- Meddelanden
- 334
- Mottagna reaktioner
- 194
- Poäng
- 367
Många är vi här på forumet som kommit i kontakt med @Cranved och hans "hjälp till återbetalning från spelbolag".
Nu har han den senaste tiden riktat flera mail till "de som tidigare varit i kontakt med honom" med en ny metod för återbetalning, la la la.
Men igår, gjorde han bort sig rejält. I ett nytt sådant här "Reklam-mail", röjer han över 200 epostadresser och deras namn i hans utskick. Dessa personer har alltså legat i hans "kundregister", personer som har nått ut till honom för att få hjälp.

Vi kan konstatera följande: Cranved är rökt. Ni som är drabbade, ni ska anmäla det här.
Jag vill samtidigt rikta med följande:
Ni behöver inte skämmas. Era epost-adresser och eventuella namn kommer att kopplas till spelproblematik. Det är bara att inse det nu. Säkerligen kommer ni även att utsättas för bedrägeriförsök från ohederliga personer.
Med största sannolikhet kommer andra ohederliga personer ta reda på vilka som är bakom dessa epostadresser. Det i sin tur, kommer med största sannolikhet leda till att möjligheten för personer i er närhet att få kännedom om era (mest troliga) mörkaste och skambelagda hemligheter.
Många av er kommer troligtvis bli rädda. Det finns inget att vara rädd för, men det är bra att gardera sig inför en framtid där er hemlighet görs offentlig.
Och för det, är jag ledsen.
Det här är inte en liten sak. Det här är oehört allvarligt och jag vill att ni beaktar nedanstående.
Sammanfattning från AI:
www.imy.se
Nu har han den senaste tiden riktat flera mail till "de som tidigare varit i kontakt med honom" med en ny metod för återbetalning, la la la.
Men igår, gjorde han bort sig rejält. I ett nytt sådant här "Reklam-mail", röjer han över 200 epostadresser och deras namn i hans utskick. Dessa personer har alltså legat i hans "kundregister", personer som har nått ut till honom för att få hjälp.

Vi kan konstatera följande: Cranved är rökt. Ni som är drabbade, ni ska anmäla det här.
Jag vill samtidigt rikta med följande:
Ni behöver inte skämmas. Era epost-adresser och eventuella namn kommer att kopplas till spelproblematik. Det är bara att inse det nu. Säkerligen kommer ni även att utsättas för bedrägeriförsök från ohederliga personer.
Med största sannolikhet kommer andra ohederliga personer ta reda på vilka som är bakom dessa epostadresser. Det i sin tur, kommer med största sannolikhet leda till att möjligheten för personer i er närhet att få kännedom om era (mest troliga) mörkaste och skambelagda hemligheter.
Många av er kommer troligtvis bli rädda. Det finns inget att vara rädd för, men det är bra att gardera sig inför en framtid där er hemlighet görs offentlig.
Och för det, är jag ledsen.
Det här är inte en liten sak. Det här är oehört allvarligt och jag vill att ni beaktar nedanstående.
Sammanfattning från AI:
1. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)
- Även en privatperson kan omfattas av GDPR om hen behandlar personuppgifter ”för ett ändamål som inte är rent privat eller av hushållskaraktär” (artikel 2.2 c GDPR).
- Att driva en ”verksamhet” där man hjälper andra mot ersättning eller organiserar kontakter med spelbolag är inte privat.
- Därför kan de drabbade anmäla en personuppgiftsincident till IMY. IMY kan utreda, rikta förelägganden och i vissa fall utfärda sanktionsavgifter.
Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
Vi arbetar för att skydda alla dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.
2. Polisanmälan
- Spridningen av adresserna kan, beroende på hur allvarligt det ses, närma sig förtal (5 kap. 1 § BrB) om någon pekas ut som spelberoende.
- Även dataintrång eller obehörig spridning av uppgifter kan aktualiseras, men här är det främst ett GDPR-brott.
- En polisanmälan kan ändå vara rimlig för att markera allvaret.
3. Civilrättsligt skadestånd
- Enligt artikel 82 GDPR och 2 kap. 3 § dataskyddslagen (2018:218) har den som lidit skada rätt till ersättning.
- Skadan kan vara både ekonomisk (t.ex. fler bluffmail, identitetsmissbruk) och ideell (kränkning av personlig integritet).
- Även om han är privatperson kan han bli skadeståndsskyldig, eftersom han agerat utanför det rent privata området.