Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

ChatGPT om god etikett på forum

Lekte med ChatGPT i helgen och kom på att som språkmodell bör den ha bra koll på god etikett på ett forum som detta. Eller omvänt, vad som inte är uppskattat på ett forum. Resultatet blev intressant och flera exempel riktigt störande, vilket är meningen.

Funderar på att komplettera våra Netikett regler med några av dessa samt även de oskrivna reglerna.

Vad tycker ni?

1. Provokativa uttalanden:
    • Publicerar kontroversiella åsikter enbart för att uppröra andra.
    • Exempel 1: "Lån är bara för de som inte kan hantera sina pengar. Alla som tar lån är ekonomiska förlorare."
    • Exempel 2: "Banker utnyttjar bara dumma människor. Om du tar ett lån, så är du ett av deras offer."
  2. Skryt:
    • Skryter om sin egen ekonomiska situation för att förminska andra.
    • Exempel 1: "Jag behövde aldrig ta ett lån eftersom jag alltid har haft en stabil inkomst. Ni borde prova att arbeta hårdare."
    • Exempel 2: "Att ta lån är för dem som inte planerar sin ekonomi väl. Jag har alltid kunnat spara till det jag behöver."
  3. Medveten missförståelse:
    • Låtsas missförstå ämnet för att frustrera andra.
    • Exempel 1: I en diskussion om återbetalningsplaner kan en troll säga, "Varför pratar ni om återbetalning? Bara betala hela lånet på en gång."
    • Exempel 2: "Räntor spelar ingen roll, bara ta ett lån med så hög summa som möjligt."
  4. Personliga angrepp:
    • Förolämpar eller förminskar andra forumdeltagare.
    • Exempel 1: "Du måste vara riktigt dum om du tror att det där är en bra idé. Seriöst, tänk efter lite."
    • Exempel 2: "Din ekonomiska okunskap är pinsam. Hur klarar du ens av att betala dina räkningar?"
  5. Kommentarer utanför ämnet:
    • Medvetet avleder diskussioner genom att ta upp orelaterade ämnen.
    • Exempel 1: I en tråd om personliga lån kan en troll säga, "Varför pratar vi om lån? Låt oss prata om senaste fotbollsmatchen istället."
    • Exempel 2: "Lån är tråkiga. Någon som vill prata om det senaste datorspelet istället?"
  6. Överdriven sarkasm:
    • Använder sarkasm för att håna eller irritera.
    • Exempel 1: "Åh, självklart är att ta ett lån det mest briljanta du kan göra. Vad kan gå fel?"
    • Exempel 2: "Ja, för att ta ett lån är verkligen den bästa lösningen på alla dina problem. Verkligen genialt."
  7. Hånar eller förlöjligar intressen:
    • Driver med andras hobbys eller intressen.
    • Exempel 1: I ett forum om budgetering kan ett troll säga, "Alla som bryr sig om att spara pengar är bara snåla."
    • Exempel 2: "Varför skulle någon ens orka göra en budget? Lev lite istället för att räkna varje krona."
  8. Översvämning med memes eller GIFs:
    • Fyller trådar med orelaterade bilder eller memes.
    • Exempel 1: Svarar på en diskussion om lån med en mängd katt-GIFs.
    • Exempel 2: Överöser en tråd om bolåneräntor med memes om festande.
  9. Skrämseltaktik:
    • Skrämmer användare med extrema eller osannolika scenarier.
    • Exempel 1: "Om du missar en betalning på ditt lån kommer inkassobolaget att ta allt du äger."
    • Exempel 2: "Ta inte ett lån, banken kommer att förfölja dig resten av livet om du missar en betalning."
  10. Enstaka ords svar:
    • Använder avvisande eller odugliga enstaka ord svar på genuina frågor.
    • Exempel 1: "Behöver jag verkligen refinansiera mitt lån?" – "Kanske."
    • Exempel 2: "Är detta en bra tid att ta ett bolån?" – "Nej."
  11. Ifrågasätter motiv:
    • Kastar tvivel över andras intentioner eller integritet.
    • Exempel 1: "Frågar du verkligen om råd eller vill du bara att vi ska tycka synd om dig?"
    • Exempel 2: "Du låtsas bara behöva hjälp för att få uppmärksamhet, eller hur?"
  12. Förminskar oro:
    • Förminskar allvaret i andras ekonomiska problem.
    • Exempel 1: "Du är orolig för ett lån på 50 000 kronor? Det är ingenting, det kan du betala av på en månad."
    • Exempel 2: "Varför klagar du över dina lån? Många har det mycket värre än du."
  13. Föreslår absurda lösningar:
    • Föreslår löjliga eller opraktiska råd till dem som söker hjälp.
    • Exempel 1: "Kan du inte betala av ditt lån? Börja sälja dina njurar, de går för mycket pengar."
    • Exempel 2: "Om du har problem med ditt lån, flytta bara till ett land utan utlämningsavtal."
  14. Förlöjligar budgeteringsinsatser:
    • Hånar användare för att de försöker budgetera eller spara pengar.
    • Exempel 1: "Varför ens bry sig om att budgetera? Bara spendera allt och njut av livet."
    • Exempel 2: "Du budgeterar? Det låter som något bara tråkiga människor gör."
  15. Uppmuntrar ansvarslöshet:
    • Uppmanar användare att fatta dåliga ekonomiska beslut.
    • Exempel 1: "Ta ut så många snabblån du kan och spendera allt på något roligt."
    • Exempel 2: "Du borde skaffa fler kreditkort och maxa alla, det är det bästa sättet att leva stort."
  16. Spelar offer:
    • Påstår att bli orättvist behandlad när de anklagas för trolling.
    • Exempel 1: "Det är så orättvist att ni alla attackerar mig bara för att jag har en annan åsikt om lån."
    • Exempel 2: "Ni är alla så känsliga, jag säger bara vad jag tycker och nu är ni alla emot mig."
  17. Falska framgångshistorier:
    • Berättar påhittade historier om egen framgång för att lura andra.
    • Exempel 1: "Jag tog ett snabblån och nu är jag miljonär tack vare min investering i kryptovaluta. Alla borde göra det."
    • Exempel 2: "Jag hade massor av skulder men tog ett lån från en okänd långivare och nu är jag skuldfri. Det är så lätt."
  18. Förlöjligar nybörjare:
    • Hånar de som är nya eller okunniga inom ämnet.
    • Exempel 1: "Kan du inte ens förstå grundläggande räntor? Varför är du ens här?"
    • Exempel 2: "Ny på lån? Lycka till, du kommer förmodligen göra alla klassiska misstag."
  19. Översimplifierar komplexa problem:
    • Ger simpla svar på komplexa ekonomiska frågor för att förvirra eller vilseleda.
    • Exempel 1: "Bara ta ett lån, det löser alla dina problem på ett ögonblick."
    • Exempel 2: "Om du har skulder, bara låna mer pengar tills du inte har några problem kvar."
  • Overdriven pessimism:
    • Sprider överdrivet negativa synpunkter för att skrämma andra.
    • Exempel 1: "Alla som tar ett lån kommer att hamna i evig skuld och förlora allt de äger."
    • Exempel 2: "Det finns ingen bra anledning att ta ett lån. Du kommer bara att ångra det och det kommer att förstöra ditt liv."
  • Blandar in politik:
    • Drar in politiska åsikter för att provocera eller avleda diskussionen.
    • Exempel 1: "Det är regeringens fel att vi ens behöver lån. Om de gjorde sitt jobb skulle ingen behöva låna pengar."
    • Exempel 2: "Bankerna är bara ute efter att tjäna pengar tack vare de korrupta politikerna som stödjer dem."
  • Överdriver egen kunskap:
    • Låtsas vara en expert för att ge felaktiga råd eller förminska andras kunskap.
    • Exempel 1: "Som en tidigare bankdirektör kan jag säga att alla lån är en fälla. Bara idioter tar lån."
    • Exempel 2: "Jag har studerat ekonomi i 20 år och jag kan säga att alla råd du får här är värdelösa."
  • Cynisk humor:
    • Använder mörk eller cynisk humor för att håna eller sänka stämningen.
    • Exempel 1: "Att ta ett lån är som att be om att bli rånad lagligt. Lycka till med det."
    • Exempel 2: "Att diskutera lån här är som att diskutera hur man bäst kan sänka sitt eget skepp. Det är dömt att misslyckas."
  • Ständiga klagomål:
    • Klagar konstant över samma sak för att trötta ut eller irritera andra.
    • Exempel 1: "Varför diskuterar vi ens lån? Det är alltid samma tråkiga ämne."
    • Exempel 2: "Jag är så trött på att höra om lån. Kan vi inte prata om något intressant istället?"

Bad Chat GPT författa ett inlägg som är nedlåtande och sarkastiskt mot alla som tagit lån. Bifogar det i upplysande syfte.

Alltså, är ni helt jävla blåsta? Alla ni som har tagit lån, och alla ni som funderar på att göra det, är ni födda igår eller? Vem fan tror att det är en bra idé att leva över sina tillgångar och låna pengar som man inte har en chans att betala tillbaka?

Låt mig gissa, ni tänkte att det är "gratis pengar" och att det löser sig? Snacka om att ha huvudet uppkört i röven. Räntor? Avgifter? Betalningsanmärkningar? Har ni någonsin hört talas om dem eller? Nä, klart inte, ni tänkte väl bara på att få era grejer nu och strunta i konsekvenserna.

Och ni som nu sitter där med skulder upp över öronen och undrar hur fan ni hamnade här - ja, grattis! Ni har lyckats göra precis allt fel. Kanske dags att inse att ni inte kan hantera era egna pengar och be någon annan att ta hand om er ekonomi. Eller, ännu bättre, sluta köpa skit ni inte har råd med.

Och ni som funderar på att ta lån – gör er själva en tjänst och dra huvudet ur sanden innan ni hamnar i samma fälla. Det är inte rocket science: om du inte har råd att betala kontant, så har du inte råd. Punkt.

Så, till alla er som sitter här och gråter över era skulder – väx upp och lär er att hantera era pengar. Eller fortsätt leva i er fantasivärld, men då får ni fan inte komma och gnälla när verkligheten knackar på dörren.

Skyldig på minst 3 punkter.
Skämt åsido, ganska vettiga regler.
Själv har jag skrivit enstaka ord som svar, framförallt i trådar är "det här scam?" Känns ändå vettigt som svar, så kan man fylla ut senare om så behövs. Så allt är inte svart eller vitt.

Vad säger du om listan @Myra

Själv har jag skrivit enstaka ord som svar, framförallt i trådar är "det här scam?" Känns ändå vettigt som svar, så kan man fylla ut senare om så behövs. Så allt är inte svart eller vitt.

Vad säger du om listan @Myra
Det skadar inte att då och då gå igenom Netiketter och oskrivna regler för att se om man kan lägga till eller ta bort ngt eller omformulera något.
Av listan ovan så tycker jag att nr 11, 13 och 16 har jag sett kan förekomma här särskilt nu när Forumet växer så det knakar. Så kanske en formulering som Skriv med respekt kan tillkomma? Även när man inte håller med och framför kritik så kan det vara skillnad i om man gör det på ett respektfullt sätt eller inte. Vi har sett fler exempel när respekten lyser med sin frånvaro. Folk som lindar in budskap i exempelvis "alla är inte här för att stryka medhårs" och liknande kommentarer. De flesta av oss här har skulder, mår inte bra och kämpar för att få ihop vardagen. För en del kanske forumet är den enda "vän" man har som man kan prata av sig med. Argument som "man får inte vara så känslig" tillför knappt ngt. Hjälp och stöd däremot är guld värt. Och den allmänna oskrivna regeln på sociala medier: "Har du inget snällt att säga så scrolla vidare", den kan vi översätta till: "Har du inget konstruktivt att säga..."

Bad Chat GPT författa ett inlägg som är nedlåtande och sarkastiskt mot alla som tagit lån. Bifogar det i upplysande syfte.

Alltså, är ni helt jävla blåsta? Alla ni som har tagit lån, och alla ni som funderar på att göra det, är ni födda igår eller? Vem fan tror att det är en bra idé att leva över sina tillgångar och låna pengar som man inte har en chans att betala tillbaka?

Låt mig gissa, ni tänkte att det är "gratis pengar" och att det löser sig? Snacka om att ha huvudet uppkört i röven. Räntor? Avgifter? Betalningsanmärkningar? Har ni någonsin hört talas om dem eller? Nä, klart inte, ni tänkte väl bara på att få era grejer nu och strunta i konsekvenserna.

Och ni som nu sitter där med skulder upp över öronen och undrar hur fan ni hamnade här - ja, grattis! Ni har lyckats göra precis allt fel. Kanske dags att inse att ni inte kan hantera era egna pengar och be någon annan att ta hand om er ekonomi. Eller, ännu bättre, sluta köpa skit ni inte har råd med.

Och ni som funderar på att ta lån – gör er själva en tjänst och dra huvudet ur sanden innan ni hamnar i samma fälla. Det är inte rocket science: om du inte har råd att betala kontant, så har du inte råd. Punkt.

Så, till alla er som sitter här och gråter över era skulder – väx upp och lär er att hantera era pengar. Eller fortsätt leva i er fantasivärld, men då får ni fan inte komma och gnälla när verkligheten knackar på dörren.

Jag tycker att ChatGPT kan vara en riktigt bra hjälpreda, använder det själv ibland. Inte för forumet men privat och ibland i jobb. Definitivt inget som ska bannas från forumet, men däremot kan det vara bra med lite regler kring det.

1: Att man använt ChatGPT och svaret är oredigerat
2: Att man tagit hjälp av ChatGPT men att att svaret är redigerat av mig.

Exempelvis 1:

"Finns det liknande metoder som snöbollsmetoden för att betala sina skulder?"

1. Lavametoden (Avalanche Method):
    • Fokus: Betala av skulder med högst ränta först.
    • Metod: Gör minimibetalningar på alla skulder, och lägg sedan extra pengar på den skuld som har högst ränta. När den skulden är betald, går du vidare till nästa skuld med högst ränta.
    • Fördel: Du betalar mindre i ränta totalt sett, vilket kan spara pengar på lång sikt.
    • Nackdel: Det kan ta längre tid att se framsteg om de skulder med hög ränta också har höga saldon.
  2. Snöbollseffekt (Snowball Method):
    • Fokus: Betala av skulder med lägst saldo först.
    • Metod: Gör minimibetalningar på alla skulder, och lägg sedan extra pengar på den skuld som har det lägsta saldot. När den skulden är betald, går du vidare till nästa skuld med lägst saldo.
    • Fördel: Snabba framsteg och psykologiska vinster genom att snabbt bli av med skulder.
    • Nackdel: Du kan betala mer i ränta över tid jämfört med lavametoden.
  3. Stapelmetoden (Stacking Method):
    • Fokus: Kombinerar fördelarna med både snöbollsmetoden och lavametoden.
    • Metod: Gör minimibetalningar på alla skulder. Rangordna sedan dina skulder utifrån ränta och saldo. Börja med att betala extra på skulden med högst ränta och lägst saldo först.
    • Fördel: En balans mellan snabb skuldavbetalning och räntesparande.
    • Nackdel: Kan kräva mer planering och disciplin.
  4. Snöflingemetoden (Snowflake Method):
    • Fokus: Använd små, oregelbundna belopp för att betala av skulder.
    • Metod: Använd extra pengar som du får in (t.ex. oväntade inkomster, gåvor, extra arbete) för att betala av dina skulder så fort som möjligt.
    • Fördel: Varje extra betalning, hur liten den än är, hjälper till att minska skulden.
    • Nackdel: Det kan vara svårt att se större framsteg snabbt.
  5. Linjär betalningsplan (Fixed Payment Plan):
    • Fokus: Betala ett fast belopp varje månad tills skulden är borta.
    • Metod: Bestäm ett fast belopp som du kan betala varje månad och håll dig till det beloppet tills alla skulder är betalda.
    • Fördel: Enkel att följa och budgetera.
    • Nackdel: Kan ta längre tid om betalningsbeloppet är för lågt.
Var och en av dessa metoder har sina egna fördelar och nackdelar, och det bästa valet beror på din specifika ekonomiska situation och personliga preferenser. Det är också möjligt att kombinera dessa metoder för att skapa en strategi som fungerar bäst för dig.

Då kan man skriva: Ovan svar är framtaget via ChatGPT och är oredigerat.
---------------------------------------

Exempel 2:

"Skriv ett professionellt mail till fairlo och fråga om en betalfri månad. jag behöver verkligen det denna månad så kom också med en bra anledning som dom skulle godkänna."

Oredigerat svar:

Ämne: Förfrågan om Betalfri Månad

Hej Fairlo,

Jag hoppas att detta mail finner er väl.

Jag skriver till er för att undersöka möjligheten att erhålla en betalfri månad för mitt lån hos er. Jag har alltid uppskattat den flexibilitet och stöd som Fairlo erbjuder sina kunder, och jag skulle vara oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig i denna speciella situation.

Denna månad har jag stött på en oförutsedd ekonomisk utmaning. Min bil, som är mitt huvudsakliga transportmedel till arbetet, har oväntat gått sönder och reparationskostnaden är betydligt högre än förväntat. Eftersom jag behöver bilen för att kunna pendla till jobbet, har detta skapat en betydande belastning på min ekonomi.

För att kunna hantera denna oväntade utgift och undvika att hamna efter med andra viktiga betalningar, skulle en betalfri månad från mitt lån vara en enorm lättnad. Jag försäkrar er att detta är en engångsföreteelse och att jag kommer att återuppta mina betalningar som vanligt nästa månad.

Jag hoppas innerligt att ni kan överväga min begäran och ser fram emot ett positivt svar. Om det finns några ytterligare uppgifter ni behöver från min sida för att behandla denna förfrågan, tveka inte att låta mig veta.

Tack för er förståelse och support.

Med vänliga hälsningar,

[Din För- och Efternamn]
[Kundnummer eller Lånenummer]
[Din E-postadress]
[Din Telefonnummer]
------------------------------------------------------
Exempel 2: "

Skriv ett professionellt mail till fairlo och fråga om en betalfri månad. jag behöver verkligen det denna månad så kom också med en bra anledning som dom skulle godkänna."

Redigerat svar:

Ämne: Förfrågan om Betalfri Månad

Hej Fairlo,

Mina kontaktuppgifter:

Namn: Anna Andersson
Kundnummer: 123456789
Epost: exempelanna@gmail.com
Telefon: 123456789

Jag har ett lån hos Er idag och för att undersöka möjligheten för en betalfri månad.
Det är nämligen så att jag står inför en speciell situation och det hade vart oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Det är nämligen så att min bil, som är mitt huvudsakliga transportmedel till arbetet, har oväntat gått sönder och reparationskostnaden för bromssystemet kostar lite mer än vad jag kan betala för dagen.
Eftersom jag behöver bilen för att kunna pendla till jobbet så är det av högst prioritet att få det åtgärdat så snart som möjligt.

Därför så tänkte jag kolla om ni har möjligthet att hjälpa mig med en betalfri månad.
Jag försäkrar er att detta är en engångsföreteelse och att jag kommer att återuppta mina betalningar som vanligt igen nästa månad.

Jag hoppas innerligt att ni kan överväga min begäran och att vi kan komma överens då det bara handlar om en kort period med anstånd.

Tack på förhand och trevlig fortsättning!

Med Vänliga Hälsningar,
Anna Andersson

Ovan svar är skrivet med hjälp av ChatGPT, men är granskat och redigerat
------------------------------------------------------

Det är skillnad på att kopiera och klistra in vad ChatGPT ger för svar och ta hjälp av ChatGPT för att skriva svaret.

Därför tycker jag att en regel i forumet ska vara att om man använder ChatGPT så ska man också förtydliga om svaret man skriver är oredigerat eller om man tagit hjälp av ChatGPT men har själv kontrollerat och redigerat svaret.

Det viktiga är att man alltid skriver att man använt ChatGPT för att svara, men också klargör om det är oredigerat eller om man bara tagit ChatGPT till hjälp.

Det skadar inte att då och då gå igenom Netiketter och oskrivna regler för att se om man kan lägga till eller ta bort ngt eller omformulera något.
Av listan ovan så tycker jag att nr 11, 13 och 16 har jag sett kan förekomma här särskilt nu när Forumet växer så det knakar. Så kanske en formulering som Skriv med respekt kan tillkomma? Även när man inte håller med och framför kritik så kan det vara skillnad i om man gör det på ett respektfullt sätt eller inte. Vi har sett fler exempel när respekten lyser med sin frånvaro. Folk som lindar in budskap i exempelvis "alla är inte här för att stryka medhårs" och liknande kommentarer. De flesta av oss här har skulder, mår inte bra och kämpar för att få ihop vardagen. För en del kanske forumet är den enda "vän" man har som man kan prata av sig med. Argument som "man får inte vara så känslig" tillför knappt ngt. Hjälp och stöd däremot är guld värt. Och den allmänna oskrivna regeln på sociala medier: "Har du inget snällt att säga så scrolla vidare", den kan vi översätta till: "Har du inget konstruktivt att säga..."
Fint tackar för feedbacken. Alla nya medlemmar får ett PM från mig automatiskt med Netikett, tror faktiskt många läser det då jag tex ser att många postar sina historia i Fritt, vilket jag skriver att man kan. För längesedan blev dessa lätt spridda över hela forumet.

nr 11, 13 och 16 ok bra info. Kan lägga dem längst upp

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp