att Lånforum inte är platsen gällandes återbetalning från spelbolag vilket inneburit att vi inte loggat in här mer och engagerat oss här, vi har respekterat det.

Senast ändrad:
Måste ifrågasätta om du är 100% säker att du kollar på rätt person och att det med flera bedrägerier stämmer?

Nu är det visserligen länge sen - Men jag vet av både personer på forumet och en person på riktigt som haft lyckat case med Cranved och fått tillbaka pengar med fördelning enligt överenskommelse och utan några bedrägerier.

Deras tjänster kostar men det går schysst till från de få erfarenheter som jag har hört om.

Olycklig situation med spridningen av namn och mailadresser dock..
Ja, det här kan också vara bra att ta upp, det är just här det blivit lite fel,

Det stämmer att en person vi tidigare samarbetat med hade domar för bedrägeri från 2015–2018 eller något sådant. TS är inte helt ute och cyklar, men vi kontrollerade detta innan samarbetet inleddes och såg att brotten uteslutande var kopplade till spelmissbruk och ekonomiska problem. Vilket vi inte brydde oss särskilt mycket om då vi förstår att folk som genomgått spelmissbruk kan ofta vara kopplade till ekobrott, inom spelindustrin är många speltorskar exempelvis relaterade till ekobrott, eller diverse. Det var inget man brydde sig om. Hade varit annan sak om det var andra former av brott. Vi valde därför att samarbeta på grund av den kunskap personen hade om spelindustrin.

Ingen vi samarbetat med har haft möjlighet att lura någon vi hjälpte, utan de medverkade endast i rollen att ta emot eventuell procentdel och att formulera ärenden och ge info kring spelbolag, hur man skriver med spelbolag och eller skrivit ihop ärenden och mejls, när trådskaparen skriver bedrägeri lät det som det var direkt kopplat till återbetalningsärenden vilket blir direkt felaktigt då de har ingen samband.

Det är ganska svårt ens lura nån med sådan där upplägg, upplägget bestod av att skriva ihop ärenden/mejl till spelbolag för de som inte orkade huvudvärken, svårare än så har det aldrig varit.

Det var alltid personen (ägaren) till ärendet som fick ut pengar vid eventuell återbetalning, den enda som kunde luras egentligen var den som fick återbetalningen genom att exempelvis undvika slippa skicka sin del av arvodet till oss.

Nu var det längesen men vi vill minnas att det hände ett par gånger, även stora namn på forumet här man aldrig skulle tro skulle ha lurats, många av de blev inaktiva efter det, trots det gick vi aldrig ut och varnade eller skrev om personerna offentligt, eller gjorde något, vi antog de har svåra ekonomiska problem och lät det vara, vi anmälde inte ens personerna i fråga.

Med detta inlägg vill vi givetvis be om ursäkt ändå för dessa mejl som råkat hamna utan hemlig kopia, och vill någon diskutera det finns vi på mejl, eller ifall det rör något annat ämne finns vi även på mejl.

jag tror ingens liv går under pga. ett mejl
Skärp dock till er rutin runt sekretess i framtiden är min feedback.

Det är av absolut vikt för många som kämpar med sin ekonomi att obehöriga inte får ta del av informationen som kan spridas vidare okontrollerat och att privat känslig data hålls mellan endast adresserad mottagare och involverade i ärendet.

Skärp dock till er rutin runt sekretess i framtiden är min feedback.

Det är av absolut vikt för många som kämpar med sin ekonomi att obehöriga inte får ta del av informationen som kan spridas vidare okontrollerat och att privat känslig data hålls mellan endast adresserad mottagare och involverade i ärendet.
Du har absolut rätt.

Därför tror vi även att tråden riskerar att göra mer skada än nytta, eftersom den kan leda till att personer börjar kolla upp andra på ett sätt som de kanske inte annars hade gjort pga. trådskaparen.

Ja, just känslig information relaterade till ärendena har aldrig spridits till någon tredje part.

Det är inte brottsligt om du som privatperson sitter och leker jurist och försöker mjölka spelbolag på pengar på andras bekostnad, läckan av dessa uppgifter är däremot en etisk miss från din sida av ganska stor kaliber...

Bra att det kommer upp till ytan!

Senast ändrad:
En mail address har blivit röjd är inte hela världen.
Man blir inte scamad för det.. får väl redan nu absolut minst 1 scam mail om dagen så är inte värre än så.
Självklart slarvigt gjort men jävla vad överdrivet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp