Chanser till nytt bolån

Hej! Vi ska eventuellt köpa svörmors hus, och samtidigt sälja vårat.

Vårat hus är ungefär värt ca 1 miljon, svärmors ungefär samma plus/minus 100.000:-

Har lite funderingar kring att söka nytt bolån, då jag har dragit på mig skulder under åren..

Mina förutsättningar

Årsinkomst ca 550.000:-

Uc score, 2.8 % 4FF
blanco lån, bank Norwegian 5.6% 280.000
Blanco lån Santander 118.000:- 6.7%

Kredit Volvo finans 45k, fullt nyttjad.

Kredit ecster, 12k/20.000

Inga anmärkningar, samt sambos uc är ren och hennes inkomst är ca 250.000:- /år

Kan man lita på swedbanks/sbabs lånekoll? Enligt dem går det att få lånelöfte på 1.2 miljoner, om vi lägger en kontant insats på 180.000:-

Många accepterar blanko. Tror SBAB har 500k som tak om kalkylen håller.

Bump, någon som har erfarenhet? Börjar dra ihop sig till att ansöka om nytt lånelöfte..

Jag tror du kan lita på lånelöftet. Lita inte på Nordeas bara för det gjorde vi förra veckan men vi vart inte beviljade. Nu har vi gjort ett på SBAB så vi får se, blir objektet godkänt så hoppas jag på att vi blir beviljade…. Har aldrig fått ett nej av SBAB förut om kalkylen går ihop

Jag tror du kan lita på lånelöftet. Lita inte på Nordeas bara för det gjorde vi förra veckan men vi vart inte beviljade. Nu har vi gjort ett på SBAB så vi får se, blir objektet godkänt så hoppas jag på att vi blir beviljade…. Har aldrig fått ett nej av SBAB förut om kalkylen går ihop
Okej, tack för svar! Pratade med Swedbank, och enligt dom via telefon borde det gå.. men vet inte hur mycket dom går efter uc %, har 2.7 just nu. Sambon lär ha typ 0.4

Samt, hur ser era förutsättningar ut? Tänkte på när inte Nordea beviljade er.

Jadu, deklarerationen på mig visade 365 000/år, min mans 600 000/år och han har bytt tjänst och kommer detta år tjäna ca 900 000/år (ff samma firma) 4 barn, kontantinsatsen sitter i huset där vi har lån på ca 800 000 mindre än värdering idag,

för några år sedan när vårat läge såg betydligt jäkla tuffare ut än vad det gör idag så hjälpte Swedbank oss en gång, så jag tror (jag kan ju dock inte lova) att dom kan hjälpa er om dom säger ja i telefonen :)

Hej! Vi ska eventuellt köpa svörmors hus, och samtidigt sälja vårat.

Vårat hus är ungefär värt ca 1 miljon, svärmors ungefär samma plus/minus 100.000:-

Har lite funderingar kring att söka nytt bolån, då jag har dragit på mig skulder under åren..

Mina förutsättningar

Årsinkomst ca 550.000:-

Uc score, 2.8 % 4FF
blanco lån, bank Norwegian 5.6% 280.000
Blanco lån Santander 118.000:- 6.7%

Kredit Volvo finans 45k, fullt nyttjad.

Kredit ecster, 12k/20.000

Inga anmärkningar, samt sambos uc är ren och hennes inkomst är ca 250.000:- /år

Kan man lita på swedbanks/sbabs lånekoll? Enligt dem går det att få lånelöfte på 1.2 miljoner, om vi lägger en kontant insats på 180.000:-
Hajade till lite grann att ni tittade på1.2 när huset inte är värt mer än 1.0. Finns det en värdering på huset? Jag tror inte att det är så enkelt att låna mer på huset än det är värt. De mäklare som bankerna vill anlita för värdering brukar vara rätt så konservativa. Mitt eget hus värderades till 4.5 när vi skule lägga om lånen när det i verkligheten enkelt var 1 miljon mer. Kolla upp med värdering först. En fingervisning kan man få om man tar K/T talet för din kommun och multiplicerar med taxeringsvärdet (https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/ ocj klicka på landskap/kommun/villor). Vad har ni för lån på huset nu? Ser bara blanco i sammanställningen. Fullt utnyttjade kredit på Volvo är nog det som förstör din UC som annars borde vara betydligt bättre med dina förutsättningar. Kanske ett Wästgöta lån utanför UC på 40-50k och på din partner 10-20k skulle kunna nolla båda krediterna för att få snygga siffror lagom till uppdateringen i mitten av maj. Har ni noll bolån idag så finns i alla fall en god chans att baka in allt blanco och kanske låna mer om så behövs för andra investeringar och projekt.

Hajade till lite grann att ni tittade på1.2 när huset inte är värt mer än 1.0. Finns det en värdering på huset? Jag tror inte att det är så enkelt att låna mer på huset än det är värt. De mäklare som bankerna vill anlita för värdering brukar vara rätt så konservativa. Mitt eget hus värderades till 4.5 när vi skule lägga om lånen när det i verkligheten enkelt var 1 miljon mer. Kolla upp med värdering först. En fingervisning kan man få om man tar K/T talet för din kommun och multiplicerar med taxeringsvärdet (https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/ ocj klicka på landskap/kommun/villor). Vad har ni för lån på huset nu? Ser bara blanco i sammanställningen. Fullt utnyttjade kredit på Volvo är nog det som förstör din UC som annars borde vara betydligt bättre med dina förutsättningar. Kanske ett Wästgöta lån utanför UC på 40-50k och på din partner 10-20k skulle kunna nolla båda krediterna för att få snygga siffror lagom till uppdateringen i mitten av maj. Har ni noll bolån idag så finns i alla fall en god chans att baka in allt blanco och kanske låna mer om så behövs för andra investeringar och projekt.
Vi har alltså ett bolån idag på 718.000 och skall sälja vårat hus nu, mäklaren lägger ut det för 1050000 (1 miljon,. 50tusen) och vi behöver alltså ett nytt bolån på ca 1 miljon, kontantinsatsen har vi redan sparat ihop. Så allt som blir vinst utan försäljningen går direkt till lån/sparkonto.

Är dock orolig för att banken ser mina blanco som bekymmrande. Och att det skall sätta käppar i hjulen för oss

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp